2004-02-22, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Håller med du. Begriper inte varför vissa inte klarar av att betrakta film som ett estetiskt media. Kubrick konstruerade bl.a. egen optik till kamerorna för att det visuella skulle bli så perfekt som bara möjligt är. Personligen tycker jag att 2001 är en enda lång estetisk skönhetsupplevelse. Den filmen är helt enkelt grymt vacker!

Jag har abslut inte sagt något emot att film är ett estetiskt media. Men en vacker bild kanske uppfattas ännu vackrare om den lyckas förmedla en mening. Det handlar alltså inte om ett direkt plakatartat budskap ("den röda pricken=samhället") utan lika gärna en mer intuitiv symbolisk sådan. Varför förmedlar vissa bilder starkare känslor än andra? För att de är upplagda på ett sätt som berör oss. Det är det jag menar med "mening". Och själv anser jag att Kubricks bilder känns "tomma".
Citera
2004-02-22, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Du menar alltså att du inte gillar filmer som är för tydliga med sin symbolik?
Och att en bra film ska ställa frågor och ge upphov till en massa tankar?

Håller med det där om tankar. Har jag sett en film som jag gillar jättemycket så tänker jag naturligtvis mycket på den, men för mig så måste den inte ställa en massa frågor utan det räcker gott och väl med en intressant story och en bunt jättebra skådespelare. Har således inte nån mall på hur en kanonrulle ska vara utan gillar jag en film så gillar jag den.

Jag anser att en film som lyckas beröra dig djupt, nu snackar jag alltså inte proffsiga äventyrsfilmer som roar för stunden men som sedan försvinner ur sinnet (sådana filmer har också ett existensberättigande, men det är inte sådana jag diskuterar nu), dom berör dig just för att de har ett innehåll. Man behöver ju inte vara medveten om detta, det framkommer först när man börjar fundera och analysera filmen. Men anledningen är ju att det finns en struktur i filmen som väcker frågor och känslor och funderingar som berör de djupare skikten hos människan.
Ser jag en film som "Vägvisaren" av Kurosawa så blir jag berörd och vissa scener fastnar i medvetandet även efter filmen är slut. Men varför? Vägvisaren är ett sorts vildmarksäventyr om en rysk geolog i slutet på 1800-talet som undersöker Sibirien, och lär känna en liten asiatisk gubbe som bor ute i skogarna och blir hans vägvisare. De upplever allehanda strapatser. Vissa scener fastnar speciellt i medvetandet men man fattar inte riktigt varför. Sedan när man lånt efteråt funderar så kommer man på att den tar upp en del frågor om livet och döden och sånt.. men det är man inte medveten om när man ser filmen. Det sker så att säga på ett undermedvetet plan. Men de finns där.
Citera
2004-02-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Jag säger "wöörd" på Ondskan. Om vi bortser från storyn och regin, som man ju kan tycka vad man vill om (han den där killen som har varit med i nån såpopera och spelar Den Ondastes högra hand, är inte sådär jättenaturlig va?) .... men om vi bortser från det, kan nån förklara varför kritiker från ganska skilda håll har hyllat huvudrollsinnehavaren? Nu kan det ju iofs vara veckorevyn o liknande som har sagt det, men han har mer än en gång kallats "vårt nya stjärnskott". Kan nån förklara? Jag fattar nada.

ps. hoppas han inte följer flashback

Precis...den där Andreas eller va han heter som spelar Erik är ju riktigt dålig.
Det käns som om han står o rabblar en tidtabell när han drar sina repliker!
Det som "räddar" filmen är Johan Rebbeus som spelar styvpappan och Skarsgård som spelar Silverhjelm. Plus att den är snyggt gjort med rätta 50-tals stilen.
Men SNÄLLA vilka usla dialoger och vilken usel Erik Ponti!
Citera
2004-02-24, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Och själv anser jag att Kubricks bilder känns "tomma".
Håller helt och hållet med. Hans filmer är vackra, men för mig saknar de helt substans och betydelse.
Citera
2004-02-26, 16:20
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Jag har abslut inte sagt något emot att film är ett estetiskt media. Men en vacker bild kanske uppfattas ännu vackrare om den lyckas förmedla en mening. Det handlar alltså inte om ett direkt plakatartat budskap ("den röda pricken=samhället") utan lika gärna en mer intuitiv symbolisk sådan. Varför förmedlar vissa bilder starkare känslor än andra? För att de är upplagda på ett sätt som berör oss. Det är det jag menar med "mening". Och själv anser jag att Kubricks bilder känns "tomma".
You make sense. Estetikens A och O handlar ju om att den estetiska upplevelsen är individuell. Överfört till Kubrick innebär det alltså att när jag ser hans filmer händer det saker i huvudet, men inte när du gör det. Inget konstigt alls egentligen, snarare tvärtom.
Citera
2004-02-27, 11:52
Medlem
Expects avatar
När jag såg 2001 för första gången så hade jag förväntat mig en film, inte en rörlig stillbild. Filmen var vacker, långsam och helt utan substans.
Citera
2005-06-17, 17:17
Medlem
occasuss avatar
Överskattade filmer

