2021-04-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vetenskapliga teorier är inte absoluta sanningar. Kommer det fram nya fakta modifieras eller förkastas de befintliga teorierna.
Precis, därför kallas de teorier, för att forskare gör antaganden innan de har alla fakta. Precis som du. Och det är det dummaste ateister kan göra, ha en förutfattad mening innan de har lärt sig Guds evangelium.
Citera
2021-04-06, 07:33
Medlem
Citat:
Nej, matematik och logik handlar om bevis.
Inom Vetenskapliga teorier och juridik handlar det om evidens. I vardagligt tal kan ordet bevis användas som evidens. På samma sätt som ordet teori kan betyda gissning i vardagligt tal. Inom vetenskap är en teori något som är ”bevisat”, det vill säga något som stöds av evidens.
En åklagare kan också ha en teori om vad som hände när någon mördats, men det behöver inte vara sant. Bara åklagaren kan ge en rimlig förklaring med stöd av teknisk bevisning kan de få en fällande dom. Men det betyder inte att de har hittat mördaren, vilket alla oskyldigt dömda vittnar om. Det är sataniskt. Han planterade ett litet frö kallat rimligt tvivel hos Eva, och så lyckades han förmå henne att synda. Dina teorier är inte så genomtänkta som du tror.
Citera
2021-04-06, 07:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så ingen annan tror som du?.
Nej, det är omöjligt eftersom jag inte har någon tro i den frågan.

Citat:
Jag citerade från sidan om abiogenesis, inte från sidan om evolutionsteorin, det är du väl medveten om?

På sidan om abiogenesis, där man ger en hypotes om livets uppkomst, så tror man att livets uppkomst skedde gradvis, med ökande komplexitet, alltså evolution:

"Abiogenesis
In evolutionary biology, abiogenesis, or informally the origin of life (OoL), is the natural process by which life has arisen from non-living matter, such as simple organic compounds.
While the details of this process are still unknown, the prevailing scientific hypothesis is that the transition from non-living to living entities was not a single event, but an evolutionary process of increasing complexity that involved molecular self-replication, self-assembly, autocatalysis, and the emergence of cell membranes."
https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

Du sade: "Evolution är utveckling av befintligt liv.", artikeln om abiogenesis motsäger dig, evolution behöver inte bara handla om utveckling av befintligt liv, utan kan handla om utvecklingen/evolutionen från "icke levande till levande".
Förklara hur en icke själv-reproducerande process gradvis förändras till en själv-reproducerande. Om du menar att ”hoppet” från icke-självreproducerande till själv-reproducerande beskrivs som evolution så håller lag med.
Det har inte har något med evolutionsteorin att göra så jag förstår inte vad din poäng är, utöver att märka ord.
Citera
2021-04-06, 07:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Precis, därför kallas de teorier, för att forskare gör antaganden innan de har alla fakta. .
Hur skulle det annars gå till?
Om vi väntar tills all fakta är känd skulle det kanske aldrig ske några vetenskapliga framsteg.
Som om polisen skulle sitta och vänta på all fakta innan de börjar med utredningen.

Citat:
Precis som du. Och det är det dummaste ateister kan göra, ha en förutfattad mening innan de har lärt sig Guds evangelium.
Hur kan jag undersöka om det är guds evangelium eller ett påhitt av människor?
Citera
2021-04-06, 07:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
En åklagare kan också ha en teori om vad som hände när någon mördats, men det behöver inte vara sant. Bara åklagaren kan ge en rimlig förklaring med stöd av teknisk bevisning kan de få en fällande dom.
Precis, men strikt talat så handlar det om evidens, inte bevis. På samma sätt som en vetenskaplig teori är den rimligaste förklaringen med nuvarande ”bevisläge”.

Citat:
Men det betyder inte att de har hittat mördaren, vilket alla oskyldigt dömda vittnar om. Det är sataniskt.
Det är möjligt, men det är den bästa metod vi har.

Citat:
Han planterade ett litet frö kallat rimligt tvivel hos Eva, och så lyckades han förmå henne att synda. Dina teorier är inte så genomtänkta som du tror.
Jag har inga teorier, jag är ingen vetenskapsman.

Eva visste väl inte vad synd var innan hon åt frukten? En som aldrig hört talas om gudar och/eller synder begår väl ingen synd genom att inte tro på gud(ar)?
Citera
2021-04-06, 09:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vetenskapliga teorier är inte absoluta sanningar. Kommer det fram nya fakta modifieras eller förkastas de befintliga teorierna.
Annat är det med Bibeln, Guds ord. Bibeln har alltid varit, är och kommer alltid att vara helt tillförlitlig.
Citera
2021-04-06, 09:36
Medlem
Citat:
Citat:
Det är inte jag som kallar det för evolution, det är dina trosfränder som gör det, som jag bevisade, och som du verkar ignorera.
Citat:
Jag har inga trosfränder vad gäller livets uppkomst eller evolutionsteorin.
Citat:
Så ingen annan tror som du?
Citat:
Nej, det är omöjligt eftersom jag inte har någon tro i den frågan.

