• 1
  • 2
2005-01-25, 19:00
Medlem
Är det någon som vet med säkerhet hurvida jag kan hämta ut ett recept åt en närstående?
Receptet gäller Sonata som är sömntabletter med röd triangel och peronen som har dom föreskrivna har bett mig hämta dessa på apoteket. Är detta i sin ordning, eller måste det vara peronen själv som kommer in och legitimerar sig?
Tack för svaren.
Citera
2005-01-25, 19:04
Medlem
nyblads avatar
Tror han måste hämta dom själv!
Citera
2005-01-25, 19:15
Medlem
Hmm.. Min mamma har hämtat ut medicin åt mig. Även när jag vart 25-26, då tog hon med receptet, mitt leg och sitt eget, och det funkar.
Däremot om man knallar in med polarens recept kanske det inte ser så bra ut.
En grej vore ju om polaren har apotekskort. Om du tar hans kort och recept och går in kanske det går. De brukar inte be om legg om du har apotekskort och bara hämtar ut relativt svaga meciciner i mindre doser.
Citera
2005-01-25, 19:16
Medlem
Porrpojkes avatar
Det finns fullmaktspapper att hämta på apoteket, ta ett sånt o fyll i så är det inga problem sen...
Citera
2005-01-25, 19:24
Awaiting Email Confirmation
här bonnhålan har dom noll koll, beror väl på hur "kunniga" personalen är... är dom lika dumma i huvudet som här går det allt blåsa dem

Citat:
Ursprungligen postat av Bhodi
Är det någon som vet med säkerhet hurvida jag kan hämta ut ett recept åt en närstående?
Receptet gäller Sonata som är sömntabletter med röd triangel och peronen som har dom föreskrivna har bett mig hämta dessa på apoteket. Är detta i sin ordning, eller måste det vara peronen själv som kommer in och legitimerar sig?
Tack för svaren.
Citera
2005-01-25, 20:00
Medlem
skinners avatar
Om jag inte minns fel står Sonata på vanligt recept, då behövs inte ens leg, det är bara att hämta ut.

För narkotikaklassade läkemedel gäller ju, som bekant, speciella recept, men även dessa kan hämtas ut av vem som helst. Denne får visa leg och skrivs som ombud i ett speciellt fält på receptet.

svårare än så är det inte. Det behövs mao inga fullmaktspapper eller dyl.
Citera
2005-01-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner
Om jag inte minns fel står Sonata på vanligt recept, då behövs inte ens leg, det är bara att hämta ut.

För narkotikaklassade läkemedel gäller ju, som bekant, speciella recept, men även dessa kan hämtas ut av vem som helst. Denne får visa leg och skrivs som ombud i ett speciellt fält på receptet.

svårare än så är det inte. Det behövs mao inga fullmaktspapper eller dyl.
Tackar o bockar för det. Det står på ett vanligt recept tillsammans med efexor som tydligen e något ångestdämpande, men inget n-klassat. Då kilar ja ner o kolla i morgon. Än en gång tavck för hjälpen
Citera
2005-01-25, 21:08
Medlem
derangeds avatar
De flesta triangelrecept måste nog hämtas ut personligen, med legitimation, om man inte har fullmakt som någon skrev tidigare.
Citera
2005-01-25, 21:13
Bannlyst
hur är det med receptförfalskningar??
går det om man har en recept blanket för tung narkotika att fylla i denna och hämta ut??
MVH J
Citera
2005-01-25, 21:36
Medlem
derangeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
hur är det med receptförfalskningar??
går det om man har en recept blanket för tung narkotika att fylla i denna och hämta ut??
MVH J
Rent teoretiskt ja. Men jag tror det är svårt utan att åka fast.
Citera
2005-01-25, 21:55
Medlem
zewmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deranged
De flesta triangelrecept måste nog hämtas ut personligen, med legitimation, om man inte har fullmakt som någon skrev tidigare.

Lägg ner crackpipen några sekunder och läs tråden innan du skriver. Allt, även narkotikaklassat, kan hämtas ut av ombud. Är det klassat får ombuden legitimera sig, hämtar man ut något med lite krut i så kan det vara en god idé att ha med legitimation från den personen som receptet är utställt på. Fullmakt behövs inte.

Triangelmärkt eller inte är irrelevant.

För övrigt, är det inte betydligt enklare att ringa Apoteket AB och fråga om sånt här (0771-450 450, öppet dygnet runt - kostar som ett lokalsamtal) ist. för att gå den långa hårda vägen via FB och få 6 svar med 8 olika teorier?
Citera
2005-01-25, 22:43
Medlem
derangeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zewmah
Lägg ner crackpipen några sekunder och läs tråden innan du skriver. Allt, även narkotikaklassat, kan hämtas ut av ombud. Är det klassat får ombuden legitimera sig, hämtar man ut något med lite krut i så kan det vara en god idé att ha med legitimation från den personen som receptet är utställt på. Fullmakt behövs inte.

Triangelmärkt eller inte är irrelevant.

För övrigt, är det inte betydligt enklare att ringa Apoteket AB och fråga om sånt här (0771-450 450, öppet dygnet runt - kostar som ett lokalsamtal) ist. för att gå den långa hårda vägen via FB och få 6 svar med 8 olika teorier?
Ombud me dfullmakt ja. Annars kan ju vilken haschplanka som helst hämta ut på stulna recept. Vad gör legget för nuytta om man inte behöver bevisa någon identitet. Till och med Crille P. hade ju leg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in