2019-09-27, 17:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tja, om inte de övernaturliga påståendena är sanna, då finns ingen bibel kvar (nästan).
I och för sig kan man diskutera moralen i bibeln, där man utgår från att gott är lika med sant.

Visst, men jag menar att det inte är någon mening med att diskutera sanningshalten i något som inte går att bevisa. Då blir det bara spekulationer.

Mer intressant att diskutera vilken av de två födelseberättelserna om Jesus som är sann, eller som i alla fall överensstämmer med vad vi kan belägga som sant.

Där anser jag att Lukas har större potential att vara sann än Matteus, för man borde ju i alla fall utgå ifrån att inte båda kan vara sanna samtidigt eftersom det är minst 10 år mellan de faktiska tidsangivelserna. Jag anser att Lukas är mer sannolik eftersom den inte innehåller vare sig Herodes barnamord (som om det inte skulle nämnas i andra källor om det faktiskt inträffat i den skala som påstås) eller de tre vise männen (hur skulle de kunna ledas till samma plats från tre olika håll av en och samma stjärna?).
Att Lukas är korrekt förklarar dessutom varför Jesus annars väntade så länge innan han skaffade sig lärljungar. Om Matteus är korrekt så väntade ju Jesus tills han var en bit över 30 år gammal, men om Lukas hade rätt så var han bara omkring 22 år när han började, vilket är mer troligt om det var hans livsuppgift, i stället för att slösa bort 10 år som snickare först (vilket det ju heller inte står något om i Bibeln).

Hur ser det ut som resonemang?
Citera
2019-09-27, 17:35
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Jo, jag vet.
Vill bara visa hur jag ser på saken om påståenden om mirakel, spöken och övernaturligheter i övrigt.
Tror du att denne Calovius och dennes geliker lyssnar på dig?

Vi som inte skenheligt och lydsamt rättar oss efter vanföreställningen är Satans djävlar och oss kommer ju ’Gud’ för våra synder att straffa tillräckligt i efterlivet, de behöver alltså inte bry sig det minsta om vad andra människor säger.
Motsäger man fundamentalistens vanföreställning, då är man helt enkelt inte människa alls.
Citera
2019-09-27, 17:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Unika händelser kan nog inträffa.
Om du tror på påståenden om mirakel och övernaturliga händelser, så vill jag veta hur du avgör vilka som är sann och inte. Eller tror du på alla påståenden, oavsett religion?
Vad då "nog"? Är unika händelser möjliga eller inte, enligt dig? Ja eller nej?
Citera
2019-09-27, 17:47
Medlem
Caloviuss avatar
En bibelkritisk käpphäst som någon av "De Insatta" tog upp här är den stackars haren. Bibelkritiken säger att Bibeln säger att haren idisslar och att, eftersom haren inte idisslar, Bibeln har fel. Saken är bara den att GT är skriven på hebreiska och den svenska översättningen "idisslar" bara är ett närmevärde. Det hebreiska termen är "föra upp gera". Gera är ett svåröversatt ord, men syftar väl på tidigare intagen föda. Bibeln säger alltså inte att haren är en idisslare såsom t.ex. kon är det.
Senast redigerad av Calovius 2019-09-27 kl. 18:37.
Citera
2019-09-27, 17:48
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Där anser jag att Lukas har större potential att vara sann än Matteus, för man borde ju i alla fall utgå ifrån att inte båda kan vara sanna samtidigt eftersom det är minst 10 år mellan de faktiska tidsangivelserna. Jag anser att Lukas är mer sannolik eftersom den inte innehåller vare sig Herodes barnamord (som om det inte skulle nämnas i andra källor om det faktiskt inträffat i den skala som påstås) eller de tre vise männen (hur skulle de kunna ledas till samma plats från tre olika håll av en och samma stjärna?).
Att Lukas är korrekt förklarar dessutom varför Jesus annars väntade så länge innan han skaffade sig lärljungar. Om Matteus är korrekt så väntade ju Jesus tills han var en bit över 30 år gammal, men om Lukas hade rätt så var han bara omkring 22 år när han började, vilket är mer troligt om det var hans livsuppgift, i stället för att slösa bort 10 år som snickare först (vilket det ju heller inte står något om i Bibeln).

