2016-02-03, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min fråga är: Hur/på vilket sätt vet du att bibeln är sann?

Jaddu gör att jag vet att bibeln är sann? En massa grejer.

1. Bibeln säger att jorden är lite äldre än 6000 år gammal, finns inget i hela världen för tillfället som indikerar något annat.

2. Bibeln säger att världen gick under en synda flood om man vill kalla det så.

Om vi tänker rent hypotetiskt om det aldrig varit en synda flood hur kommer det sig att det finns hundratals berättelser från alla hörn/kontinenter om just en synda flood dessutom från olika tids åldrar.

Finns folk som säger att dom här berättelserna är lögner, osv, men vad är sannolikheten att varenda en av +300 berättelser är lögner? Väldigt liten, dessutom om dom skulle ha ljugit om dom här berättelserna så känns det konstigt att folk har inte ljugit om andra sätt världen har gått under utav vulkan utbrott, tornads, jordbävningarna eller nåt liknande.

3. Bibeln säger att drakar har existerat och vi har hittat dom.

4. Bibeln säger att jättar har existerat och det finns hundratals berättelser om jättar som backar upp detta.

5. Det finns folk som inte är kristna som har skrivit om jesus.

6. Många av städerna i bibeln har hittats.

7. Jättar skulle förklara hur pyrmadierna och liknade byggnader har byggts.

8. Finns inga motsägelser i bibeln, vilket borde finnas om den inte är insperirad av Gud.

9. Finns inga matematiska fel i den heller, till exempel noahs flood, osv.

Sen kan listan fortsätta i all evighet.
Senast redigerad av SamsontheNazarite 2016-02-03 kl. 12:03.
Citera
2016-02-03, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Min fråga är: Hur/på vilket sätt vet du att bibeln är sann?

Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
En massa grejer.

1. Bibeln säger att jorden är lite äldre än 6000 år gammal, finns inget i hela världen för tillfället som indikerar något annat.

a. Hänvisning, tack.

b. Eventuellt belägg för att hänvisningen säger det du påstår.

c. Varför gör detta bibeln sann? Det finns andra mer exakte källor om jordens ålder, är dessa mera sanna?

Citat:

Om vi tänker rent hypotetiskt om det aldrig varit en synda flood hur kommer det sig att det finns hundratals berättelser från alla hörn/kontinenter om just en synda flood dessutom från olika tids åldrar.

Om du nu inte vet det, så har bibeln lånat en del från tidigare källor.

Citat:

Specifikt vilka "drakar" refererar du till?

Citat:
4. Bibeln säger att jättar har existerat och det finns hundratals berättelser om jättar som backar upp detta.

Menar du med "berättelser" anekdotisk information?

Citat:

Hur många?

Citat:

Visst. Iliadens Troja är också hittat; gör det Iliaden sann?

Citat:

Med hjälp av vilken logik?

Citat:

Kanske det. Men du kan ju börja med det du redan har presenterat.
Citera
2016-02-03, 12:14
Medlem
Citat:

Finns folk som säger att dom här berättelserna är lögner, osv, men vad är sannolikheten att varenda en av +300 berättelser är lögner? Väldigt liten, dessutom om dom skulle ha ljugit om dom här berättelserna så känns det konstigt att folk har inte ljugit om andra sätt världen har gått under utav vulkan utbrott, tornads, jordbävningarna eller nåt liknande.

8. Finns inga motsägelser i bibeln, vilket borde finnas om den inte är insperirad av Gud.

Ha ha, du måste vara ett troll. Du upprepar saker som bibeln påstår, och kallar det för bevis....

"Det finns berättelser som backar upp detta", ja du måste helt enkelt trolla, som skriver något sådant.
Citera
2016-02-03, 12:16
Medlem
Citat:

Jösses! Du måste vara korkad på riktigt.
Citera
2016-02-03, 12:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Jösses! Du måste vara korkad på riktigt.

I så fall, kanske lämpligt att ta upp här:

(FB) Religion - en mentalsjukdom
Citera
2016-02-03, 12:30
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Visst kan jag göra det, håller på och läser igenom tråden medans jag lyssnar på kristen musik. +200 sidor är kul att arbeta med men visst kan jag svara dina frågor, men kommer fråga dig frågor också för se hur öppen sinnad du är och för öppna ditt sinne.
Frågor om mina egenskaper är inte relevant för att avgöra om Bibeln är sann.

