Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-25, 10:56
  #1
Medlem
Hej!

Jag har ärvt 15 miljoner som jag inte behöver just nu och jag vill inte bara slösa bort dem!

Jag är ny inom börsen och aktier men är annars intresserad av ekonomi och handel.
Är det någon som har några tips? Hur ser det ut med ränta om man placerar det på något sparkonto?

Finns det nått säkert kort i börsen att spela dem långsiktigt på?
Citera
2012-01-25, 11:00
  #2
Medlem
Jag tänkte på det förut, jag har dock tyvärr inga pengar Kollade upp räntorna på några sparkonton hos Handelsbanken, och det finns några på runt 2-3%, och man måste binda minst ett år i taget. Om du inte behöver allt för mycket pengar kan du leva ett normalt liv på räntan då om jag inte räknar helt åt skogen. Mellan 300.000-450.000 per år. Visst, pengarna kommer inte växa, men det bör väl vara en relativt säker inkomstkälla i alla fall. Men nallar du av sparkontot blir den summan lägre.
Citera
2012-01-25, 11:14
  #3
Medlem
Jo tänkte så jag med, vore riktigt skönt att leva på räntan!

Hur hög är skatten?
Citera
2012-01-25, 11:24
  #4
Medlem
Den statliga insättningsgarantin är på 100 000 euro har jag för mig, den gäller per institut. Så börja placera pengarna på olika institut med bra ränta för att börja med att få säkra räntepengar, Sen sätter du in dig i marknaden och gör vad som verkar vettigt. Ta det lugnt och gör inga misstag bara, sätt inte alla ägg i samma korg osv. Det är billigt att förlora några hundra tusen i avkastningen mot att äga aktier för miljoner i ett bolag som går i konkurs.

(det finns en tråd om högsta sparräntorna så jag behöver inte dubbelposta den informationen, även compricer.se är bra källa för att ta reda på det.)
Citera
2012-01-25, 13:42
  #5
Medlem
Starvids avatar
Med så mycket pengar räcker det bra med vanlig sunkränta. Sätt in pengarna hos Riksgälden, statens egen bank.

https://www.riksgalden.se/sv/spara/R...FagumAodm0yN6g

Alternativt kan du löpande köpa statsskuldsväxlar: https://www.riksgalden.se/sv/spara/S...sskuldsvaxlar/
Citera
2012-01-25, 13:56
  #6
Medlem
om du inte vill riskera något så skulle jag leta upp kreditinstitut som omfattas utav insättningsgarantin, ha en miljon på varje.

http://www.compricer.se/sparanderantor/ (vet ej vilka som omfattas utav insättningsgarantin dock)

de erbjuder högre ränta än vad banken gör, fast med 15m kanske du skulle kunna förhandla din ränta också, gå runt till bankerna och se va de kan erbjuda dig.

lycka till
Citera
2012-01-25, 14:46
  #7
Medlem
Etirdets avatar
Om du inte tänker trada ofta föreslår jag att du köper aktier i stabila företag som ändå ger hyffsad avkastning långsiktigt, t.ex McDonalds.
__________________
Senast redigerad av Etirdet 2012-01-25 kl. 15:02.
Citera
2012-01-25, 15:21
  #8
Medlem
k4d9s avatar
placera pengarna i olika aktier och låt dom växa, så kommer du en dag kunna leva som en kung på avkastningen!
Citera
2012-01-25, 15:26
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Svaren känns lite sådär ...

Säkra kort på börsen är det väl dåligt med, men det finns väl bolag som är stabilare än andra.

Men det där med att leva på räntan på ett sparkonto alltså. Pengarna drabbas ju av inflation hela tiden med och man skall väl mest ha tur om räntan är högre än så. Riksgälden har väl rätt låg ränta? Deras realräntekonto gav väl inflationen + 0.1% men eftersom det är skatt på räntan kommer man ju få mindre tillbaka än vad inflationen är på.

Så även om man inte rör pengarna minskar de väl antagligen i värde den vägen?