Du vet i frågan: "vad gäller livets uppkomst och evolutionsteorin"?

Citat:
Förklara hur en icke själv-reproducerande process gradvis förändras till en själv-reproducerande.

Det kan jag inte, jag tror inte ens det är möjligt. Det krävs intelligens att skapa livet.

Citat:
Om du menar att ”hoppet” från icke-självreproducerande till själv-reproducerande beskrivs som evolution så håller lag med.
Det har inte har något med evolutionsteorin att göra så jag förstår inte vad din poäng är, utöver att märka ord.

Så du har ändrat dig nu? Du skrev tidigare:

"Nej, man menar inte att första livet genomgick någon evolution. Evolution är utveckling av befintligt liv. Forskning om livets uppkomst är ett annat ämne, abiogenesis."
Citera
2021-04-06, 09:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, matematik och logik handlar om bevis.
Inom Vetenskapliga teorier och juridik handlar det om evidens. I vardagligt tal kan ordet bevis användas som evidens. På samma sätt som ordet teori kan betyda gissning i vardagligt tal. Inom vetenskap är en teori något som är ”bevisat”, det vill säga något som stöds av evidens.
1. Matematik och logik är två vetenskapsgrenar.
2. Vetenskap ska söka bevisa och motbevisa, och när den inte klarar av det, ödmjukt erkänna sitt tillkortakommande.
3. "Bevis", betydelse 1, i Svensk ordbok, utgiven av Svenska Akademien, 2009: "faktum eller omständighet som används för att demonstrera riktigheten hos ett påstående, vanl. i form av en sammanställning av fakta el ett logiskt resonemang utgående från ngt redan fastställt, med olika bindande kraft beroende på område."
4. "Evidens" är ett ord som jag ser nyateister torgföra ofta, kanske för sin (religiöst färgade) tro på teorier som evolutionismen. Nyateister vill ju att man i likhet med dem själva ska tro på något som de även själva erkänner vara osäkert.
Citera
2021-04-06, 09:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så ingen annan tror som du?
De är isolerade öar bara

Except that's not true.
Citera
2021-04-06, 09:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Order ”skapande” behöver inte ha med gudar att göra. Ett träd skapar årsringar, jag har skapat detta inlägg osv.
Såvida du menar verksamhet som är planerande och intelligent (bort det att jag skulle säga att allt ateister producerar är särdeles mycket sådant) så är skapande ett bra och avslöjande ord, så mitt tack står kvar. Villigt eller ovilligt drivs en tänkande människa att acceptera ordet "skapa" när hon tittar på och beskriver - ursäkta franskan - skapelsen.
Ofta klarar ateisten att uttrycka sig så blint som han säger sig vara, och tala om t.ex. att ett träd skapar årsringar. En fågel skapar sig fantastiskt väl fungerande vingar. Etc.
När det gäller Guds försyn är det parallellt. Dumbommen talar om att en björn har en strategi inför vintern att äta sånt som är vitamin- och energirikt.

Så klokt är trädet förstås inte, men så dum spelar ateisten.
Citera
2021-04-06, 12:44
Medlem
Citat:
Hur skulle det annars gå till?
Om vi väntar tills all fakta är känd skulle det kanske aldrig ske några vetenskapliga framsteg.
Som om polisen skulle sitta och vänta på all fakta innan de börjar med utredningen.

Hur kan jag undersöka om det är guds evangelium eller ett påhitt av människor?
Men då är det fel att hävda att teorin är bevisad. Åklagaren gör en bedömning om bevisen räcker för en fällande dom.

För övrigt förstår jag varifrån evolutionsteorin kommer. Det finns ju bevis för att elementen kan bilda nya kombinationer och variationer, annars skulle alla se ut exakt likadana.

Gud vittnar genom anden om sanningen. Det är nog så förvirrande ibland när det som här på forumet finns olika uppfattningar. Du ska be Gud om ett svar. Och sedan tro på det.
Citera
2021-04-06, 12:51
Medlem
Citat:
Eva visste väl inte vad synd var innan hon åt frukten? En som aldrig hört talas om gudar och/eller synder begår väl ingen synd genom att inte tro på gud(ar)?
Jo, Gud hade ju talat om för de att det var fel att äta av frukten, vilket hon talade om för ormen, och att det skulle leda till döden.

Hon visste att Gud fanns innan. Han talade om för henne att hon inte fick äta av ett visst träd.

Den som tror på Guds son har tagit emot vittnesbördet i sitt inre. Den som inte tror på Gud gör honom till lögnare, eftersom han inte tror på det vittnesbörd Gud har gett om sin son. 1Joh 5:10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in