Citat:
Står i bibeln att Gud sa att han skulle få alla djur att komma till honom.
Hur kom de till honom? Simmade de från t.ex Australien, eller hur gick det till?

Citat:
Mat, vad annars? Sen kan man ju fråga sig olika saker. Visa säger att rovdjuren också åt frukter/grönsaker och liknande saker på den tiden.
På den tiden? Har sagan om Noas ark utspelat sig fler gånger?

Citat:
Oavsett om dom åt kött eller annat så var det inga problem för Noah att ta med sig mat till dom.
Platsbrist är alltså inget problem?
Ormar äter levande föda (vilket minskar populationen på arten/arterna de äter av) så jag antar att två eller sju exemplar inte är tillräckligt för att säkerställa alla arternas överlevnad. Det finns fler arter som kräver levande föda.
Hur löste man det problemet?

Citat:
Vad jag läser i wikipedia så sägs det att ararat är 5137 meter högt.
Jag har inte väckt frågan om den officiella höjden. Jag frågade hur djuren kunde ta sig ner för Ararat, som är ca 5000 m högt.

Citat:
Men här kommer min fråga jag vill dig svara på, hur skapas berg? Hur kommer berg till existens?
Dina frågor har absolut ingen relevans för om bibeln är sann; inte heller för om sagan om Noas ark är sann.
Du kan börja med att presentera bevis för dina svar på mina frågor, innan du går vidare. Helst med relevanta frågor som visar att du är seriös.
Citera
2016-02-03, 13:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag ljuger inte, det är min uppfattning.

Och på vad baserar du denna besynnerliga uppfattning?
Citera
2016-02-03, 13:50
Bannlyst
Citat:
a. Hänvisning, tack.

b. Eventuellt belägg för att hänvisningen säger det du påstår.

c. Varför gör detta bibeln sann? Det finns andra mer exakte källor om jordens ålder, är dessa mera sanna?

Om du nu inte vet det, så har bibeln lånat en del från tidigare källor.

Specifikt vilka "drakar" refererar du till?

Menar du med "berättelser" anekdotisk information?

Hur många?

Visst. Iliadens Troja är också hittat; gör det Iliaden sann?

Med hjälp av vilken logik?

Kanske det. Men du kan ju börja med det du redan har presenterat.

1. a + b Bibeln, bara börja läsa från början, så lägger man ihop folks åldrar, tider som kungar har styrt och liknande. Gjorde det för ett tag sen och då fick jag ålderna till 6006 år kan ha ökat nu för vet inte hur länge sen jag gjorde det.

1. c Det gör en del av bibeln sann, desto mer av bibeln som visas sann desto mer tillit får folk för den. Det är som du har en kompis som aldrig ljuger för dig i 10 år, sen går det 5 år till utan att han ljuger, sen 5 år igen, 5 år igen. Till slut kommer det en punkt där sannolikheten för att han ska ljuga blir väldigt liten.

Det jag syftar på är att om 95% av bibeln bevisas sann, desto mindre sannolikhet är det att resterande 5% skulle vara lögn.

2. Jasså bibeln har lånat säger du? Vad har du för indikationer för detta och vart har dom lånat ifrån?

På wiki länken nedanför kan du se några exempel på flod myter/berättelser runt från världen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_flood_myths

Om vi tittar på listan har vi flod berättelser från:

Sumerian, babylonien, bibeln (Genesis), grekland, norge, finland, indien, china, central Asien, korea, nord amerika, syd amerika, afrika.

Men ska citera några också.

Finska berättelsen:

"The blood came forth like a flood
the gore ran like a river:
there was no hummock
and no high mountain
that was not flooded
all from Väinämöinen's toe
from the holy hero's knee.[2]"

Lite skillnad från berättelsen i bibeln, men här ser man att alla höga berg blev täckta, att det täckte också hela världen.

Afrikansk berättelse:

"Once upon a time the rivers began to flood. Then god told two people to get into a ship. He told them to take lots of seed and to take lots of animals. The water of the flood eventually covered the mountains. Finally the flood stopped. Then one of the men, wanting to know if the water had dried up let a dove loose. The dove returned. Later he let loose a hawk which did not return. Then the men left the boat and took the animals and the seeds with them."