Hur ser det ut som resonemang?
Ganska sunt resonemang.
Du begår dock vad som brukar kallas ’genetisk fallasi’,

Citat:
You judged something as either good or bad on the basis of where it comes from, or from whom it came.
This fallacy avoids the argument by shifting focus onto something's or someone's origins. It's similar to an ad hominem fallacy in that it leverages existing negative perceptions to make someone's argument look bad, without actually presenting a case for why the argument itself lacks merit.

Example: Accused on the 6 o'clock news of corruption and taking bribes, the senator said that we should all be very wary of the things we hear in the media, because we all know how very unreliable the media can be.

Men jag instämmer absolut i att Lukas angivelse är mer trovärdig ändå,
Baserat just på att 22 låter mer troligt än 30.
Men jag fastslår ingen av de två tidsangivelserna.

Om man frågar hur gammal någon är, och får två olika svar från två olika källor,
Så är det nog mest sunt att se båda svaren som tveksamma.
Speciellt om båda källorna är uppenbara storfabulerare.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-27 kl. 17:51.
Citera
2019-09-27, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
De är grovt partiska, drivs av en agenda att racka ner på Bibeln. Fiender till korset är alltid också fiender till Bibeln, Jesu Bok. I sin vrede kommer de också att bryta mot vanlig enkel logik och strunta i fakta som i sig inte gör vare sig till eller från i frågan om Bibelns sanningshalt. Falskheten i bibelkritiken smittar av sig i falskhet överlag. Hatet tar över alltmer.

En sol-och-vårare inom hebraistik (som inte kan hebreiska men har gjort många uttalanden som om han hade kunnat) har jag sedan hans skriande blunder kallat "Par-o-o" efter den.

Par-o-o kan inte ens elementär hebreisk stavelselära. Talar om hebreiskt uttal för sisådär tretusen år sedan utifrån modernt hebreiskt uttal (såsom han uppfattar det, snubben har noll koll på hebreiska överlag).

En vanlig nybörjarbok för gammaltestamentlig hebreiska, Hebreisk nybörjarbok av Helmer Ringgren, sammanfattar stavelseläran så här, redan i början av boken (s. 10):

"4 För att kunna läsa hebreiska riktigt måste man känna till hur stavelserna är uppbyggda. Härför gäller följande grundläggande regler:
1. Varje stavelse måste börja med konsonant och får endast börja med en konsonant.
2. Stavelser är antingen öppna (slutar på vokal) eller slutna (slutar på konsonant)."

Fler regler följer, men dessa räcker för att se stavelserna i och uttala det hebreiska ordet för Farao (פַּרְעֹה).
Ordet transkriberas så här: par´o. Konsonanterna och vokalerna är: pe-patah-resh-´ajin-holaem-he).
Tecknet "he" i ordslutet är bara en vilbokstav (se Ringgren punkt 3, s. 10) som visar att "o" är en lång vokal.

Par-o-o har envist hävdat att ordet har tre stavelser (Par-o-o). Men regel nummer 1 utesluter tre stavelser, då det som den hebraistiske sol-och-våraren kallar stavelse 2 och 3 är vokaler och en hebreisk stavelse inte får börja med en vokal utan måste börja med en konsonant (regel 1 ovan!).

Till slut: hur många är då stavelserna på riktigt, och vilka är de?
För att svara på detta måste man veta att det som Par-o-o kallar stavelse 2 i verkligheten är en konsonant vid namn ´ajin (transkription ´), en konsonant som inte uttalas i modern hebreiska.

Den konsonanten följer på den första stavelsen "Par" och inleder stavelse 2 (regel 1 ovan). Stavelse 2 avslutas av vokalen "o".

Så vi får "Par" (stavelse 1, sluten, regel 2 ovan) och "´o" (stavelse 2, öppen, regel 2 ovan).
Det är två stavelser, inte tre.

Par-´o, räkna till två!!

Vår hebraistiske sol-och-vårare borde ha aktat sig för att använda modernt hebreiskt uttal (som han inte heller förstår sig på) på 3400 år gamla texter.

Att han inte aktade sig för ett så elementärt misstag gör att han förtjänar namnet Anakronisten. Själv skulle han väl vilja kallas "Den Insatte", så tvärsäkert som han yttrar sig om saker och ting beträffande Bibeln. Men det draget delar han med flera andra här, jag föreslår namnet "De Insatta" (alltid inom citattecken!).

