2014-12-18, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Vettigaste kommentaren so far
Fast nu är jag iofs köttätare igen..

Som synen Petrus fick, hörde jag en röst från himlen som sa att djuren gärna ger sina liv för Guds barn.
Citat:
Apg 10

11 Han såg himmelen öppen och någonting komma ned som liknade en stor linneduk, och som fasthölls vid de fyra hörnen och sänktes ned till jorden.

12 Och däri funnos alla slags fyrfota och krälande djur som leva på jorden, och alla slags himmelens fåglar.

13 Och en röst kom till honom: »Stå upp, Petrus, slakta och ät.»

14 Men Petrus svarade: »Bort det, Herre! Jag har aldrig ätit något oheligt och orent.»

15 Åter, för andra gången, kom en röst till honom: »Vad Gud har förklarat för rent, det må du icke hålla för oheligt.»
https://www.biblegateway.com/passage/?search=apostlag%C3%A4rningarna+10&version=SV1917

Men jag äter sällan kött faktiskt. Ser det som äckligt med slaktfabriker och dödande verkar onödigt.
Citera
2014-12-18, 04:57
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkick
Du väljer att ställa frågor till mig men inte svara på mycket av det jag skrev, varför?
Jag har aldrig klankat ner på dig för ditt val, jag har kommenterat ditt sätt att uttrycka dig på för varför du äter kött. Och den var minst sagt inte vettig alls.
Så du tror på största allvar att de allra första människorna verkligen var så smarta att de började tälja vapen direkt? Nej, Det tror jag verkligen inte att de har gjort.

Och angående din fråga om våra ögon så behöver du först formulera dig bättre på vad exakt du syftar på, men om det är som jag tror att du menar, du anser väl att människor har ögonen riktade framåt för att jaga och hästar etc har ögonen på sidorna för att de är flyktdjur? Annars så får du rätta mig. Kan lika gärna säga varför har apor ögon som är riktade framåt? Äter apor kött? Nej det gör de inte.

Vi människor har inte heller tänderna för att tugga oss igenom rått kött. Nu väljer vi att grilla det eller laga till det på andra sätt och vips så blev det mycket enklare.

Varför har vi bara två ben att springa på? Ja inte för att jaga, inte för att fly heller. Men människor är som parasiter och vi väljer att ta en häst eller dylikt och låna deras ben för att ta oss fram fortare eller fly, numera bil. Kan kalla det animals of opportunity om du vill.

Svar till alla som undrar om människan är utvecklad för att äta kött eller ej.
Svaret är ja, av en anledning har man kunnat säkerställa att vårt jagande ledde till att vi lyckades bättre som art.

Och detta tack vare *trumvirvel* SVETT. Eftersom vi svettas kunde vi springa längre sträckor, hålla temperaturen på bra nivå och "uthållighets"-jaga djur som inte orkade att bli jagade i nån dag.

Så rent biologiskt gillar vi att äta djur. Men rent moraliskt är det förkastligt det vi har gjort mot alla djur på jorden. Kineserna t.ex. dom överfiskar å det grövsta. :/
Citera
2014-12-18, 12:45
Medlem
Karditsas avatar
Djuren har känslor ja, men dom äter andra djur eller div föda gjord av andra djur
de äter denna mat för att överleva och det är lättast.
Vi har känslor ja, vi äter också andra djur för att överleva på lättast sätt.
Citera
2014-12-26, 02:28
Medlem
Jag personligen äter djur för att jag värnar om den biologiska mångfalden... Det finns 2 sorters djur köttätare och växtätare. Mitt val är att sålla mig till köttätarna. Anledningen till att jag inte äter mitt sällskapsdjur är för att det kan vara trevligt med lite sällskap medans jag smäller i mig av nått mindre tursamt kreatur... Det och att min hamster inte har så mycket kött på benen... Det skulle antagligen inte falla i god jord hos min sambo heller...
Citera
2015-02-11, 21:53
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meatmongo
Jag personligen äter djur för att jag värnar om den biologiska mångfalden... Det finns 2 sorters djur köttätare och växtätare. Mitt val är att sålla mig till köttätarna. Anledningen till att jag inte äter mitt sällskapsdjur är för att det kan vara trevligt med lite sällskap medans jag smäller i mig av nått mindre tursamt kreatur... Det och att min hamster inte har så mycket kött på benen... Det skulle antagligen inte falla i god jord hos min sambo heller...

