Citat:
Här misstänker jag att du kanske har blandat ihop Torah med Talmud. Torah är alltså våra fem Moseböcker, medan Talmud skulle kunna beskrivas som du gör det ovan.
Ursprungligen postat av Nomorone
Jag har för mig att Torahn är tolkningar av Bibelverserna som står i Moseböckerna,
men ej själva bibelverserna.
SvK Bibel 1917.
Johannes Uppenbarelse k.22
Vers 18. För var och som hör de profetians ord som stå i denna bok betygar jag detta;
Om någon lägger lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka
är skrivet i denna bok.
V. 19. Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall
Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i
denna bok.
V 20. Han som betygar detta säger; Ja, jag kommer snart. Amen. Kom, Herre Jesus!
Säger mig att en Bibel är dom 66 böckerna som är i den.
men ej själva bibelverserna.
SvK Bibel 1917.
Johannes Uppenbarelse k.22
Vers 18. För var och som hör de profetians ord som stå i denna bok betygar jag detta;
Om någon lägger lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka
är skrivet i denna bok.
V. 19. Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall
Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i
denna bok.
V 20. Han som betygar detta säger; Ja, jag kommer snart. Amen. Kom, Herre Jesus!
Säger mig att en Bibel är dom 66 böckerna som är i den.
Om Bibeln kan vi kanske från ett perspektiv informerad av en viss teologisk tolkning hävda att Bibeln bekräftar sig själv. Men från ett vetenskapligt blir det desto svårare i.o.m. att Bibeln är något som uppstår långt efter att de texter som ingår i den har författats. Således när författaren till exempelvis Uppenbarelseboken skrev visste ju denne (såvida vi inte blandar in religiösa argument) inte om att hans text skulle hamna i den textsamling vi idag kallar Bibeln. Utifrån detta kan man argumentera att Bibeln aldrig talar om sig själv som helhet. Däremot kan senare författare hänvisa till tidigare passagers ur Bibeln ibland, alternativt att man hänvisar till etablerade textsamlingar som utgör delar av dagens Bibel, exempelvis att författare som skrev Nya Testamentets texter talar om Gamla Testamentet.