2016-02-09, 20:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte pratat om ljus, det är du som försöker lägga ord i min mun. Jag pratar om din definition av "ljuskälla" där en en "sekundär ljuskälla inte är en ljuskälla eftersom man kan blockera/ ta bort den primära ljuskällan och det lyser inte då".

Då borde rimligtvis norrsken vara en sekundär ljuskälla på samma sätt, eftersom samma sak händer om man blockerar/ta bort den primära ljuskällan solen.

Norrskenet kan inte på egen hand producera ljus.

Det blir så konstigt resonemang enligt din definition, du kanske förstår nu att din definition av en ljuskälla är problematisk?

I vilken uppslagsbok eller i vetenskapligt sammanhang hittar man samma definition som denna:

Jag frågar igen, är det fel på din definition av ordet "ljuskälla", eller var du slarvig när du sade att norrskenet är en ljuskälla?

Herregud vad tjockskallig du är.
Jag invände mot användningen av "primär" och "sekundär" ljuskälla som terminologi över huvud taget. Jag visade hur korkad den terminologin är.
Men, din invändning om att solen skulle vara en primär ljuskälla för norrsken är ännu mer korkad i och med att jag upprepade gånger förklarat att det inte är ljuset från solen som orsakar norrsken.

Dina kunskaper i fysik och hållfasthet är så undermåliga att jag inte fattar att du ens ger dig in i en diskussion om det, och att du sedan anklagar mig för att inte förstå fysik och hållfasthet är en typ av uppblåst ignorant arrogans som jag inte sett maken till.

Jag vet inte varför jag ens bryr mig om att svara på dina dumheter.
Citera
2016-02-09, 20:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Det är här ConnyKlasson bryter in #3386 som om föregående diskussion inte ägt rum och hävdar att: "Nej, "man" utelämnar inte gud speciellt."
Och börjar tala om "brist på evidens" (där evidens bara är evidens om de kan förklaras genom principen om att endast naturliga idag förekommande processer kan förklara observation, eller diktera sannolikhet och denna princip är ateistisk) och i nästa inlägg verkar dra likhetstecken mellan frågan om ateism och "vetenskapen".
Om du någon gång kunde presentera ett alternativ till "endast naturliga idag förekommande processer". Vad menar du med "idag förekommande"?
Har du något exempel på en naturlig process som fanns förr, men som inte finns idag?

Citat:
Det är sådana resonemang som får mig att tänka att ateisten inte ser någon skillnad mellan sin tro och "vetenskapen", att ateisten inte ser att "vetenskapen" angående tolkning av observationer, vilar på antaganden som inte kan bevisas
Vilka är dessa antaganden?

Citat:
olika scenarios som är föremål för tro. Tron på dessa olika scenarios är den tro ateister har, det är den tro jag pratar om.
Vad är det för scenarios, som behöver ateistens tro, för att vara sanna?

Citat:
I detta fallet är det ju Bibeln som diskuteras och Bibelns scenario som är föremål för tro i lika hög grad som ett scenario där Gud inte ingår är föremål för tro.
Vad är det för scenario, där gud inte ingår, som är ett föremål för tro?
Citera
2016-02-09, 20:15
Medlem
Citat:
Menar du att evolutionsteorin säger att djur inte kan utvecklas från gräsätare till proteinätare eller tvärtom? Är det så lustigt att tänka sig egentligen, eller är det bara för att bibeln kommer med det påståendet?
Det "lustiga" är att inget tyder på att det var så. Oavsett var berättelsen kommer ifrån. Har inget med enbart bibeln att göra.
Citera
2016-02-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Herregud vad tjockskallig du är.
Jag invände mot användningen av "primär" och "sekundär" ljuskälla som terminologi över huvud taget. Jag visade hur korkad den terminologin är.
Men, din invändning om att solen skulle vara en primär ljuskälla för norrsken är ännu mer korkad i och med att jag upprepade gånger förklarat att det inte är ljuset från solen som orsakar norrsken.

Dina kunskaper i fysik och hållfasthet är så undermåliga att jag inte fattar att du ens ger dig in i en diskussion om det, och att du sedan anklagar mig för att inte förstå fysik och hållfasthet är en typ av uppblåst ignorant arrogans som jag inte sett maken till.

Jag vet inte varför jag ens bryr mig om att svara på dina dumheter.

Usch vad hemsk du är, Jag har inte påstått att solen skulle vara en primär ljuskälla för norrsken, det är minst sagt en förvrängning.

Du förvränger det jag säger, försöker slingra dig undan, och försöker nedvärdera och håna. Det är du som inte kan svara på raka frågor, och är ovillig till att förklara och visa vad du menar, utan man måste dra det ur dig.

Jag tror du insåg hur inkonsekvent det här var och därför angriper mig personligen.
Citera
2016-02-09, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det "lustiga" är att inget tyder på att det var så. Oavsett var berättelsen kommer ifrån. Har inget med enbart bibeln att göra.

Menar du att inget tyder på att djur kan utvecklas från växtätare till proteinätare?
Citera
2016-02-09, 20:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Usch vad hemsk du är, Jag har inte påstått att solen skulle vara en primär ljuskälla för norrsken, det är minst sagt en förvrängning.

Jo, du skrev så här:
"Då borde rimligtvis norrsken vara en sekundär ljuskälla på samma sätt, eftersom samma sak händer om man blockerar/ta bort den primära ljuskällan solen."

Hur menar du att det inte skulle betyda att du påstod att solen var ljuskällan för norrsken?

Förstår du ens vad du skriver?

Citat:
Du förvränger det jag säger, försöker slingra dig undan, och försöker nedvärdera och håna. Det är du som inte kan svara på raka frågor, och är ovillig till att förklara och visa vad du menar, utan man måste dra det ur dig.