Hur uttalas ordet då i modern hebreiska? Så här: Par-o (två stavelser!), och i snabbt uttal möjligen Pa-ro (två stavelser).
det var en intreesant utläggning om hebreeiskan, och jag ska försöka lägga det på minnet och kanske går tillbaka och kollar i framtiden. har iaf planer på att studera hebreeiska, men bara Gud vet - eller hur. iaf så studerar jag då och då enstaka ord, och finner det mycket intressant att alla ord troligen har en berättelse bakom sig. ta Genesis 1:1 som exempel - https://www.youtube.com/watch?v=RmnUkNT55gU

men en sak jag kan tillägga är att det finns en vers i den heliga bibeln som jag nämner ofta, nämligen Uppenbarelsebok 13:7 där det varnas om Djävulen (som jag sett i flera syner och drömmar btw) ska få kontroll över alla språken, och det var givet mig medelst Anden, Den Heliga och Sanna Anden hoppas jag synnerligen - att det rör mänskliga översättningar. det har hjälpt mig många gånger.

och en sak för att förstå den heliga skriften är ändå att vi måste bli lärda av Kärlekens Ande (vilket är detsamma som den sanna och heliga anden för den som inte fått in det än), annars lär det vara menlöst, och kanske t-om farligt att studera den heliga bibeln - även Hitler läste kanske den heliga bibeln ofta och mycket. (men det vet jag inte och även om han skulle ha sagt det någon gång så rekommenderar jag inte att lita på honom eller snarare vad det sägs att han sagt/skrivit.)

men sen är det detta med "fiendena till korset" och det är nog så faktiskt att alla människor, efter vi fått rätt/fel förståelse i våra sinnen typ, vilket lär ske vid 7års åldern förr eller senare kommer börja leva som fiender till korset, och att det är dessa vägar vi ska omvända oss från. med fienden till korset menas, tror jag, att man inte lever efter kärleken och sanningen, utan efter köttets begär med allt vad det innebär, avundsjuka, hat, begär, avgudadyrkan, trolldom osv. ja, även att förfölja, förlöjliga och utesluta Guds heliga och utvalda folk - inkl profeter som kommer med himmelska varningar osv. i världens kyrkor lär sådant beteende vara mycket vanligt. det står en hel del om detta i den heliga bibeln.
Senast redigerad av fredenJesus 2019-09-27 kl. 18:25.
Citera
2019-09-27, 18:47
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
men sen är det detta med "fiendena till korset" och det är nog så faktiskt att alla människor, efter vi fått rätt/fel förståelse i våra sinnen typ, vilket lär ske vid 7års åldern förr eller senare kommer börja leva som fiender till korset, och att det är dessa vägar vi ska omvända oss från. med fienden till korset menas, tror jag, att man inte lever efter kärleken och sanningen, utan efter köttets begär med allt vad det innebär, avundsjuka, hat, begär, avgudadyrkan, trolldom osv. ja, även att förfölja, förlöjliga och utesluta Guds heliga och utvalda folk - inkl profeter som kommer med himmelska varningar osv. i världens kyrkor lär sådant beteende vara mycket vanligt. det står en hel del om detta i den heliga bibeln.
Om du med ”korset” menar det liv vi av naturen givits (vilket är vad jag menar när jag använder den termen) så är jag ingen fiende till denna (tvärtom givetvis).

Jag (med de flesta andra nutida bibelkritiker) arbetar ständigt för att vara goda människor och skyr synden.
Att ni bibelfundamentslister måste inbilla er att meningsmotståndare är onda människor som kommer brinna i helvetet säger väl det mesta om eran bronsåldersetik?

Vissa anstränger sig för att vara goda, därför att det ger dem ett gott liv.
Istället för att nitiskt sålla sig till ”rätt sida” i någon idé om efterlivet.

Om Gud skickar mig till helvetet för att jag inte tror på att Gud varit människa i Jesus eller för att jag inte anammar bibelns politik och fabler,
Då rättar jag mig i det efter döden.
Men i livet tänker jag anstränga mig för att vara så god som möjligt utan fundamentalismens dogmer.
Jag lever efter Kärleken och Sanningen - inte israelernas partiprogram.

Du borde skämmas som tror att majoriteten av planetens befolkning hamnar i helvetet när de dör, men inte du, bara på grund av tro på Jesusmyten.

Usch och fy för bibelfundamentalister! Ert hjärta räcker endast till er själva och er tro.
Ni är fortfarande satans flockdjur. ”Guds utvalda folk” - ni är skenheliga nazister!
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-27 kl. 18:52.
Citera
2019-09-27, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik

Du borde skämmas som tror att majoriteten av planetens befolkning hamnar i helvetet när de dör, men inte du, bara på grund av tro på Jesusmyten.

