2012-01-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsNienFalls
Ingen läkare får anmäla steroidbruk så länge inte människan på steroider berättar om något som innebär mer än 2 års straff.
OM en läkare skulle anmäla blir läkaren tagen ur tjänst, personen i fråga kan INTE heller bli fälld för brottet (så länge det inte överfaller 2års straff).

Tack för informationen. Ja eget bruk borde ju inte kunna ge 2 år.
2012-01-30, 15:27
Medlem
Yok3ds avatar
Förstår mig inte på hetsjakten på *brukare* det skadar väll ingen förutom en själv, och alla samhällshjältar som känner sig manade att anmäla allt suspekt de ser... samma personer som trycker 2 lådor box vin varje helg och röker 2paket cigg om dagen fuskar med deklarationen och skiter i tv licensen, och endå tycker det är fel när ngn som sköter alla bitar i livet perfekt, inga fyllor ingen skräpmat tränar os.v men råkar ha barn varför skulle det vara ett hot mot barnet, undrar om det finns något dokumenterat fall av "roidrage" där andra droger eller alcohol inte varit inblandat

Bra tråd förövrigt, mkt intressant
2012-01-30, 17:56
Medlem
Intygen som krävs för att påvisa ”pålitlighet ur nykterhetssynpunkt” som termen lyder är
relativt omfattande och innefattar också krav på verifiering av drogfrihet i form av
blodprover ( MCV, ALAT, ASAT,GT och CDT) och i förekommande fall även urinprover för
att spåra förekomst av olika narkotika eller metaboliter av anabola steroider. Urinproverna
skall tas enligt strikta rutiner och vara övervakade.

http://www3.umu.se/clin_sci/ophthal/schema/Filer/k%C3%B6rkortsmedicinkompendium.pdf

nu hittade jag inte den om anm plikt ang barn,men kör korts lämp där fall av bruk upptäcks är anm plikt
2012-01-30, 18:25
Medlem
11 § Utöver vad som annars följer av lag eller förordning är hälso- och sjukvårdspersonalen skyldig att lämna ut sådana uppgifter
1. som gäller huruvida någon vistas på en sjukvårdsinrättning om uppgifterna i ett särskilt fall begärs av en domstol, åklagarmyndighet, polismyndighet, Kronofogdemyndigheten eller Skatteverket,
2. som behövs i verksamhet för personskydd för riksdagens ledamöter, statschefen och övriga medlemmar av kungahuset, statsråd, statssekreterare och kabinettssekreterare, om uppgifterna i ett särskilt fall begärs av Säkerhetspolisen,
3. som behövs för en rättsmedicinsk undersökning,
4. som Socialstyrelsens råd för vissa rättsliga sociala och medicinska frågor behöver för sin verksamhet,
5. som behövs för prövning av ett ärende om att avskilja en studerande från högskoleutbildning, eller
6. som Transportstyrelsen behöver för prövning av någons lämplighet att ha körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation enligt yrkestrafiklagen (1998:490). Lag (2008:1172).

punkt 4 är sociala frågor där ingår barn, men varje läkare får göra egen personlig bedömning om barnets bästa ,sen betyder inte det att barnen tas bort,bara att soc ska undersöka så barnen ej far illa
2012-01-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prinsgoro
Tack för informationen. Ja eget bruk borde ju inte kunna ge 2 år.

AsNienFalls,,det där stämmer inte,läkare har sociala plikter där barn går före tystnads plikt,men då handlar det inte om straff,utan en social kontroll att barnen mår bra,inte att AAS brukaren förlorar barnen,
däremot om en AAs brukare har ett bil buret jobb ,,tex chaufför taxi mm ,,dom kan få problem om länstyrelsen får in en anmälan av en läkare,
det gäller from 1 januari,en vän till mig förlorade kortet,han åkte fast för alkohol skötte sig exemplariskt flera år,sökte lämp,,tyvärr efter årskiftet,fick nej pga AAs i blodet,ansågs vara påverkad
Senast redigerad av galiza 2012-01-30 kl. 18:41.
2012-01-30, 18:39
Medlem
singels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon3256
Att bollarna krymper är väl en myt liksom att man blir blind av HB

Intressant läsning, verkligen! De som vill veta mer kan ju kolla på

Bigger.Stronger.Faster.2008.SWESUB.DVDRip.XviD-Pride86

Riktigt bra fakta film som kom ut vid 2008!

Att pungen krymper är ingen myt, sen är det som med allt annat olika mycket från person till person..

Den är bra men den är ju inte så djupgående egentligen och ganska vinklad känner jag?
2012-01-30, 18:42
Medlem
Irockdudes avatar
Citat:
Vet faktiskt inte.

Har du ingen som helst uppfattning om vad det möjligtvis kan ha kostat att bruka dessa mängder under ett år? Jag, som är helt främmande inom området, har inte en blekaste.

Någon annan som vet annars?
2012-01-30, 18:54
Medlem
Anon3256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singel
Att pungen krymper är ingen myt, sen är det som med allt annat olika mycket från person till person..

Den är bra men den är ju inte så djupgående egentligen och ganska vinklad känner jag?

Ganska, men fortfarande en helt ok film.
2012-01-30, 18:56
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irockdude
Har du ingen som helst uppfattning om vad det möjligtvis kan ha kostat att bruka dessa mängder under ett år? Jag, som är helt främmande inom området, har inte en blekaste.

250mg testo brukar ligga på 50kr/st.
2012-01-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irockdude

deca kan tex kosta 100 dollar för runt 90 piller,min man tog hem fr vårat hemland ,det va billigare kunde kosta 60 dollar för 90st deca,men det är bara piller,
det som kostar är sprutor ,saltvatten,alkohol tvätt,olja när personen avancerar till inject
resor till landet
motämnen som ska motverka tuttar osv ,för honom blev det 30 procent av hans lön när allt kom omkring
släktingar fick också betalt när dom hjälpte till att ta det genom tullen
2012-01-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singel

Hoppar in där med att den lika gärna kan växa, vet många som fått större pung av AAS.

Så lite myt är det ju iom den ofta vinklar åt det ena hållet, sällan har jag hört att det diskuteras att pungen lika gärna kan växa!
2012-01-30, 19:48
Medlem
Citat:
min blodbild där mitt blod nästan helt saknade vita blodkroppar.

Intressant! Jag har själv fått höra att jag alltid har extremt mycket röda blodkroppar av läkaren när jag är on, men att jag kanske skulle ha mindre av dem vita slog mig aldrig och dem behövs ju för att bota sjukdomar, kanske därför jag ofta blir sjuk när jag är on?

Iofs kan man ju tycka att läkaren borde ha sagt nått isf om dom vita alltså, men men...

Gör det samma egentligen för om grejerna som gör mig stark även gör mig sjuk så är det ju loose loose any ways

Ska kolla mina vita nästa gång jag kollar iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in