2012-02-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Du säger alltså rakt ut att man måste stänga av sitt kritiska tänkande för att förstå bibeln? Med samma resonemang kan man "förstå" Scientologi, Reptilian Conspiracy, Nordisk Mytologi, Astrologi och mycket mera.

Vi måste enas om ett sätt att ta reda på sanningen om världens natur. Jag föreslår den vetenskapliga metoden och kritiskt tänkande, vad föreslår du?

Jag tror inte du kan förklara särskilt många av bibelns motsägelser utan att börja skena iväg och tolka text helt annorlunda än vad som skrivs. Varför detta inte är ok, är för att om det är upp till var och en att tolka texterna så blir bibelns faktiska texter ungefär lika ointressanta som telefonkatalogens.

Ingen av er här vill ha reda på sanningen i Bibeln, bara ha ursäkter för att inte seriöst och moget läsa den.
Citera
2012-02-14, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Såhär är det; Om man valt att följa Jesus så väljer man att ta emot den undervisningen som ges från andra som tagit emot Jesus. Vi är därför inte intresserade av vad djävulen har att säga om våran store Gud Jesus Kristus. Jag tror inte någon kristen har nytta utav att lyssna på vad djävulen tycker om Jesus. Sen är det jättepositivt att man som kristen diskuterar med ickekristna.

Men om det här är din grundposition: "att Jesus Kristus är Herre och att inget mörker finns i honom". Då är du inte så intresserad av vad onda andar säger.

Skulle detta syfta som svar på något jag hade skrivit? Eller tog du bara chansen predika lite?
Har massa invändningar men det känns som att det blir ett sidospår, om jag inte missförstod dig.
Citera
2012-02-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Flexbärt ditt svammel kan vi nog klara oss utan...

Det förstår jag eftersom du redan valt ateismen.
Citera
2012-02-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nu är det ju inte så att bibeln är skriven av en samling fåraherdar utan man får nog hitta bibelns ursprung bland tidigare religioner i området. Sedan har det bildats ett prästerskap (rabbiner) som började nerteckna alla sagor till det som blev den judiska religionen...så nej det är ingen gudomlig inspiration utan man har tagit till sig traditioner från andra folk....

Det finns inget i bibeln som gör den mer speciell än andra religiösa alster, vi råkar bara känna till den pga en kille som hette Paulus och hans idoga arbete att skapa en ny religion!

Det är möjligt. I motsats till de ganska oinsatta påståenden Se Där slänger omkring sig så är det naturligtvis omöjligt att motbevisa vad du skriver. Det finns en del småfel (rabbinerna var i opposition till det ursprungliga judiska prästerskapet, men det är en sidodetalj). Den judiska religionen, och därigenom kristendomen, kan ha uppstått ungefär så som du säger, dvs att olika mytologiska berättelser efterhand blev sammanställda till en helig skrift. Eller så är det möjligt att det ligger en djupare kraft bakom. Att bevisa antingen det ena eller det andra är svårt (inte fullständigt omöjligt att komma en bit på vägen, men mycket svårt). Det är därför det kallas tro.

Sammanfattningsvis har ännu inte arkeologin eller komparativ religionsforskning funnit något som definitivt bevisar att kristendomen är sann, lika lite som den funnit någon som definitivt bevisar att den är falsk.
Citera
2012-02-14, 15:47
Medlem
Citat:
Skulle detta syfta som svar på något jag hade skrivit? Eller tog du bara chansen predika lite?
Har massa invändningar men det känns som att det blir ett sidospår, om jag inte missförstod dig.
Du frågade om kritiskt tänkande och mitt svar är att kritiskt tänkande mot Jesus Kristus kommer från den onde och att jag som kristen inte är intresserad av att ha med den onde att göra.
Citera
2012-02-14, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ingen av er här vill ha reda på sanningen i Bibeln, bara ha ursäkter för att inte seriöst och moget läsa den.

Antingen förstår du, eller så förstår du inte varför denna bild säger det mesta just kring denna fråga
Citera
2012-02-14, 15:54
Avslutad
Citat:
Du frågade om kritiskt tänkande och mitt svar är att kritiskt tänkande mot Jesus Kristus kommer från den onde och att jag som kristen inte är intresserad av att ha med den onde att göra.
Ok, har jag förstått dig rätt att man skall använda kritiskt tänkade till allt förutom historien om Jesus Kristus?
Då är vi väldigt lika, förutom att jag tar det hela ett litet litet steg längre än dig.

Vanligt för religiösa är att dom indoktrineras när dom är små, sedan lägger föräldrarna locket på genom att säga typ "...och om du någonsin känner tvivel till det jag just berättat för dig så skall du veta att det är jävulen som försöker ta dig och du måste med alla medel mota honom vid grinden annars kommer du brinna i helvetet för evigt."

Säger inte att det är så i ditt fall, eller för alla religiösa men det är skrämmande vanligt.