Usch och fy för bibelfundamentalister! Ert hjärta räcker endast till er själva och er tro.
Ni är fortfarande satans flockdjur.
tvi på Satans foster!

den som borde skämmas är den som fått för sig att han vet vad en människa tror på. som lägger orden i munnen på en annan människa och som använder detta för att sparka på den personen som redan ligger ner.

Jesus Kristus ÄR Gud och ditt tvivel, förnekanden osv ändrar inte detta faktum. Han bevisar sig själv för de som Han vill och kommer knappast gå ifrån Sitt Ord, t-ex John 14:21 som säger att Han kommer visa sig för de som håller Guds Bud och som älskar Guds Son.

och jag är vittne till Satan btw. ingen plan från helvetet, ingen konspiration av människor - kommer nånsin lyckas dra mig bort från Den Levande Guden Jesus Kristus Kärlek!
Citera
2019-09-27, 19:06
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
tvi på Satans foster!
Ja, tvi på er!
Citat:
den som borde skämmas är den som fått för sig att han vet vad en människa tror på. som lägger orden i munnen på en annan människa och som använder detta för att sparka på den personen som redan ligger ner.
Är det jag som sparkar?
Jag ifrågasätter kristen fundamentalism.
Det är du som både ligger ner och sparkar! Tvi

Tror du att den som tror på Jesus kommer till paradiset?
Att de som inte tror på honom är förlorade?

Varför tillåter Gud att majoriteten av oss människor aldrig ens sett en bibel?

Citat:
Jesus Kristus ÄR Gud och ditt tvivel, förnekanden osv ändrar inte detta faktum. Han bevisar sig själv för de som Han vill och kommer knappast gå ifrån Sitt Ord, t-ex John 14:21 som säger att Han kommer visa sig för de som håller Guds Bud och som älskar Guds Son.

och jag är vittne till Satan btw. ingen plan från helvetet, ingen konspiration av människor - kommer nånsin lyckas dra mig bort från Den Levande Guden Jesus Kristus Kärlek!
Du får inbilla dig vad du vill, så länge du inte är chauvinist. Du satans korsfarare.

Kärlek är min Gud, INTE en megaloman judepojke.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-27 kl. 19:12.
Citera
2019-09-27, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Varför tillåter Gud att majoriteten av oss människor aldrig ens sett en bibel?

ja, det är en intressant fråga om Guds Vilja, eller dvs det du är inne på att Han tillåter saker ske som kanske är ont. (dock kan man ju spekulera i om man i evigheten kommer se sånt som om det verkligen hade hänt - efter att Jesus Kristus torkat våra tårar..)

Men jag tror på en Gud som skrivit sin lag på alla människors hjärtan, och Han har favoriter i alla länder och det går inte att begränsa Den Heliga Anden utan Han kan verka hos människor i de mest satanistiska grupperna också. för den som bara söker Ljuset är garanterad hjälp från himmelen, men den som söker att förstå mörkret riskerar att fastna där i. Den ödmjuke finner alltid sin Frälsare.

vi lever i informationsåldern, visserligen nog den mest perversa generation som världen någonsin skådat, i den mest syndiga delen av skapelsen samtidigt som det största massmord genom tiderna pågår genom Satans aborter - men det lär knappast dröja för en person som är intresserad att finna, att det t-ex i Satans religion islam är "martyrerna" som är barbarer och mördar de som inte tycker/"tror" eller hoppas på samma "himmel". men att det i den heliga Tron, och som det står om i den heliga bibeln, så är det Martyrerna som får sina huvuden avhuggna. så håll ut till änden och du ska vinna evigt liv, för det har Jesus Kristus lovat! Tro är en gåva från Gud, Herre hjälp min otro!

vanföreställning är det att Gud skulle glömt av sin skapelse. och visst, det ulovas en allvarlig sådan för de som inte tog/tar emot Kärleken till Sanningen. sen kan vi vara oöverens här och snacka skit om varandra, det lär knappast ändra på Jesus enorma Kärlek till Oss. Jesus är Guds Kärlek. Hans Heliga Hjärta är en Avgrund av Förlåtelse.

