2019-09-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Anledningen att jag inte diskuterar med Par-o-o är att han är himlaskriande oseriös och glad och lycklig i det.
Han är en inkarnation av begreppet anstöt för mig som sysslat med bibelforskning i decennier.
Nivån på vad jag gjort får andra uttala sig om (utom "De Insatta", för det teamet kom aldrig till start och diskvalificerades därmed).

HUr var det då med tidpunkten för uttåget?
Citera
2019-09-27, 20:24
Medlem
Citat:
Med den inställningen måste du avfärda en unik händelse i dåtid samt en händelse som händer nu eller i framtiden när den händer första gången. Ingen visar ju (ännu) att den händer. Ja, en sådan kan händelse kan rentav upprepas - så länge inte "någon visar att dessa saker händer" måste den avfärdas.
Människor kan under normala omständigheter inte gå på vatten. Men normala omständigheter måste inte vara de enda möjliga omständigheterna och inte ens de enda faktiska omständigheterna.

Källa på det sistnämnda..,.förutom religiösa urkunder.
Citera
2019-09-27, 21:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men, hur var det med gubbarna som inte skulle dö innan Jesu återkomst? Lever de fortfarande? Du kommer väl ihåg citatet?
Det är behandlat.
Citera
2019-09-27, 21:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Källa på det sistnämnda..,.förutom religiösa urkunder.
Jag bara säger att det är öppet för att ingen kunnat stänga där. Det transcendenta måste räknas med som en möjlighet även av en förhärdad ateist.
Citera
2019-09-27, 21:11
Medlem
Citat:
Det är behandlat.

Jaså?? Är det? Det var ju några gubbar som inte skulle dö innan Jesus återkom......så......när återkom då Jesus? Alternativt; när dog gubbarna?

Matt 16:28
Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike.”

Mark 9:1
Och han sade: ”Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Guds rike komma med makt.”
Citera
2019-09-27, 21:13
Medlem
Citat:
Jag bara säger att det är öppet för att ingen kunnat stänga där. Det transcendenta måste räknas med som en möjlighet även av en förhärdad ateist.

Varför det?
Citera
2019-09-27, 21:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Ganska sunt resonemang.
Du begår dock vad som brukar kallas ’genetisk fallasi’,

Men jag instämmer absolut i att Lukas angivelse är mer trovärdig ändå,
Baserat just på att 22 låter mer troligt än 30.
Men jag fastslår ingen av de två tidsangivelserna.

Om man frågar hur gammal någon är, och får två olika svar från två olika källor,
Så är det nog mest sunt att se båda svaren som tveksamma.
Speciellt om båda källorna är uppenbara storfabulerare.

Hur menar du att jag i det jag skrev bedömer informationen baserat på varifrån eller från vem den kommer?
Citera
2019-09-27, 22:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
En bibelkritisk käpphäst som någon av "De Insatta" tog upp här är den stackars haren. Bibelkritiken säger att Bibeln säger att haren idisslar och att, eftersom haren inte idisslar, Bibeln har fel. Saken är bara den att GT är skriven på hebreiska och den svenska översättningen "idisslar" bara är ett närmevärde. Det hebreiska termen är "föra upp gera". Gera är ett svåröversatt ord, men syftar väl på tidigare intagen föda. Bibeln säger alltså inte att haren är en idisslare såsom t.ex. kon är det.

Exakt. Problemet med det är egentligen inte ordet "idissla" utan "föra upp", vilket antyder att födan återförs från magen till munnen, inte att avföring tuggas om.

Jag förde en diskussion tidigare med ttsp, där vi kom fram till att om man istället kallade kor, kameler och harar för "omtuggare" på svenska (utan "föra upp") så skulle problemet vara löst.

En annan smärre aspekt är att harar egentligen inte är rena "omtuggare" som t.ex. kor och kameler eftersom harar inte tuggar om all sin föda (all avföring), utan bara en del av den, men det kan nog ses som en petitess i sammanhanget.
Citera
2019-09-27, 22:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jaså?? Är det? Det var ju några gubbar som inte skulle dö innan Jesus återkom......så......när återkom då Jesus? Alternativt; när dog gubbarna?

Matt 16:28
Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike.”