För mig är detta exempel på psykisk misshandel.
Citera
2012-02-14, 15:56
Medlem
Citat:
Antingen förstår du, eller så förstår du inte varför denna bild säger det mesta just kring denna fråga

Ni vill bara att Bibeln inte ska vara sann och göra er löjliga över den, varför ställa frågan när ni redan bestämt er.
Citera
2012-02-14, 16:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ni vill bara att Bibeln inte ska vara sann och göra er löjliga över den, varför ställa frågan när ni redan bestämt er.

Så bibeln är sann, utom bitarna som innehåller lögner/felaktigheter, men dom ska man ignorera för annars är bibeln inte sann?

Mycket underhållande tankegångar..
Citera
2012-02-14, 16:15
Avslutad
Citat:

Du vill bara att The Book of Scientology inte ska vara sann och göra dig löjliga över den.

Your call...
Citera
2012-02-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ok, har jag förstått dig rätt att man skall använda kritiskt tänkade till allt förutom historien om Jesus Kristus?
Då är vi väldigt lika, förutom att jag tar det hela ett litet litet steg längre än dig.

Vanligt för religiösa är att dom indoktrineras när dom är små, sedan lägger föräldrarna locket på genom att säga typ "...och om du någonsin känner tvivel till det jag just berättat för dig så skall du veta att det är jävulen som försöker ta dig och du måste med alla medel mota honom vid grinden annars kommer du brinna i helvetet för evigt."

Säger inte att det är så i ditt fall, eller för alla religiösa men det är skrämmande vanligt.

För mig är detta exempel på psykisk misshandel.

Att vara kristen är att tro på Jesus från Nasarett och om man inte vill tro på Jesus Kristus som korsfäst så blir konsekvensen att man får tillbringa sin evighet avskild från Gud. Och en tillvaro utan Gud innebär totalt lidande utan slut. Så står det i bibeln och jag har valt att tro på det. Men om man väljer att ta emot Jesus Kristus i sitt liv så får man tillbringa livet efter döden med Gud i all evighet. Det innebär enligt bibeln att du får tillbringa evigheten i total lycka.

Det räcker dock inte att säga att 'Jesus är Herre' utan man måste leva i lydnad och därför har Gud skänkt oss sin Heliga skrift som är nedskriven av goda människor.

Det du får ut av att leva i lydnad är att du, förutom att minska risken att missa målet, blir helgad. Alltså mer ren som människa och det innebär att du får ett bättre liv. Jag har själv varit svårt psykiskt sjuk och Gud helade mig så jag kan vittna om hur Jesus Kristus räddar oss ur djävulens våld. Om man väljer att tro på Honom.

För övrigt får du snart ett PM med instruktioner till hur du skall få det du önskar
Citera
2012-02-14, 16:26
Medlem
Citat:
Att vara kristen är att tro på Jesus från Nasarett och om man inte vill tro på Jesus Kristus som korsfäst så blir konsekvensen att man får tillbringa sin evighet avskild från Gud. Och en tillvaro utan Gud innebär totalt lidande utan slut. Så står det i bibeln och jag har valt att tro på det. Men om man väljer att ta emot Jesus Kristus i sitt liv så får man tillbringa livet efter döden med Gud i all evighet. Det innebär enligt bibeln att du får tillbringa evigheten i total lycka.

Det räcker dock inte att säga att 'Jesus är Herre' utan man måste leva i lydnad och därför har Gud skänkt oss sin Heliga skrift som är nedskriven av goda människor.

Det du får ut av att leva i lydnad är att du, förutom att minska risken att missa målet, blir helgad. Alltså mer ren som människa och det innebär att du får ett bättre liv. Jag har själv varit svårt psykiskt sjuk och Gud helade mig så jag kan vittna om hur Jesus Kristus räddar oss ur djävulens våld. Om man väljer att tro på Honom.

För övrigt får du snart ett PM med instruktioner till hur du skall få det du önskar

Det är din syn Riorio!

Ett annat synsätt är detta:

"Tron i de flesta traditioner handlade inte om övertygelser utan om utövning. Religionen handlar inte om att acceptera tjugo omöjliga lärosatser före frukost utan om att utöva handlingar som förändrar en. Det är en moralisk estetik, en etisk alkemi. Om man uppför sig på ett särskilt sätt blir man förvandlad. Religionens myter och lagar är inte sanna därför att de sammanfaller med någon metafysisk, vetenskaplig eller historisk realitet utan de förhöjer livskänslan. De talar om hur den mänskliga naturen fungerar, men man upptäcker inte deras sanningar om man inte tillämpar myterna och lärosatserna på sitt eget liv och omsätter dem i praktiken. Så är myterna om hjälten inte avsedda att ge historisk information om Promethus eller Akilles - eller för den delen Jesus eller Buddha. Syftet med dem är att förmå oss att handla på ett sådant sätt att vi visar vår egen heroiska potential."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in