2020-12-10, 16:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vittnena själv har inte skrivit något.
Det vet du inte, du postulerar det och så poserar du med det som om du inte hade postulerat det utifrån din egen privatpraktik.
You're just another chap.
Citera
2020-12-10, 16:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag försöket se upp med alla olika sorters fel jag kan göra. Jag vill gärna veta om jag tror på något som inte är sant, eller om jag varit ologisk. Jag ser inget negativt i att bli motbevisad. Tvärtom, faktiskt.
Citera
2020-12-10, 16:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag försöket se upp med alla olika sorters fel jag kan göra. Jag vill gärna veta om jag tror på något som inte är sant, eller om jag varit ologisk. Jag ser inget negativt i att bli motbevisad. Tvärtom, faktiskt.
Sure you do.
Hur aningslös kan man vara (för att tolka till det bästa).
Citera
2020-12-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men så myndigt herrn uttrycker sig: "Detta gäller alla profetior". Du säger därmed vad din tro är, en tro som utesluter annat än sitt eget innehåll.
I enmansstaten kiss74, men despoten kiss74-ego som styr den ende underståten kiss74-alter ego, kanske det gäller alla profetior.
Dina inlägg tyder på det.
Jag särbehandlar alltså inte profetior från en speciell bok eller person. Jag försöker kräva samma belägg oavsett.
Citera
2020-12-10, 17:00
Medlem
KungPungPats avatar
Om bibeln inte var sann så hade den inte listat 7 dödliga synder som folk uppenbarligen håller på med och som leder till den domedag som uppenbarelseboken handlar om.

Folk som begår synderna kommer dock inte att se det som så.. då dom är förblindade av allt syndande.. och tror troligen därför att bibeln är superfejk.
Citera
2020-12-10, 17:00
Medlem
Citat:
Det vet du inte, du postulerar det och så poserar du med det som om du inte hade postulerat det utifrån din egen privatpraktik.
You're just another chap.
Jo, jag vet att vittnena inte skrivit, då Bibeln inte påstår något annat heller. När någon säger i Bibel att X antal vittnen såg Jesus, då skriver inte de vittnena någonting.
Citera
2020-12-10, 17:02
Medlem
Citat:
Sure you do.
Hur aningslös kan man vara (för att tolka till det bästa).
Du är ju allergisk mot att komma med belägg för dina påståenden, så dig blir det ingen diskussion med. Du bara säger att så är det för att det är så.
Citera
2020-12-10, 20:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du är ju allergisk mot att komma med belägg för dina påståenden, så dig blir det ingen diskussion med. Du bara säger att så är det för att det är så.
Det du kallar avsaknad av "belägg" är svepskäl för att strunta i saker som du inte vill efterfråga förutsättningslöst.
För att få det att se snyggt ut kallar du det vetenskap (ett begrepp du har svag insikt i, för att släta över).
Citera
2020-12-10, 20:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jo, jag vet att vittnena inte skrivit, då Bibeln inte påstår något annat heller. När någon säger i Bibel att X antal vittnen såg Jesus, då skriver inte de vittnena någonting.
Bibeln påstår inget annat heller? Nu tog du dig vatten över huvudet.
Citera
2020-12-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Om bibeln inte var sann så hade den inte listat 7 dödliga synder som folk uppenbarligen håller på med och som leder till den domedag som uppenbarelseboken handlar om.

Folk som begår synderna kommer dock inte att se det som så.. då dom är förblindade av allt syndande.. och tror troligen därför att bibeln är superfejk.

De sju dödssynderna är väl ett katolskt påfund där dom själva visat upp dessa sidor.

Bibeln är till delar perverterad.
Den har skrivits om i delar som passat makten där prästerskapet ingått.
Präster hade rätt att sno tiondel av allas tillgångar.

Man har bränt människor på bål för att exempelvis några dristade sig att påstå att jorden var rund.

Kristus är sanningen och livet medan kyrkan skrivit om bibeln, mördat, snott andras tillgångar, visat högfärd, vrede, frosseri, vällust (katolska prästers pedofili är nu ganska välkänt).

Jag tycker att dessa kristna inte varit särskilt kristuslika.

Att vara kritisk mot Sådant man inte kan blunda för betyder inte att man är ateist som en del i tråden hävdar som endast ser svart och vitt utan nyanser.
Man kan vara agnostiker, tro på reinkarnation och tycka ändå att Jesus var en hyvens tjomme.
Citera
2020-12-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Naturligtvis är sådant som klassas som övernaturligt föremål för tro, inget som kan tas för vetenskaplig sanning rakt av bara för att det står skrivet.
Ifall det görs fynd och observationer som kan bekräfta det skrivna stärks naturligtvis sannolikheten för att det skrivna är sant. Men övernaturligheter av den sort du beskriver kan vanligtvis inte bekräftas naturligtvis. De är alltid föremål för tro, och jag har inte hävdat något annat.

Däremot blir det lite intressant när man förutsätter att uttalande profetior sätter en gräns för när en skrift skrevs, dvs att skriften då måste ja skrivits först efter den beskrivna händelsen.
Ex Jesu profetia om templets förstörelse år 70 e.Kr. gör att man säger att evangelierna var skrivna efter detta datum och hävdat det som bevisat sant just därför. Profetior anses väl vara övernaturliga om de slår in.

Varför inte i det fallet erkänna att man inte vet? Annars förutsätter man slutsatsen.

Då måste man ju fråga sig varför Markus missade att skriva om templets förstörelse.
Inte nog med det; han missade att skriva om jungfrufödseln också. Eller också var det som så att Markusevangeliet skrevs före templets förstörelse och långt innan Maria blev oskuld.
Citera
2020-12-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi är nog överens om att vetenskapen varken söker eller borde söka efter Gud, men att den fungerar inom sitt område.

Jesus sa att han kom från en annan värld, som han visste att vi inte kände till, en värld som alltid har funnits. Han kom för att berätta om vår världs undergång och om möjligheten för människor som bär god frukt att få ett evigt liv i den världen.

Vad han berättade om undergången kan bekräftas vartefter det sker: en vedermöda värre än någonsin som slutar med hans kraftfulla återkomst på himlavalvet. Men den dagen kan alla tolka, utan vetenskapen.

Det finns dock ett stort problem med detta. Jesus lurade många av sina samtida att tro att jordens undeergång var nära. Detsamma gäller även Paulus. Varför ville dessa herrar lura skjortan av sina samtida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in