Mark 9:1
Och han sade: ”Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Guds rike komma med makt.”

Just det. Han kontrade med citat från andra delar av Bibeln som säger motsatsen, och menade att det därmed var hanterat.
Han hänvisade till följande:
Apg 1:6:
"Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt."
Mark 13:30:
"Sannerligen, detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer."

Och han argumenterade då att "släkte" inte alls skulle syfta på enbart en generation.

Med andra ord, han undvek att svara på frågan gällande just de citat som han egentligen skulle kommentera, kastade ut en "röd sill" och påstod med det att hela frågan var hanterad. Ett ganska ohederligt sätt att argumentera. Ungefär som när en politiker får en fråga om hur han ska hantera arbetslösheten och han svarar att anledningen till att pensionärerna har det knapert med ekonomin är att lönerna är för låga och därför bör lönerna höjas.
Citera
2019-09-28, 02:45
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur menar du att jag i det jag skrev bedömer informationen baserat på varifrån eller från vem den kommer?
Du skrev följande:
Citat:
Jag anser att Lukas är mer sannolik eftersom den inte innehåller vare sig Herodes barnamord (som om det inte skulle nämnas i andra källor om det faktiskt inträffat i den skala som påstås) eller de tre vise männen (hur skulle de kunna ledas till samma plats från tre olika håll av en och samma stjärna?).
Det är precis detta som är 'genetisk fallasi'.

Det du skriver senare instämmer jag dock (som sagt) i talar bättre för Lukas tidsangivelse än Matteus dito.
Att Jesus skulle ha inlett sitt profeterande i trettioårsåldern låter väl sent, i varje fall i mina öron.
Citera
2019-09-28, 04:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Du skrev följande:

Det är precis detta som är 'genetisk fallasi'.

Det du skriver senare instämmer jag dock (som sagt) i talar bättre för Lukas tidsangivelse än Matteus dito.
Att Jesus skulle ha inlett sitt profeterande i trettioårsåldern låter väl sent, i varje fall i mina öron.

Nej, det är inte alls vad genetisk fallasi är.

Jag gör ingen som helst bedömning baserat på vem informationen kommer ifrån snarare än vilken information det faktiskt är. Jag påstår inte alls att Matteus är mindre trovärdig än Lukas baserat på hur Matteus var som person eller hade skrivit tidigare eller liknande. Om jag däremot påstod att Matteus är mindre trovärdig därför att han har ljugit om annat tidigare eller att det han inte kunde skriva bra grammatiskt så skulle det vara en genetisk fallasi.
Citera
2019-09-28, 05:09
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Nej, det är inte alls vad genetisk fallasi är.

Jag gör ingen som helst bedömning baserat på vem informationen kommer ifrån snarare än vilken information det faktiskt är. Jag påstår inte alls att Matteus är mindre trovärdig än Lukas baserat på hur Matteus var som person eller hade skrivit tidigare eller liknande. Om jag däremot påstod att Matteus är mindre trovärdig därför att han har ljugit om annat tidigare eller att det han inte kunde skriva bra grammatiskt så skulle det vara en genetisk fallasi.
Du skriver ju följande:
Citat:
Jag anser att Lukas är mer sannolik eftersom den inte innehåller vare sig Herodes barnamord (som om det inte skulle nämnas i andra källor om det faktiskt inträffat i den skala som påstås) eller de tre vise männen (hur skulle de kunna ledas till samma plats från tre olika håll av en och samma stjärna?).
Menar du inte precis det du skriver? Alltså att: "Du anser att Lukas är mer sannolik baserat på...."
Och du erkänner väl att dessa saker har dålig relevans till själva huvudfrågan (när Jesus föddes)?

Ungefärligt exempel (extrem variant för tydlighetens skull):
"Jag anser att Aftonbladet nog har mer rätt i denna fråga därför att Expressen brukar kasta ur sig mer skit"

Om ditt citat ovan inte är en genetisk fallasi, så är jag för dum att se kausaliteten.
Vänligen förklara relevansen då, tack.

Och vänligen skilj på 'genetisk fallasi' och fallasi 'ad hominem' - jag säger inte att du begagnar ad hominem.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-28 kl. 05:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in