Om man nu dessutom skall leva på vinsten / tar räntan så drabbas ju de sista 15 miljonerna av inflation utan någon som helst skydd och blir ju mindre värda hela tiden.

Det är ju trist det där med risk och inflation men jag tycker att mcdonaldsalternativet känns intressantare.

Om du äger aktier och ignorerar kursen och bara låter de ligga och "lever på utdelningen", eller snarare tar av utdelningen om du nu behöver pengar och annars kanske handlar lite nya aktier för den om priserna skulle vara bra så får du ju pengar från utdelningen men har du tur får du ju även ett inflationsskydd i utdelnings- och kurstillväxt.

mcdonalds har ju varit stabilt änsålänge.

http://finance.yahoo.com/q/ta?s=MCD+...+Analysis&t=my

Emellan 2000 och 2007 var det ju visst ett längre och större tapp, men det löste sig ju då iaf tillslut. 73-82 ser det ju inte ut att ha hänt mycket med kursen heller men man fick väl antagligen utdelning under perioden.
Citera
2012-01-25, 15:34
  #10
Medlem
marreparres avatar
Bli medlem i Aktiespararnas riksförbund, få seriös aktietidning en gång i månaden med tips på stabila bolag. Investera hälften i aktier och hälften i bank/riksgälden, köp inte alla aktier på en gång, utan i portioner över flera år.
Citera
2012-01-25, 15:38
  #11
Medlem
Tack för tipsen!

Vad finns det mer för "säkra" än McDonalds? För jag antar att det inte är så smart att pumpa in 15 mille i samma?

Är iofs ung och intresserad av ekonomi, har idag ingen kunskap om aktier och så vidare men vill väldigt gärna lära mig! Är det ett smartare alternativ att omsätta dem ofta?
Citera
2012-01-25, 15:49
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marreparre
Bli medlem i Aktiespararnas riksförbund, få seriös aktietidning en gång i månaden med tips på stabila bolag. Investera hälften i aktier och hälften i bank/riksgälden, köp inte alla aktier på en gång, utan i portioner över flera år.
Ja den glömde jag:
Hur var de placerade förut?

Personen i fråga hade väl en uppfattning om hur den ville placera sina pengar efter eget tycke då. Med 15 miljoner får man väl anta att det fanns någon annan verksamhet som byggde grundkapitalet dock och att riskerna således var utspridda på något eget bolag eller fastigheter eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av qazt
Tack för tipsen!

Vad finns det mer för "säkra" än McDonalds? För jag antar att det inte är så smart att pumpa in 15 mille i samma?

Är iofs ung och intresserad av ekonomi, har idag ingen kunskap om aktier och så vidare men vill väldigt gärna lära mig! Är det ett smartare alternativ att omsätta dem ofta?
Nej, allt i mcdonalds är antagligen dumt.

Det är svårt att veta hur man skall handla och om du inte behöver göra pengar på att sälja i rätt tid utan kan nöja dig med utdelningen så är det ju möjligt att tiden gör resten.

Skulle mc donalds dela ut säg 3% så skulle du ju ändå få 450.000 / år, går kursen ner 50% kanske utdelningen skulle det med och du skulle "bara" få 225.000 kr det året. Men det är ju en rätt schysst extraslant det med.

Hade du då verkligen velat sälja när mcd hade tappat säg 25% och dina 15 miljoner var värda 11.25? Tänk om det vände där? Tänk om du säljer vid 10 och tror att det kanske kan tappa ner till 7 men så vände det och du hoppar på när motsvarande mängd hade kostat 13? Det är ju inte helt lätt det där.

Om man antar att börsen någon gång skulle återhämta sig så får du ju 450.000 igen någon gång i framtiden och då är det kanske inte så illa om du "bara" får 225.000 ett år eller två?

Om du fortfarande jobbar och bara ser det som extrapengar kanske du har en 2 miljoner tillövers efter ett tag som du kunde köpa mer för om det skulle ha tappat 50% med.


Nu är det ju såklart inte optimalt att sitta kvar på ett sjunkande skepp i all framtid heller. Men skaffar man sig flera innehav är det väl kanske inte så troligt att alla slutar som vrak
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback