Citat:
Visst, men jag menar att det inte är någon mening med att diskutera sanningshalten i något som inte går att bevisa. Då blir det bara spekulationer.
Mer intressant att diskutera vilken av de två födelseberättelserna om Jesus som är sann, eller som i alla fall överensstämmer med vad vi kan belägga som sant.
Där anser jag att Lukas har större potential att vara sann än Matteus, för man borde ju i alla fall utgå ifrån att inte båda kan vara sanna samtidigt eftersom det är minst 10 år mellan de faktiska tidsangivelserna. Jag anser att Lukas är mer sannolik eftersom den inte innehåller vare sig Herodes barnamord (som om det inte skulle nämnas i andra källor om det faktiskt inträffat i den skala som påstås) eller de tre vise männen (hur skulle de kunna ledas till samma plats från tre olika håll av en och samma stjärna?).
Att Lukas är korrekt förklarar dessutom varför Jesus annars väntade så länge innan han skaffade sig lärljungar. Om Matteus är korrekt så väntade ju Jesus tills han var en bit över 30 år gammal, men om Lukas hade rätt så var han bara omkring 22 år när han började, vilket är mer troligt om det var hans livsuppgift, i stället för att slösa bort 10 år som snickare först (vilket det ju heller inte står något om i Bibeln).
Hur ser det ut som resonemang?