Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
För mig betyder vegetarian att jag inte äter kött men jag kan på något konstigt sätt se din poäng. Tycker den faller hur man än vänder på det eftersom jag avstår från att äta ALL kött. Att äta ALLA växter är garanterat omöjligt för en människa och det är bra om man försöker hålla sig till realistiska grejjer.
Finns hycklare överallt iofs men en del är värre än andra. Har som sagt inte sagt att jag är djurvän men om de djur som jag inte har ätit upp hade kunnat prata så tror jag att de ser mig som en större vän än personen som åt en del av kroppen. Jag tror också att man skulle kunna ha väldigt roligt med grisar och höns men det ingår inte i våran "kultur" att leka med dem. Men jag har många döda djur på mitt samvete med.
För mig betyder vegetarian att man enbart äter växter (om än animaliska proteiner osv, att särskilja från veganism..) vilket inte betyder att man, som du säger, bör äta alla växter.
Liksom djurvän inte nödvändigtvis, i mina ögon, måste innebära att man är vän med
alla djur.
Ett annat exempel, kan något vara miljövänligt när det i själva verket skadar miljön? Hur kan man kalla en bil för miljöbil bara för att den släpper ut mindre avgaser än en annan, den är ju per definition fortfarande inte vänlig...? Man kan hålla på såhär i evigheter om man är språkfascistiskt lagd, och min poäng var att jag inte tycker att man bör vara det.
Djurvänner kan exludera vissa djur och slå ihjäl flugor, vegetarianer får gärna äta kött en gång i halvåret för min del. Annars får man, som sagt, en värld full av hycklare och det verkar jobbigare än att rucka lite på sina definitioner och principer.