2005-01-25, 23:20
Medlem
Carpe Diems avatar
Det är inga problem med att hämta ut medicin åt andra. Jag har själv tagit ut sobril åt andra, då har jag fått visa legg, men det har inte varit några problem. Dessa är narkotikaklassade.

Jag kan tänka mig att det finns andra regler för speciella typer av läkemedel, t.ex. subutex, men den typ av medicin som trådskaparen frågade om är det inga problem med.
Citera
2005-01-25, 23:48
Medlem
yips avatar
Alla recept kan hämtas ut av ombud utan fullmakt eller liknande. Narkotiska preparat skrivs ut på receptblanketter märkta med "särskilda läkemedel" och då måste den som hämtar ut legitimera sig oavsett om det är ens egna recept eller om man är ett ombud. Receptblanketterna är numrerade och kan spåras till en specifik läkare som dessutom har koder som måste finnas på receptet. De kan lätt stöldanmälas så att apoteken håller utkik efter dem. Dessa recept kontrolleras noggrannare än "vanliga" recept just för att finna oegentligheter. Vid minsta misstanke om stöld eller förfalskning kontrollrings det till läkaren.
Citera
2005-01-26, 00:00
Medlem
Carpe Diems avatar
Jag kan tänka mig att det finns en mycket enkel anledning till detta. Det kan vara helt omöjligt för en sjuk människa att själv ta sig till ett apotek.
Citera
2005-01-26, 00:33
Medlem
Unbalanceds avatar
En bekant brukar hämta ut hans moders "apodos" åt henne, innehållande;
Stilnoct, Oxascand och en SSRI som jag inte kan komma på namnet på just nu .

Men antar att dom har kommit överens med läkare osv. för att få hämta ut den påså sätt .
Citera
2005-01-26, 00:54
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Men antar att dom har kommit överens med läkare osv. för att få hämta ut den påså sätt .

Behövs ingen överenskommelse. Jag har, utan problem, hämtat ut åt andra. Sobril för inte så länge sedan. Det starkaste jag har hämtat var flunitrazepam åt min far, men det var för några år sedan.
Citera
2005-01-26, 03:37
Medlem
Blev ett hett ämne det här, men jag lovar att hålla er informerade om hur det gick om några timmar.
Citera
2005-01-26, 04:37
Moderator
MondoBizarros avatar
När min fru levde hämtade jag ut hennes Apodos varannan vecka.
Stesolid, Imovane, Dexofen m.m.
Inga som helst problem.
Hämtade även ut på andra apotek än det lokala med samma resultat, så om det nu är så att nån skulle sno recept så verkar det inte vara några som helst problem att få ut det sen.
De flesta apotekare har mindre än noll koll på regler så säger ni en sak och blir förbannade om de säger nåt annat så brukar de vika sig, sorgligt men sant.
Eller positivt om man nu är knarkare.
Citera
2005-01-26, 06:03
Medlem
skinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deranged
Ombud me dfullmakt ja. Annars kan ju vilken haschplanka som helst hämta ut på stulna recept. Vad gör legget för nuytta om man inte behöver bevisa någon identitet. Till och med Crille P. hade ju leg.

Jag märker att du inte har så mycket erfarenhet av detta, jag talar av egen erfarenhet vännen. Det behövs ingen fullmakt, jag lovar.

Och javisst, vem som helst kan hämta ut stulna recept med leg. men om du får ett recept stulet så anmäler du det antagligen. Och det är då användningen för legitimeringen kommer.

Har haft folk omkring mig som hämtat både det ena och andra åt mig (stesolid, stilnoct) på apoteket... utan fullmakt.
Citera
2005-01-26, 08:52
Medlem
hundens avatar
Min mor hämtade ut mollipect på apoteket igår eftersom jag har influensa (39.5 graders feber).
Hon behövde inte mitt leg.
Citera
2005-01-26, 21:07
Medlem
Gabrielswes avatar
Fnis, fniss!
Citera
2005-01-26, 21:18
Medlem
dricksprits avatar
Har inte orkat läsa igenom tråden men vem som helst kan hämta ett recept åt vem som helst om personen i fråga har leg med sig! Gjorde det senast idag åt min granne och det va ett recept utskrivet på "särskild".
Citera
2005-01-26, 22:10
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dricksprit
Har inte orkat läsa igenom tråden men vem som helst kan hämta ett recept åt vem som helst om personen i fråga har leg med sig! Gjorde det senast idag åt min granne och det va ett recept utskrivet på "särskild".

Wörrd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in