Dom 2 personerna kan syfta på Noah och hans fru, här ser man också liknelser som alla berg blev täckta, här släpper han ut 2 fåglar. Dom byggde en båt, tog djur och mat med sig.

Visst som ateist/satanist för det är samma sak så kan man ju ta bort visa berättelser som lögn, visa kan man ta bort för att det kanske har varit en tsunami har varit i området. Men även som ateist/satanist blir det svårt att få bort alla berättelser och sen dessutom kunna besvara frågan på varför finns det inte liknande berättelser om att världen gick under av vulkan utbrott, tornados, jordbävningar eller nåt liknande fenomen.

3. Jag refererar till dinosaurier som många museum har på utställning.

4. Jaddu vi har ju berättelser om jättar i england, grekland, amerika, egypten, sverige och liknande.

5. Tror det är uppe i 5 personer nu och dom lär i framtiden hitta mer om det.

6. Aldrig hört talas om denna berättelse, lust att länka? Dessutom skillnad på hitta 1 stad och flera städer.

7. Det finns flera pyramider i egypten som folk inte vet hur dom har byggts och folk idag inte skulle klara av att bygga, jättar skulle lätt ha kunnat byggt dom och andra liknande moment runtomkring i världen.
Citera
2016-02-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och på vad baserar du denna besynnerliga uppfattning?

T.ex. på att du undvikit/ignorerat att svara på en fråga 3 gånger hittills:

(FB) Är Bibeln sann ?
(FB) Är Bibeln sann ?
(FB) Är Bibeln sann ?

Som du själv sade: "Ska det vara så svårt att ge raka svar på raka frågor. Man skulle kunna tro att de är politiker allihop"

Jag frågar dig en 4:e gång nu, du påstod detta förut:

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, och jag ska försöka förklara en gång till varför det inte är ett bra språkbruk. Så fort som ”den primära” ljuskällan blockeras eller tas bort så finns det inte längre någon ”sekundär ljuskälla”. Alltså är en ”sekundär ljuskälla” inte alls någon källa till ljus, vilket jag upprepade gånger har påpekat inträffar då månen är helt täckt av jordens skugga vid nymåne och vid total månförmörkelse.
Mer absurt blir det när en arkitekt säger att man ska lämna ett hål i väggen som ljuskälla till ett rum. Om en ljuskälla är ett föremål som utstrålar ljus, hur kan då ett hål i väggen ses som en ljuskälla? Ett hål är inget föremål, eller hur?

Menar du att en sekundär ljuskälla inte är en ljuskälla?
Citera
2016-02-03, 14:05
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
1. a + b Bibeln, bara börja läsa från början, så lägger man ihop folks åldrar, tider som kungar har styrt och liknande. Gjorde det för ett tag sen och då fick jag ålderna till 6006 år kan ha ökat nu för vet inte hur länge sen jag gjorde det.

1. c Det gör en del av bibeln sann, desto mer av bibeln som visas sann desto mer tillit får folk för den. Det är som du har en kompis som aldrig ljuger för dig i 10 år, sen går det 5 år till utan att han ljuger, sen 5 år igen, 5 år igen. Till slut kommer det en punkt där sannolikheten för att han ska ljuga blir väldigt liten.

Det jag syftar på är att om 95% av bibeln bevisas sann, desto mindre sannolikhet är det att resterande 5% skulle vara lögn.

2. Jasså bibeln har lånat säger du? Vad har du för indikationer för detta och vart har dom lånat ifrån?

På wiki länken nedanför kan du se några exempel på flod myter/berättelser runt från världen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_flood_myths

Om vi tittar på listan har vi flod berättelser från:

Sumerian, babylonien, bibeln (Genesis), grekland, norge, finland, indien, china, central Asien, korea, nord amerika, syd amerika, afrika.

Men ska citera några också.

Finska berättelsen:

"The blood came forth like a flood
the gore ran like a river:
there was no hummock
and no high mountain
that was not flooded
all from Väinämöinen's toe
from the holy hero's knee.[2]"

Lite skillnad från berättelsen i bibeln, men här ser man att alla höga berg blev täckta, att det täckte också hela världen.

Afrikansk berättelse:

"Once upon a time the rivers began to flood. Then god told two people to get into a ship. He told them to take lots of seed and to take lots of animals. The water of the flood eventually covered the mountains. Finally the flood stopped. Then one of the men, wanting to know if the water had dried up let a dove loose. The dove returned. Later he let loose a hawk which did not return. Then the men left the boat and took the animals and the seeds with them."