Jag har svarat på alla dina frågor. Du har inte vara på alla mina.

Citat:
Jag tror du insåg hur inkonsekvent det här var och därför angriper mig personligen.

Det var inte alls inkonsekvent. Det är bara något som du påstår eftersom du inte förstått. Inget ovanligt i och för sig, men det är din bristande förståelse som gör att du anklagar inte mig för något som jag inte gjort.

Jag beklagar att jag skriver lite fränt ibland, men jag blir irriterad när jag behöver förklara samma sak om och om och om och om igen och du ändå inte förstår eller ens vill försöka förstå, trots att jag givit tydliga referenser eller hänvisningar som du skulle kunna kontrollera själv innan du självsäkert hävdar att jag inte förstår något alls om fysik eller hållfasthet. Det är faktiskt mitt yrke, så jag borde ha lite bättre förståelse av fysik och hållfasthet än du. Att du inte tror mig på mitt ord har jag redan förstått, så därför försöker jag att hitta referenser som du själv kan titta på, men jag har inte tid att göra det hela tiden.
Här kan du läsa om vad som orsakar norrsken, och det är inte ljus: https://sv.wikipedia.org/wiki/Plasma
Citera
2016-02-09, 21:02
Medlem
Citat:
Menar du att inget tyder på att djur kan utvecklas från växtätare till proteinätare?
Inget tyder på att alla var vöxtätare då. Något annat har jag inte påstått.
Citera
2016-02-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inget tyder på att alla var vöxtätare då. Något annat har jag inte påstått.

Du slingrar dig, det är jag/bibeln som påstår att lejon tidigare inte var rovdjur, detta gör ni er lustiga över och hånar fastän evolutionsteorin säger ännu mer "lustigare" saker som att lejon kan bli en helt annan art/varit en helt annan art.
Citera
2016-02-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, du skrev så här:
"Då borde rimligtvis norrsken vara en sekundär ljuskälla på samma sätt, eftersom samma sak händer om man blockerar/ta bort den primära ljuskällan solen."

Hur menar du att det inte skulle betyda att du påstod att solen var ljuskällan för norrsken?

Förstår du ens vad du skriver?

Jag har svarat på alla dina frågor. Du har inte vara på alla mina.

Det var inte alls inkonsekvent. Det är bara något som du påstår eftersom du inte förstått. Inget ovanligt i och för sig, men det är din bristande förståelse som gör att du anklagar inte mig för något som jag inte gjort.

Jag beklagar att jag skriver lite fränt ibland, men jag blir irriterad när jag behöver förklara samma sak om och om och om och om igen och du ändå inte förstår eller ens vill försöka förstå, trots att jag givit tydliga referenser eller hänvisningar som du skulle kunna kontrollera själv innan du självsäkert hävdar att jag inte förstår något alls om fysik eller hållfasthet. Det är faktiskt mitt yrke, så jag borde ha lite bättre förståelse av fysik och hållfasthet än du. Att du inte tror mig på mitt ord har jag redan förstått, så därför försöker jag att hitta referenser som du själv kan titta på, men jag har inte tid att göra det hela tiden.
Här kan du läsa om vad som orsakar norrsken, och det är inte ljus: https://sv.wikipedia.org/wiki/Plasma

Jag vet vad som orsakar norrsken, jag påstår inte att solen är ljuskällan för norrsken, utan är källan till norrsken, jag vet vad räkna i kvadrat innebär, jag vet vad fackverk är, du idiotförklarar mig ständigt på falska grunder, och kör med andra fula knep, och gör det nu också, hemskt. Det får vara nog för den här gången, träna lite på ödmjukhet till nästa gång.
Citera
2016-02-09, 22:58
Medlem
Citat:
Du slingrar dig, det är jag/bibeln som påstår att lejon tidigare inte var rovdjur, detta gör ni er lustiga över och hånar fastän evolutionsteorin säger ännu mer "lustigare" saker som att lejon kan bli en helt annan art/varit en helt annan art.
Vi pratar ju om Noahs tid, eller hur?
Och vad jag vet så "säger' evolutionsteorin ingenting, om inte det finns belögg. Och det är fritt fran att motbevisa den.
Citera
2016-02-09, 23:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag vet vad som orsakar norrsken, jag påstår inte att solen är ljuskällan för norrsken, utan är källan till norrsken
Hur menar du att detta inte skulle betyda att du påstod att solen var ljuskällan för norrsken?
Citat:
jag vet vad fackverk är
Hur kommer det då sig att du påstår att fackverk avlastar punkter och inte koncentrerar krafter till vissa punkter?
Hur kommer det sig då att du nämner takstolar som exempel på fackverk?
Citat:
du idiotförklarar mig ständigt
Det behöver du inte min hjälp till.
Citat:
du idiotförklarar mig ständigt på falska grunder
Vilka falska grunder?
Citera
2016-02-10, 09:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I denna diskussion har jag hållningen att Bibeln är korrekt och att det ställningstagandet stöds av obseravtioner. I denna diskussion är det min tro. Ateister påstår att de inte har någon tro angående sitt ställningstagande i denna diskussion, men vad jag hittills sett tar deras exempel på att Bibeln inte är sann sin utgångspunkt i så kallade "fakta" vilka har tolkats enligt ett scenario i vilket Bibelns scenario inte stämmer. De har alltså ståndpunkten att deras scenario motbevisar Bibelns scenario. Scenarier är dock föremål för tro och det är när jag påtalar detta, ateister vägrar att föra en "lönsam diskussion".

Vilket bara ännu en gång demonstrerar din förfärlig dåliga insikt i epistemologi ... en kunskapsbrist som du försökar skyla med pladder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in