Den här tråden är vad den heter.
Några jag kan komma på på rak arm:

The Shawshank Redemption
Visst är det en fantastisk film men... 2:a på IMDB:s lista över världens bästa filmer? Då är det något som inte står helt rätt till.

The Butterfly Effect
En Donnie Darko för nästa generation fjortisar. Visst är den underhållande, men klart överskattad.

The Sixth Sense
Vad ska jag säga? Bra, men absolut inte det mästerverk många pratar om.

The Green Mile
Se ovan.

Spirited Away

Det finns många asiatiska filmer som jag inte förstår mig på men den här tar priset.

Equilibrium
Jag trodde aldrig att den här filmen skulle bli så populär att jag skulle behöva skriva den på en sån här lista. Men nu har det hänt. Folk kallar den "bättre än Matrix". Jag mår illa.

The Evil Dead
Visst, man får se den för vad den är. Och som filmskapare är det jättekul att se lågbudgetproduktioner som denna. Men 7.4 på IMDB? NEJ.

El Mariachi
Se ovan.

The Big Lebowski

Jag respekterar bröderna Coen, men det här var en flopp. Skrattade inte en enda gång.

The Usual Suspects

Twisten på slutet är kul, resten segt.

The Aviator

Jag förväntade mig en klassisk äventyrsfilm, inte nåt jävla psykologiskt ångest-drama (som inte ens var bra).
Citera
2005-06-17, 17:26
Medlem
KonstapelKuks avatar
Hoppas verkligen inte att du postar filmer som du tycker är bra.

Fast iofs, jag har väldigt svårt att förstå varför Bondock Saints är så löjligt hyllad, och speciellt då Dafoes roll. Personligen tycker jag att han förstör hela filmen.
Citera
2005-06-17, 17:32
Medlem
dIRe_s avatar
Håller med om typ hälften av filmerna. Fattar t ex inte varför "The Butterfly Effect" hela tiden blir jämförd med Donnie D. Det är ju helt olika typ av filmer.

El mariachi och Evil Dead är väl mer underhållande än bra, och det är ju framför allt filmerna som kommer efter som är riktigt bra.

Spirited Away, The Big Lebowski, 6th sense och The Usual Suspects är ju dock hur bra som helst. Equilibrium är även den jävligt bra, men knappast en ny "the Matrix".
Citera
2005-06-17, 17:42
Medlem
Costanzas avatar
Det finns gott om överskattade filmer. Man kan jämföra dem med klassiska böcker (som skall vara så bra).

The usual suspects tycker jag dock är en jävligt bra film. Alla som jag känner som har sett den har varit lika lurade som jag.
Citera
2005-06-17, 18:17
Medlem
Capones avatar
Trådar som kritiserar The Big Lebowski är absolut förbjudet i det här forumet!

Skämt åsido så finns det redan liknande trådar, jag hänvisar till den här:

http://forum.flashback.info/scandina...ad.php?t=17768

/Moderator
Citera
2005-08-03, 15:55
Medlem
PiLLerILLers avatar
Star Wars och Sagan om Ringen är för barn.

Att fråga någon om vad de gillar för filmer brukar vara ett ganska bra idiottest. Säger någon att Nyckeln till Frihet är världens bästa film, vet jag på förhand att personen knappast har något givande att tillföra.
Nästan lika illa är det med Gudfadern. Skitfilmer för folk som egentligen inte är vidare intresserade av film. Listan kan göras lång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in