Dom 2 personerna kan syfta på Noah och hans fru, här ser man också liknelser som alla berg blev täckta, här släpper han ut 2 fåglar. Dom byggde en båt, tog djur och mat med sig.

Visst som ateist/satanist för det är samma sak så kan man ju ta bort visa berättelser som lögn, visa kan man ta bort för att det kanske har varit en tsunami har varit i området. Men även som ateist/satanist blir det svårt att få bort alla berättelser och sen dessutom kunna besvara frågan på varför finns det inte liknande berättelser om att världen gick under av vulkan utbrott, tornados, jordbävningar eller nåt liknande fenomen.

3. Jag refererar till dinosaurier som många museum har på utställning.

4. Jaddu vi har ju berättelser om jättar i england, grekland, amerika, egypten, sverige och liknande.

5. Tror det är uppe i 5 personer nu och dom lär i framtiden hitta mer om det.

6. Aldrig hört talas om denna berättelse, lust att länka? Dessutom skillnad på hitta 1 stad och flera städer.

7. Det finns flera pyramider i egypten som folk inte vet hur dom har byggts och folk idag inte skulle klara av att bygga, jättar skulle lätt ha kunnat byggt dom och andra liknande moment runtomkring i världen.

Ja i fablernas värld kan allt hända
Citera
2016-02-03, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmexigSomFan
Men ditt tappade tjackluder, hur kan man tänka att vissa delar av guds bok är sann medan andra är rent påhitt? Antingen är bibeln från guds egna ord dvs 100% korrekt eller så är den bara en sagobok som inavlade människor skrivit efter att ha blivit hjärntvättade av folksagor.

Visst, kanske några historiska händelser har skett som nämns i bibeln, men det betyder inte ett skit. Jag skulle kunna ta vilken barnbok som helst som har lite moral inblandat i den och säga att den är guds bok och vi bör alla följa dess lag. Det är samma jävla skit för helvete människa, sluta att fördumma våran ras!

Här är en pastors svar på frågan om noas ark... EN PASTOR säger detta:

Pastor Doug: See it’s hard to comprehend how everything could fit in one boat. Well keep in mind that the dimensions of the ark tell us that there was enough room on there for millions of different animals. It was bigger than a train with like a thousand cars so there was a lot of volume. The other thing is people, when they think of animals, they’re always thinking of how many elephants could you fit or buffalo. The average animals, especially mammals, are smaller than sheep. Most of them are very small. Then the other thing is people assume they’re full grown animals. They could have taken eggs; they could have taken little babies. So the idea that these were full grown animals and they were all big – and then the other thing is, though I do not believe in evolution, I do believe that species do develop and co-mingle and amalgamate as they interbreed.

Many of the species of cats that we see in the world today are the result of the interbreeding. I don’t think Noah took 60,000 varieties of cats on the ark. He probably took a few different categories of cat and from those we have all the diversity we now enjoy. So there are a lot of assumptions that have confused people.

enl bibeln så var den 170+ meter lång. 170 meter? För alla djurarter i världen? Alltså, det är en sak att ljuga med fantasi historier men när man tar verkliga mått och enkelt ser att siffrorna inte går ihop på något sett så kan man verkligen inte tro på ett skit av det som nämns.

Det lyser rakt igenom att du kan inte engelska eller har inte läst texten pastorn gav eller bara ignorerar texten.

I pastorns text står det klart och tydligt att man inte behövde ta med alla arter och det nämns aldrig heller art i bibeln.

Men självklart för att du är en satanist så passar detta inte din världs syn och därför måste du förvrida det hela.
Citera
2016-02-03, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -GiZmO-
Svar : Nej,

Detta går lätt att bevis för den läskunnige, tex innehåller Bibeln två separata, men ganska detaljerade, beskrivningar av Jesu släkt-träd, dessa är dock inte alls konsistenta med varandra, ungefär som en dålig B-film där saker byter placering på ett bord beroende på kameravinkel....

Detta var såklart inget problem förr i tiden när endast prästeskapet och ett fåtal till var läskunniga, men i ett modernt samhälle kan vi "vanliga dödliga" helt enkelt konstatera att bibeln till största del är uppdiktad nonsens...

Du vet väl att man har en släkt på sin mammas sida och en släkt på sin pappas sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in