Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-02, 16:57
  #4633
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du får nog bränna dina läderband, för jag tog kontakt med NE, och dom är inte slarviga utan anser på fullt allvar att månen är en ljuskälla, och dessutom att månen "utsänder ljus":
Citat:
Ursprungligen postat av S.Gangbangsdottir
Nej det gör dom inte, du bara ljuger bara.

Verkligen, hur kommer du fram till det?
Citera
2016-03-02, 16:58
  #4634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Stödjer du fortfarande denna åsikt?
Utan tvekan.
Citera
2016-03-02, 17:05
  #4635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Utan tvekan.

Baserat på vilken auktoritet, Smeso?
Citera
2016-03-02, 17:06
  #4636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du är ett JV. Det är allt man behöver veta för att komma fram till en rättvis slutsats.

Vad anser du, menar du att månen är en ljuskälla?
Citera
2016-03-02, 17:19
  #4637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Iofs skrev du att dom anser. Men jag godtar ditt svar på mitt inlägg.

Fast jag citerade Johan också, du kanske missade det?

Jag citerar igen:

Citat:
Ja månen är som sagt också en ljuskälla, följer av vår definition.

Hälsningar Johan
Citera
2016-03-02, 17:23
  #4638
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har glömt Svenska Akademiens ordbok, jag vet inte varför:


– LJUS-KÄLLA.
[jfr t. lichtquelle]
[LJUS-KÄLLA.ssg 1]
1) (i sht i fackspr.) om ngt som utstrålar ljus l. varifrån ljus erhålles; i fråga om konstgjord belysning särsk. om lampa, (stearin. l. vax)ljus o. d.; äv. om öppning (fönster o. d.) varigenom (dags)ljuset insläppes i rum o. d.

Så här står det faktiskt att "fönster o. d." kan vara ljuskällor, så att säga att en dörrglipa är en ljuskälla är alltså inte fel enligt Svenska Akademien.

Är det Smeso som ska säga vad som är rätt och fel?


Nu har du också Svenska Akademiens ordbok som "tung vetenskaplig instans".

Vilka ”tunga vetenskapliga instanser” har du att komma med?

Jag har redan redovisat de definitioner och underlag som jag baserar min förståelse på.
När det gäller SAOB så har Svenska Akademien i sin senaste ordbok utgiven 2009 inte tagit med att en öppning skulle kunna vara en ljuskälla, utan det står bara "föremål som det utstrålar ljus från", vilket överensstämmer mer med NE:s definition.

Det jag tycker är lustigt är hur du kan tycka att en dörrglipa naturligtvis inte är en ljuskälla eftersom "ljuset från dörrspringan kommer från objekt utanför dörren" men samtidigt inte kan göra samma koppling när det gäller månen.
Högst anmärkningsvärt att du inte tycker det är något konstigt med det resonemanget.
Citera
2016-03-02, 17:26
  #4639
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast jag citerade Johan också, du kanske missade det?
Och jag skrev att jag godtar ditt svar på mitt inlägg, i min replik.
Ville du höra det en gång till?
Citera
2016-03-02, 17:30
  #4640
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag fick nu en extra bekräftelse från NE att dom anser att månen är en ljuskälla:
Här skrev du att dom anser.
Här är det petnoga, vilket du borde lärt dig med tanke på din egen retorik.
Citera
2016-03-02, 17:49
  #4641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad anser du, menar du att månen är en ljuskälla?
Jag kanske hellre använder ordet belysning när källan är sekundär och reflekterar ljus. Problemet är bara att belysning och ljuskälla är synonymer! Men att kalla månstrålar belysning är en mer korrekt beskrivning enligt mig för de belyser jorden at the end of the day. Det är min kommentar.
Citera
2016-03-02, 18:03
  #4642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har redan redovisat de definitioner och underlag som jag baserar min förståelse på.
När det gäller SAOB så har Svenska Akademien i sin senaste ordbok utgiven 2009 inte tagit med att en öppning skulle kunna vara en ljuskälla, utan det står bara "föremål som det utstrålar ljus från", vilket överensstämmer mer med NE:s definition.

Det jag tycker är lustigt är hur du kan tycka att en dörrglipa naturligtvis inte är en ljuskälla eftersom "ljuset från dörrspringan kommer från objekt utanför dörren" men samtidigt inte kan göra samma koppling när det gäller månen.
Högst anmärkningsvärt att du inte tycker det är något konstigt med det resonemanget.

Jag kan förstå att en dörrglipa kan betraktas som en ljuskälla, och har inget problem med att man säger så, inte heller det Svenska Akademien säger i internetversionen att ett fönster kan vara en ljuskälla, men det har du problem med (Jag har bara problem med att du begränsar ordet "ljuskälla" till att bara handla om objekt som producerar ljus).

Men om man säger att ljuskällor enbart handlar om objekt eller föremål, så låter det inte rätt med en dörrglipa (det kanske är rätt, men har ingen lust att undersöka), men det låter mer rätt med ett fönster, för ett fönster är väl ett föremål eller objekt? Vad anser du? Du ignorerade att svara på detta, och du gav inte citat från Svenska Akademiens ordbok utgiven 2009, så att vi kan jämföra, jag misstänker att du återigen kör med fulspel.

Citera hela citatet om vad en ljuskälla är från Svenska Akademiens ordbok utgiven 2009 tack!

Oavsett, jag försöker gå efter vad dessa institutioner säger, jag har mer förtroende för vad dom säger än vad du säger, du däremot har tydligen inte förtroende för dessa institutioner, eftersom du anser att dom är slarviga och skriver fel när dom skriver att månen är en ljuskälla.
Citera
2016-03-02, 18:09
  #4643
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag kanske hellre använder ordet belysning när källan är sekundär och reflekterar ljus. Problemet är bara att belysning och ljuskälla är synonymer! Men att kalla månstrålar belysning är en mer korrekt beskrivning enligt mig för de belyser jorden at the end of the day. Det är min kommentar.

Ja, men i stället för ljuskälla så är det bättre att bara använda termen ljus: ljuset från månen, månljus eller liknande om man vill ange månen som det objekt som ger ljus utan att specifikt hänvisa till källan. Någon källa till ljus är ju månen definitivt inte, vilket borde bli uppenbart för de flesta vid nymåne.
Citera
2016-03-02, 18:41
  #4644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Baserat på vilken auktoritet, Smeso?

Jag kommer genom mitt jobb ofta i kontakt med ljuskällor och den specificerade terminologin är självklar. Att t.ex glödtråden i en glödlampa, LED, halogen osv är ljuskällan och att glas och reflektorer, ja alla delar som ingår i en lampa inte är det. Att kalla månen för en ljuskälla är i sammanhanget mycket främmande.

Själva definitionen av ordet ljuskälla är ljusets ursprung. Det ska till mycket mer än att en författare på NE skall ändra på det, i alla fall i min värld.
Men, men det kan ju vara så att språket utvecklas mot en luddigare form av definitionen av ordet ljuskälla, vad vet jag.

Det smeso skrivit om ljuskällor håller jag tillfullo med om.

Jag var inte medveten om begreppet sekundär ljuskälla sedan tidigare, vilket iofs var en intressant lärdom. Men ack så fånigt eftersom det ju inte har ett endaste dugg med en ljuskälla att göra, då allt omkring oss, utom ljuskällor, då kan klassas som sekundära ljuskällor.

Jag kan ge dig det, att jag tycker du kämpat bra i frågan trots massivt motstånd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback