Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Anledningen att jag inte diskuterar med Par-o-o är att han är himlaskriande oseriös och glad och lycklig i det.
Han är en inkarnation av begreppet anstöt för mig som sysslat med bibelforskning i decennier.
Nivån på vad jag gjort får andra uttala sig om (utom "De Insatta", för det teamet kom aldrig till start och diskvalificerades därmed).
Nej, det är därför att du inte kan acceptera att var man än placerar uttåget i tiden så står det fel Bibeln om något.
Antingen så stämmer Domarboken och tidsangivelsen med 480 före byggandet av Salomos tempel, men då stämmer inte var faraonerna bodde eller så stämmer det med var faraonerna bodde, men då är årsangivelserna i Domarboken fantasisiffror.
Det är det problemet som du inte vill diskutera just därför att du INTE är intresserad av en seriös diskussion av just den frågan.
Du vill tydligen heller inte diskutera skillnaden mellan födelseår för Jesus.
Är det inte en seriös fråga som Bibelforskare skulle vara intresserade av?
Jag efterlyser en diskussion om hur man ska tolka dessa frågor, men får inget svar.
Nej, det är inte jag som undviker en seriös diskussion, det är det den
skenhelige Calovius som gör.
skenhelig:
som falskt uppger sig vara eller framställer sig vara from, gudfruktig eller moraliskt högtstående, men som egentligen är en fasad av hyckleri
Om du verkligen har sysslat med bibelforskning i decennier så är det ju du som verkligen ska sitta inne med svar på dessa frågor.
Så, när menar du att den seriösa bibelforskningen påstår att uttåget skedde?
Oavsett vad du tror så vill jag faktiskt föra denna diskussion med faktiska belägg, och om jag har fel i vad jag har fått lära mig så vill jag få det korrigerat.
Kan du visa att du inte bara är skenhelig, utan faktiskt en ärlig debattör?