och Jesus Är kärlek, men Han är också Trofast och Sann. Den rättfärdiga Domaren. en bör söka Gud som ett barn, för den som förnekar att Gud kan bli arg är med sannolikhet ett lätt byte av Satan som söker att svälja kärringar! iofs misstänker jag att först äter upp såna som förbannar sin nästa istället för att välsigna och förlåta.
Senast redigerad av fredenJesus 2019-09-27 kl. 19:44.
Citera
2019-09-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ohederligt av Klantlogik att försöka skapa intrycket att jag inte klarar av att svara på hans bibelkritik, när saken är den att jag 1) inte debatterar med honom 2) talat om detta för honom klart och tydligt.
Och nej, det duger inte att säga att det sker av godhet, för att upplysa forumet, av lidelse för sanningen, för att ingen annan klarar av att stoppa förvillare o.dyl. Men det är så det brukar försvaras.

Men frågan kvarstår: när skedde utvandringen från Egypten?
Citera
2019-09-27, 20:01
Medlem
Citat:
De är grovt partiska, drivs av en agenda att racka ner på Bibeln. Fiender till korset är alltid också fiender till Bibeln, Jesu Bok. I sin vrede kommer de också att bryta mot vanlig enkel logik och strunta i fakta som i sig inte gör vare sig till eller från i frågan om Bibelns sanningshalt. Falskheten i bibelkritiken smittar av sig i falskhet överlag. Hatet tar över alltmer.

En sol-och-vårare inom hebraistik (som inte kan hebreiska men har gjort många uttalanden som om han hade kunnat) har jag sedan hans skriande blunder kallat "Par-o-o" efter den.

Par-o-o kan inte ens elementär hebreisk stavelselära. Talar om hebreiskt uttal för sisådär tretusen år sedan utifrån modernt hebreiskt uttal (såsom han uppfattar det, snubben har noll koll på hebreiska överlag).

En vanlig nybörjarbok för gammaltestamentlig hebreiska, Hebreisk nybörjarbok av Helmer Ringgren, sammanfattar stavelseläran så här, redan i början av boken (s. 10):

"4 För att kunna läsa hebreiska riktigt måste man känna till hur stavelserna är uppbyggda. Härför gäller följande grundläggande regler:
1. Varje stavelse måste börja med konsonant och får endast börja med en konsonant.
2. Stavelser är antingen öppna (slutar på vokal) eller slutna (slutar på konsonant)."

Fler regler följer, men dessa räcker för att se stavelserna i och uttala det hebreiska ordet för Farao (פַּרְעֹה).
Ordet transkriberas så här: par´o. Konsonanterna och vokalerna är: pe-patah-resh-´ajin-holaem-he).
Tecknet "he" i ordslutet är bara en vilbokstav (se Ringgren punkt 3, s. 10) som visar att "o" är en lång vokal.

Par-o-o har envist hävdat att ordet har tre stavelser (Par-o-o). Men regel nummer 1 utesluter tre stavelser, då det som den hebraistiske sol-och-våraren kallar stavelse 2 och 3 är vokaler och en hebreisk stavelse inte får börja med en vokal utan måste börja med en konsonant (regel 1 ovan!).

Till slut: hur många är då stavelserna på riktigt, och vilka är de?
För att svara på detta måste man veta att det som Par-o-o kallar stavelse 2 i verkligheten är en konsonant vid namn ´ajin (transkription ´), en konsonant som inte uttalas i modern hebreiska.

Den konsonanten följer på den första stavelsen "Par" och inleder stavelse 2 (regel 1 ovan). Stavelse 2 avslutas av vokalen "o".

Så vi får "Par" (stavelse 1, sluten, regel 2 ovan) och "´o" (stavelse 2, öppen, regel 2 ovan).
Det är två stavelser, inte tre.

Par-´o, räkna till två!!

Vår hebraistiske sol-och-vårare borde ha aktat sig för att använda modernt hebreiskt uttal (som han inte heller förstår sig på) på 3400 år gamla texter.

Att han inte aktade sig för ett så elementärt misstag gör att han förtjänar namnet Anakronisten. Själv skulle han väl vilja kallas "Den Insatte", så tvärsäkert som han yttrar sig om saker och ting beträffande Bibeln. Men det draget delar han med flera andra här, jag föreslår namnet "De Insatta" (alltid inom citattecken!).

Hur uttalas ordet då i modern hebreiska? Så här: Par-o (två stavelser!), och i snabbt uttal möjligen Pa-ro (två stavelser).

Men, hur var det med gubbarna som inte skulle dö innan Jesu återkomst? Lever de fortfarande? Du kommer väl ihåg citatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in