[quote=lacrima]
Citat:
Du tror alltså att jag och andra som äter kött inte äter grönt mer än om vi råkar svälja ett salladsblad som ramlat ner på tallriken. Allätare betyder att man äter både kött och grönt, det finns inga andra alternativ att äta, att äta allt innebär kött och grönt...inte sågspån. Att jag ska behöva förtydliga sådant är kopiöst förvånande.
Vart har någon påstått att de som äter köttfärs aldrig äter tex. blomkål....vem har påstått att vi inte klarar oss utan grönt, jag upprepar VEM HAR PÅSTÅTT ATT VI INTE BEHÖVER VEGETABILIER? Jag äter kött nästan varje dag, fisk, kyckling, ibland äter jag en vegetarisk måltid och varje dag äter jag olika grönsaker...annars skulle jag få bristsjukdomar, du är ju så naiv och inbillningsbenägen att det här blir en larvig diskussion.
Vad som däremot är sant är att vi alla i hela västvärlden behöver skära ner vår överdrivna köttkonsumtion.
Ok, jag får väl hålla med om att det här börjar bli lite löjligt. Nu hade du visst råkat skriva med stora bokstäver där också så jag antar att du vill förmedla en aggresiv sida. Jag brukar skratta åt arga människor men dig tycker jag mest synd om. Vi behöver inte kött för att må bra.
Citat:
This position paper reviews the current scientific data related to key nutrients for vegetarians including protein, iron, zinc, calcium, vitamin D, riboflavin, vitamin B-12, vitamin A, n-3 fatty acids, and iodine. A vegetarian, including vegan, diet can meet current recommendations for all of these nutrients. In some cases, use of fortified foods or supplements can be helpful in meeting recommendations for individual nutrients. Well-planned vegan and other types of vegetarian diets are appropriate for all stages of the life-cycle including during pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence. Vegetarian diets offer a number of nutritional benefits including lower levels of saturated fat, cholesterol, and animal protein as well as higher levels of carbohydrates, fibre, magnesium, potassium, folate, antioxidants such as vitamins C and E, and phytochemicals. Vegetarians have been reported to have lower body mass indices than non-vegetarians, as well as lower rates of death from ischemic heart disease, lower blood cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension, type 2 diabetes, and prostate and colon cancer
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12826028