2012-01-28, 01:44
Medlem
provocative77s avatar
Kött är mord? VART har du fått det ifrån?
Kött är mat.
Sedan behöver inte jag försvara mig att jag klappar min katt både före o efter måltiden av oxfilé.

Ska du nu omvända någon kan du gå ut där tallar o granar växer o förklara för räven att han ska äta kottar.
Vad jag stoppar i mig är min ensak.
BTW. Några rätter som är mkt goda är nyuppdragen strömming med knäckebröd. Kanon när man stått o blivit frusen när man dragit upp hinkvis.
Sedan efter en god andjakt serveras nyskjuten and som man efter att den älskade hunden apporterat in själv får vrida nacken av. Det är mumma för magen.
Sist men inte minst. Vildsvin, skjutet i eget hägn. Ska vara spädgris som grillas över öppen eld o massa öl till.
Citera
2012-01-28, 01:45
Medlem
Yosoytus avatar
Man kan inte vara djurvän och samtidigt äta kött. Man äter ju inte sina vänner.
Däremot kan man ogilla djur och samtidigt avstå kött. Det är äckligt att tugga på lik.
Du kommer inte få något genomtänkt svar från någon likätande "djurvän". Om de
verkligen tänkt igenom detta så skulle de ju inte äta kött. Fast iofs handlar det mer
om hjärta än om hjärna.
Citera
2012-01-28, 01:48
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
Farsan var mjölkbonde,jag har växt upp med nötkreatur....tillgivenhet har jag aldrig sätt, dom lär sig inget och dom är jävligt dumma,smärta är inte känsla det är en livsviktigt impuls och rädsla är också viktigt för det finns nåt som heter rovdjur,rädsla är snarare än överlevnadsinstinkt en än känsla

Jag vill fortfarande ha en källa på ditt påstående om att kor har "känslor" och då menar jag empati tillgivenhet etc etc de man ofta brukar förknippa med orden känslor

Efter att ha läst detta så känner jag mig rent... förtvivlad. Inser att jag inte kommer kunna övertyga dig.
Försökte mig på en enkelt sökning för att hitta något om nötkreaturs känslor. Jag hittade inget. Där har du mig. Du lär säkert tolka det som att det betyder att de inte har några, medan jag ser det så att några sådana undersökningar inte är lätta att hitta, för det helt enkelt är en så självklar sak att det vore dumt att undersöka en sådan sak närmare.

Hatten av till er min dam/herre, ni har "vunnit" det här, då jag inte kan komma vidare i ämnet. Med det sagt så har jag inte ändrat min åsikt för fem sekunder. Inte fören jag får se en undersökning som visar att nötkreatur inte har känslor kommer jag tänka något annat. Jag borde kanske be dig visa en sådan...
Citera
2012-01-28, 01:49
Medlem
Kan någon förklara för mig varför det är så häftigt för vissa att provocera djurvänner med att säga att de avskyr djur osv? Bryr ni er om människor istället? Varför? Att jorden är grovt överbefolkad har kanske inte slagit in i era hjärnor ännu?
När man väl förstår vad som är fel med våran mänsklighet, det är då man bryr sig om djur, det är oundvikligt. Speciellt när det finns så extremt många IQ befriade människor som TS som man bara önskade kunde falla ihop och dö.
Engagerar man sig i djur och kämpar mot tex pälsindustrin och djurtester så är man väll djurvän, eller? Men såna här områden diskuteras sällan, det är alltid kött frågan som kommer i vägen.
Att säga att detta är dubbelmoral är som att försvara pälsindustrin genom att säga att vi äter kött.
Senast redigerad av trancedanne 2012-01-28 kl. 02:09.
Citera
2012-01-28, 01:54
Medlem
Jag ser mig själv som en extrem djurvän och har alltid varit intresserad av att jobba med djur och liknande. Jag är hundägare och har haft många husdjur i mina dagar, allt från möss till hundar. Enligt mig och många andra (antar jag) kan det klassas som en djurvän.

Kan även tillägga att jag jagar och fiskar, men allt detta sker på rätt sätt med tillstånd och rätt utrustning.
Citera
2012-01-28, 01:55
Medlem
Nlesjems avatar
Jag gillar kött,men inte dödandet.
Optimalt vore att fånga älgen och bara ta ett bakben,sedan låta den springa vidare i skogen.
Då kan man både ha och äta kakan,utan det hemska dödandet.
Peace!
Citera
2012-01-28, 01:59
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Efter att ha läst detta så känner jag mig rent... förtvivlad. Inser att jag inte kommer kunna övertyga dig.
Försökte mig på en enkelt sökning för att hitta något om nötkreaturs känslor. Jag hittade inget. Där har du mig. Du lär säkert tolka det som att det betyder att de inte har några, medan jag ser det så att några sådana undersökningar inte är lätta att hitta, för det helt enkelt är en så självklar sak att det vore dumt att undersöka en sådan sak närmare.

Hatten av till er min dam/herre, ni har "vunnit" det här, då jag inte kan komma vidare i ämnet. Med det sagt så har jag inte ändrat min åsikt för fem sekunder. Inte fören jag får se en undersökning som visar att nötkreatur inte har känslor kommer jag tänka något annat. Jag borde kanske be dig visa en sådan...