Haha, hoppas du är sarkastisk! Vad trevligt att du äter kött av anledningen att bevara biologisk mångfald, så nobelt av dig, för det har ju ingenting med bekvämlighet eller lathet att göra när du är bakfull och köper en fläskfilépizza med beasås på lördagen.

Personligen har jag har svårt att kalla någon som stöttar köttindustrin för djurvän. Möjligtvis gillar denna person husdjur och kanske vilda djur, men där slutar också medlidandet för resten av alla djur som dagligen slaktas för ingen annan anledning än att bli en smakupplevelse.
Citera
2015-02-14, 20:20
Medlem
Tingelingus avatar
Varför ska jag behöva försvara mig för att jag äter kött? Alla har rätt till sin åsikt.
Men skriver lite iaf:
Det är naturligt för människan att äta kött.Det har vi gjort väldigt väldigt länge.Det är lika naturligt att äta grönsaker då människan är en omnivor=allätare.

Att enbart äta vegetariskt ser jag som något onaturligt.

Men vad jag anser och vad andra anser är ju inte alltid samma,men inte går jag och säger till en vegeterian att detta ska försvara sin åsikt att enbart äta vegetariskt.

Jag är för att djur ska hanteras så stressfritt som möjligt och dödas så snabbt och smärtfritt som möjligt.Bara för att jag äter kött betyder det inte att jag vill att djur plågas i onödan och lider.
Citera
2015-02-26, 08:00
Medlem
Jag älskar djur. Jag äter dock kött och ägg i alla former. Tror det är för att jag är uppväxt på landet. Där slaktade vi våra kossor, får och grisar på gården. Vi tog hand om den och som barn så gosade med dem sedan de varit kalvar/lamm- och sen så slaktade vi dem på gården. Sen åt vi dem. Stadsbor som springer runt o skriker att man inte ska äta kött har delvis rätt. Djur är gulliga. Men som dotter till bönder och jägare så kan jag bara säga att om ingen äter kött så kommer ändå djuren bli skjutna och dödade. Så logiken om att köttätandet skulle rädda djuren ffrån döden är lögn. För någon kommer alltid tycka de är i vägen om de får ströva fritt, föröka sig med syskon så rasen förstörs, osv. Jag ser det inte jakt som djurplågeri eller sjukt för det är så det sla gå till. Om man ska äta bra kött så ät jaktkött eller kontakta en bra bonde privat. Jag ansvarar för djurens mående och kan äta med gott samvete. Jag or ingen dum liten människa som är svart och vit. Jag äter efter säsong, aldrig prawns, kollar lax, och all fisk noga, kyckling ör typ big nono... och jag förbannar mig själv när jag reser för det påverkar också miljön negativt.
Bakar med ägg, äter rom osv. Men vi äter veganskt och vegetariskt väldigt ofta. Ibland känns det äckligt o äta kött helt enkelt. Särskilt när det kommer från affären. Bästa köttet kommer ju från en lokal köttbonde.
Enklaste sättet att äta så djurvänligt som möjligt är att läsa på om matmärken osv.
Anyhow, vill jag vara belysa att för att stötta och värna om djuren och naturen kan man se till sina köp vad gäller allt som inte bara mat. Men det glömmer ju folk. Att gå in på ngt så fjuttigt som att vara djurvän men ändå ÄTA kött.. Det är för smalt tänkande. Låg intelligens nivå kanske tom. Företagen som McDonalds ska man akta sig för, det är rena skiten. Där tvättar de köttet med ammoniak( kanske bara i USA iof?)

