Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Tjena, Roboten.
Hej igen du vidskeplige!
Citat:
1. Evolutionismens grunddogmer: varför påstår Roboten att jag inte förstår dem?
Eftersom du beskriver det på ett sätt som tydliggör dina missförstånd.
Citat:
2. Varför kallar Roboten det jag säger ett antagande och dessutom löjligt?
För att det är en skyddsreflex för dig som inte vill förstå att det du är så investerad av är fullständigt egalt för de du antar bryr sig om någon sorts kosmisk pappafigur och hans påstådda despotiska levnadsregler och dygder.
Citat:
Ångesten från att inte ha frid med Gud och rädslan för domen är ingen bagatell.
Nej, visst, det finns fd. troende som ännu torteras av era hjärnspöken om synd och dom. Jag har all medkänsla för dessa stackars människor.
Citat:
Detta har lett många att hitta på saker (efter principen "det man inte vet har man inte ont av"). Man motar bort tanken på Domen genom att angripa källorna som talar om att den ska komma.
Det är ingen som hittar på. Vi bryr oss bara inte så mycket om dina påhitt. Det är religiösas våta fantasier att vi som inte underkastar oss och försämrar våra liv för att följa någon sorts bronsåldersmentalitet ska bli straffade på något vis, för annars har ni offrat eran tillvaro för ingenting. Hemska tanke.
Citat:
Hade man varit säker på att ingen Dom kommer, helt säker, hade man inte varit alls lika angelägen om det.
Man kan faktiskt vara angelägen av medkänsla eller av ren fascination, som åskådare som passerar en bilolycka.
Citat:
Man är inte riktigt nöjd med tanken att livet slutar med döden heller, inte säker på den otrevliga tanken att sluta existera som människa och bli maskmat och gödsel.
Vad är det för fel med det? Och det är ju ingen som vet om något händer eller vad som händer efter döden. Många påstår sig veta men ingen har belägg för det.
Citat:
Roboten förnekar heller inte döds- och domsångest i sitt inlägg,
Jag kan göra det nu. Jag förnekar det.
Citat:
utan den försöker tvärtom med halmgubben "antagande ... att alla". Jag gav en karakteristik, liksom
Det kommer ur dina egna osäkerheter och försök att rättfärdiga dina uppoffringar. Jag förstår. Det är ok.
Citat:
Rom 1:30 "... de hatar Gud ..."
Bibeln betyder ingenting. Jag beklagar.
Citat:
3. Jag säger att Gud och Bibeln är bättre än Roboten och andra ateister med sina gudsfientliga alster. Ojämförligt mycket bättre!
Ja, du gör ju det. Om och om igen. Och högre och högre när ingen lyssnar. Sorgligt.
Citat:
Men visst har kristna börjat tjäna Gud med goda gärningar som icke-kristna inte ens är nära att göra, det är också sant.
I din fantasi kanske.
Citat:
4. Roboten använder ordet "Bibelsagor" (felaktig användning av stor bokstav). Var menar den sig ha hittat sagor i Bibeln (bibelbok, kapitel och vers!)?
Från början till slut. En Homerisk hjältehistoria av sin tid, blandat med judiska stamsagor. Ingenting konstigt men ingenting märkvärdigt. Utöver sin spridning förstås men det kan förklaras av politik.
Citat:
5. Det är viktigt att granska bibelkritiken kritiskt och faktuellt. Roboten gör ju inte det själv.
Inte mitt jobb. Men absolut, gör det. Däremot står du på oärliga grunder tills du erkänner för dig själv att det handlar om psykologiskt självförsvar snarare än faktisk kritik. "Ateister är så onda som säger emot mig, buhu".
Citat:
Jes 48:22: Det finns ingen frid för de ogudaktiga, säger HERREN.
Citat:
Ps 53:2: Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." Onda och avskyvärda är deras gärningar, ingen finns som gör det goda.
"Först ska jag inte göra någonting alls, sedan ska jag bara ta dagen som den kommer." Säger Skalman
Jag föredrar Skalman. Du kanske föredrar att gapa om onska och avskyvärda och spy galla hit och dit. Det måste vara jobbigt att vara en zelot.