Har haft mycket med nötkreatur att göra så jag säger bara hur jag upplever dom

Men jag sa aldrig att dom INTE hade känslor,jag sa att jag aldrig läst en rapport eller nåt bevis på att dom ska ha känslor som vi har,och om det var så självklart så skulle en sån rapport vara lätt att länka
,men jag säger inte att dom garanterat inte har det men jag har aldrig sätt bevis för det

Du måste förstå att om man har vuxit upp på en bondgård så lär man sig att se vissa djur som enbart mat inget mer,man investerar inte känslor på djur som ska försvinna till slakt
Citera
2012-01-28, 02:08
Medlem
Khaars avatar
Åh, TS, din intelligens och slutdragningsförmåga är utan like! Du har rätt, jag har levt i en lögn hela mitt liv. Hur kan jag stå ut med mig själv??

Jag ska nu genast rätta till mitt misstag genom att slakta och äta min hund och kanske grannens nästa vecka som jag ska ta hand om när han är på semester i Thailand. Jag kan ju inte göra skillnad på djur och djur, det vore diskriminering!

Tack TS, för dina välvalda ord och frågeställning som verkligen får undermänniskor som mig att stanna upp i vardagen och reflektera på tillvaron!

Senast redigerad av Khaar 2012-01-28 kl. 02:10.
Citera
2012-01-28, 02:12
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
Har haft mycket med nötkreatur att göra så jag säger bara hur jag upplever dom

Men jag sa aldrig att dom INTE hade känslor,jag sa att jag aldrig läst en rapport eller nåt bevis på att dom ska ha känslor som vi har,och om det var så självklart så skulle en sån rapport vara lätt att länka
,men jag säger inte att dom garanterat inte har det men jag har aldrig sätt bevis för det

Du måste förstå att om man har vuxit upp på en bondgård så lär man sig att se vissa djur som enbart mat inget mer,man investerar inte känslor på djur som ska försvinna till slakt

Hade nöjt mig med ett "ägd!" som svar, kan jag erkänna.

Låt mig börja med dessa länkar:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1659630/far-grisar-och-kor-betydligt-smartare-an-vi-trott
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11943698.ab

Inte exakt vad jag ville ha, men en början.

Din sista mening förstår jag inte riktigt. Håller med dig om att det inte är så smart att tänka på något som man vet ska slaktas som något annat än ett objekt, men bara för att man tänker på något på det sättet så blir det inte automatiskt ett objekt i sig själv. Jag skulle rent teoretiskt kunna tänka på alla människor omkring mig som objekt, det tar inte bort deras förmåga att känna känslor för det.
Citera
2012-01-28, 02:17
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Jag är både djurvän och köttätare, och ser inga som helst problem med det. Det finns helt enkelt ingen konflikt mellan dessa två faktum, så vad är det du vill att jag ska försvara?
Mycket kan man säkert beskylla mig för, men knappast för att vara hycklare.

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Är du medveten om att allt kött som du äter varit ett levande friskt djur med känslor precis som dina gulliga husedjur?
Mina husdjur äter kött av sin natur. Blir din nästa mission att fara land och rike runt och avkräva alla Fido och Grålle en avbön, eller hur ser upplägget ut?

Vad avser du förresten när du skriver att djur har känslor? Är det det faktum att de känner fysiska känslor såsom hunger, smärta, trötthet osv, eller försöker du påskriva dem känslor såsom besvikelse, eufori, ångest osv?
Om du menar det senare, så skulle jag med stort intresse vilja att du länkar till några vetenskaplig rapporter om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Kött är mord.
Shit. En av mina katter tog en råtta så sent som i går. Ska jag polisanmäla henne så att hon kan ställas inför rätta, eller hur går vi vidare?

Citat:
Inte fören jag får se en undersökning som visar att nötkreatur inte har känslor kommer jag tänka något annat. Jag borde kanske be dig visa en sådan...
Du efterlyser omvänd bevisföring. Ett ganska inovativt grepp i en rättsstat.
Citera
2012-01-28, 02:23
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Citat:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1659630/far-grisar-och-kor-betydligt-smartare-an-vi-trott
Att använda sig av länkar till Aftonbladet och Expressen för att bevisa något ger kanske inte det mest seriösa intrycket.
Just saying.
Citera
2012-01-28, 02:29
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Hade nöjt mig med ett "ägd!" som svar, kan jag erkänna.

Inte exakt vad jag ville ha, men en början.

Din sista mening förstår jag inte riktigt. Håller med dig om att det inte är så smart att tänka på något som man vet ska slaktas som något annat än ett objekt, men bara för att man tänker på något på det sättet så blir det inte automatiskt ett objekt i sig själv. Jag skulle rent teoretiskt kunna tänka på alla människor omkring mig som objekt, det tar inte bort deras förmåga att känna känslor för det.

Vet inte hur mycket den artikeln bevisar,jag menar ta grisar gillar tv spel,nej grisen lär sig att den får mat om den gör så här.den kan koppla saker,men annars intressant artikel

Ja man lär sig att inte ha känslor till dom djuren som ska användas som mat på en bondgård,eller jag fick lära mig de,men vem vet dom kanske kan känna nåt,var lite synd att man inte kunde läsa själva rapporten utan Aftonbladets artikel,dom brukar liksom böja saker så det blir bra eller intressanta nyheter,men skit samma =P jag tänker inte sluta äta kött och jag personligen tror inte djur har samma känslor som vi, då människan är en komplexare varelse ,sen om jag har fel är det väll så =P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in