Så länge man tänker efter och handlar med hjärna och hjärta så ska det nog gå bra att som vanlig person äta en liten köttbit då o då. Men massproduktionen är det som förstör. Läs på, tänk till och handla inte skit! Gäller mat, kläder och allting.. Blev säkert rörigt, skrivit snabbt från mobilen som krånglar...
Far i vind!
Citera
2015-02-26, 10:51
Medlem
Var går gränsen då?
Jag antar att du slår ihjäl en mygga som surrar förbi dig, eller en geting.
Människan är ett djur som är allätare, det är en av orsakerna till att vi idag är där vi är och inte fortfarande klättrar i träd.
Att kalla andra köttätande personer för hycklare bara för att de äter kött men älskar sitt husdjur är dumt.
Om du nu kallar dig själv för djurvän så borde du först se på dig själv, det är inte bara ätandet som kan räknas in. Som skrivet så hur ser du på det slentrianmässiga dödandet av djur?
Myggor, getingar eller mössen i fällor.

Jag är djurvän, äter kött. Jag är djurvän då jag inte njuter av att plåga ett djur, jag äter köttet av mitt "byte" så som alla rovdjur och allätare gör.
Mina husdjur sköter jag om efter bästa förmåga jag har, mina "byten" hoppas jag har fått en snabb smärtfri död, men kan inte garantera allt som är utanför min makt i dödandet.
Citera
2016-03-31, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PallMallLong
Var går gränsen då?
Jag antar att du slår ihjäl en mygga som surrar förbi dig, eller en geting.
nej, jag undviker det faktiskt. men jag börjar ju knappast gråta om jag skulle göra det.

Citat:
Människan är ett djur som är allätare, det är en av orsakerna till att vi idag är där vi är och inte fortfarande klättrar i träd.
låter som en vanföreställning och ändå, att vi är där "vi är idag" behöver ju knappast vara positivt.

Citat:
Att kalla andra köttätande personer för hycklare bara för att de äter kött men älskar sitt husdjur är dumt.
möjligt att det inte var det smartaste, ja.

Citat:
Om du nu kallar dig själv för djurvän så borde du först se på dig själv,
Citat:
Jag är djurvän då jag inte njuter av att plåga ett djur, jag äter köttet av mitt "byte" så som alla rovdjur och allätare gör.
jag är ett Guds barn och för mig är det inte undanhållet att djuren är något annat och slagna med dumhet.

jag tror inte att man plågar djur om man tillhör Gud.
Citera
2016-03-31, 21:47
Medlem
En hund klarar sig utmärkt på vegetarisk kost då den i förhållande till varg kan bryta och omvandla enzymer och aminosyror som är livsnödvändigt.
Hur vida naturligt det är eller inte får stå för ägaren, så länge hunden är i bra skick och mår fysiskt och psykiskt bra är det skitsamma?
Själv ger jag min hund slaktrester och tillskott. Ekonomiskt och bra för den att få jobba med maten.
Citera
2016-04-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
Djur känslor,bevisa gärna vill ha en källa,vissa djur kanske men inte dom som är populärast som mat som kor

Jag tror alla djur jag har haft i mitt liv har visat minst två av följande 'känslor':

* Glädje / exaltering
* Irritation
* Rädsla
* Ilska

Framförallt hundar och katter, men även kaniner, gäss, höns och sandekorrar.

Ett tydligt exempel är skotträdda hundar, som skakar, försöker fly och gömma sig när folk skjuter fyrverkerier osv, samt viftandet på svansen när man kommer hem eller uppspeltheten när hunden får ett ben. Att förklara sådant med alternativa teorier/fakta, är bara att "gå över ån efter vatten", i min mening.

(Källa: Jag)

Själv så älskar jag djur och jag tycker om att äta kött. Jag varken kan eller vill försvara det.
Senast redigerad av Bangsi 2016-04-05 kl. 01:11.
Citera
2016-04-05, 02:46
Medlem
Psyko Dads avatar
Ja och jag skäms verkligen över att äta den där skinskivan på brödet till frukost.
Jag vet hur grisarna lider och hur intelligenta djur det är och hur illa behandlade de är för att jag ska få den där skinkskivan.
Har dock börjat skippa kött mer och mer men även höns lider…….kor lider…….
Vad man än äter så bidrar man till ett levande djurs lidande.

Drömmen vore att ha en egen gård med djur som mår bra, lever bra & får dö naturligt men jag vet attt det nog inte skulle hålla ekonomisk om jag inte blir väldigt rik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in