• 3
  • 4
2005-02-04, 11:03
Medlem
Från en bakom disken...

...patetiskt förvirrat... dags att reda upp lite...

Så här ÄR det:

Vanligt recept

(för ej narkotikaklassade läkemedel, även många med triangel, som enbart betyder trafikvarning... har inget med trippar, beroende el dyl... kan vara att du får ditt blodtryckt sänkt och blir lite snurrig)

Vem som helst kan hämta ut det förskrivna läkemedlet, behövs inga leg, inga apotekskort... ingenting, enbart att receptet är giltigt.

Särskilda recept

Narkotikaklassade läkemedel, förskrivna på särskild receptblankett.

För att få ut detta krävs att leg uppvisas. BÅDE den receptet är utställt på eller ev. bud måste visa leg. Apotekskort är inget krav.

Fullmakt

Krävs för att hämta ut läkemedel åt någon annan, i det fallet denne någon "delbetalar" sin medicin via apotekskonto. Här krävs fullmakt och legitimation. Leg måste även visas om den receptet är utställt på vill ha betalningen via apotekskontot. Är kontot spärrat pga utebliven betalning får man snällt betala på plats.

Apotekskort?

Behöver du eg. aldrig visa upp. På kortet finns eg. inget annat än ditt personnr. lagrat, vilket gör att registreringsarbetet för farmaceuten går 12 siffror snabbare... typ... Om du ringer kundtjänst på 0770-450450 behöver du dock uppge ditt apotekskortsnr för att få dina uppgifter gällande frikortsstatus.

Som någon skrev... ring apotekets kundtjänst och fråga...
Citera
2005-02-05, 00:34
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perstq
Särskilda recept

Narkotikaklassade läkemedel, förskrivna på särskild receptblankett.

För att få ut detta krävs att leg uppvisas. BÅDE den receptet är utställt på eller ev. bud måste visa leg. Apotekskort är inget krav.

Vill bara påpeka att jag har hämtat ut narkotikaklassade läkemedel utan att visa leg på den som receptet var utställt på. Visade dock mitt eget. Det är möjligt att receptarien gjorde fel, jag vet inte, men det har fungerat i praktiken för mig.

Ska tillägga att det har rört sig om mycket seriösa fall, där de verkligen har behövt medicinen. Skulle aldrig falla mig in att sno medicin från en sjuk människa, aldra minst från en närstående.

Vet inte hur det ligger till då det handlar om licensläkemedel.
Citera
2005-02-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Vill bara påpeka att jag har hämtat ut narkotikaklassade läkemedel utan att visa leg på den som receptet var utställt på. Visade dock mitt eget. Det är möjligt att receptarien gjorde fel, jag vet inte, men det har fungerat i praktiken för mig.

Ska tillägga att det har rört sig om mycket seriösa fall, där de verkligen har behövt medicinen. Skulle aldrig falla mig in att sno medicin från en sjuk människa, aldra minst från en närstående.

Vet inte hur det ligger till då det handlar om licensläkemedel.

sorry, otydlig...

...den som hämtar ut visar leg... inte båda...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in