Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Nej, det är inte alls vad genetisk fallasi är.
Jag gör ingen som helst bedömning baserat på vem informationen kommer ifrån snarare än vilken information det faktiskt är. Jag påstår inte alls att Matteus är mindre trovärdig än Lukas baserat på hur Matteus var som person eller hade skrivit tidigare eller liknande. Om jag däremot påstod att Matteus är mindre trovärdig därför att han har ljugit om annat tidigare eller att det han inte kunde skriva bra grammatiskt så skulle det vara en genetisk fallasi.
Du skriver ju följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag anser att Lukas är mer sannolik eftersom den inte innehåller vare sig Herodes barnamord (som om det inte skulle nämnas i andra källor om det faktiskt inträffat i den skala som påstås) eller de tre vise männen (hur skulle de kunna ledas till samma plats från tre olika håll av en och samma stjärna?).
Menar du inte precis det du skriver? Alltså att: "
Du anser att Lukas är mer sannolik baserat på...."
Och du erkänner väl att dessa saker har dålig relevans till själva huvudfrågan (när Jesus föddes)?
Ungefärligt exempel (extrem variant för tydlighetens skull):
"Jag anser att Aftonbladet nog har mer rätt i denna fråga därför att Expressen brukar kasta ur sig mer skit"
Om ditt citat ovan inte är en genetisk fallasi, så är jag för dum att se kausaliteten.
Vänligen förklara relevansen då, tack.
Och vänligen skilj på 'genetisk fallasi' och fallasi 'ad hominem' - jag säger inte att du begagnar ad hominem.