2002-11-11, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Jag kan se dom mest ickefina filmerna, jag såg Commando häromdan och tyckte den var bra, urskön hjärndöd action. Sen har jag bara lite svårt för folk som bestämt sig för att hata en viss regisör och allt den gjort. Jag har nog bara en regisör jag hatar och det är Kevin Smith. Men som sagt Kubrick har ju gjort så många filmer i så olika genrers så det krävs nog en rejäl tjurskalle för att såga honom.

Dessutom tycker jag att skälen till att jag inte gillar hans filmer var ganska klart uttalade.
Citera
2002-11-11, 10:00
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Citat:
Jag kan se dom mest ickefina filmerna, jag såg Commando häromdan och tyckte den var bra, urskön hjärndöd action. Sen har jag bara lite svårt för folk som bestämt sig för att hata en viss regisör och allt den gjort. Jag har nog bara en regisör jag hatar och det är Kevin Smith. Men som sagt Kubrick har ju gjort så många filmer i så olika genrers så det krävs nog en rejäl tjurskalle för att såga honom.

Jag har inte bestämt mig för att hata Kubrick, och jag skulle bli väldigt glad om jag kunde hitta en film av honom som jag gillar. Jag bedömer hans filmer utifrån samma kriterier som alla andra filmer. Nu råkar det bara vara så att Kubricks filmer inte alls är särskilt olika, även om han gjorde filmer inom många olika genrer. Det de flesta har gemensamt är antingen (1) att han förstört en bra bok, eller (2) att han verkar ha gått in helt och hållet för att göra en vacker film, men då glömt bort allt annat som gör en film bra.

Ett exempel på en regissör som till skillnad från Kubrick inte stagnerade, utan som fortfarande utvecklas, är Martin Scorcese. Jag hoppas ingen missade "Bringing Out The Dead" som gick på TV4 igår, en av hans bästa filmer. Scorcese skulle lätt kunna göra en maffiafilm vart tredje år och håva in massor med pengar på det, men istället väljer han att göra nya, spännande filmer, dessutom (vilket märks tydligt i just "Bringing...") är han inte rädd för att experimentera, kolla bara ljussättningen i nämnda film...

Var Kubrick rädd för att experimentera? Han var ju en av dom största nyskapande regisörerna någonsinn. Du vet tydligen inte vad du snackar om.
Citera
2002-11-11, 11:55
Bannlyst
Citat:
Citat:
Citat:

Jag har inte bestämt mig för att hata Kubrick, och jag skulle bli väldigt glad om jag kunde hitta en film av honom som jag gillar. Jag bedömer hans filmer utifrån samma kriterier som alla andra filmer. Nu råkar det bara vara så att Kubricks filmer inte alls är särskilt olika, även om han gjorde filmer inom många olika genrer. Det de flesta har gemensamt är antingen (1) att han förstört en bra bok, eller (2) att han verkar ha gått in helt och hållet för att göra en vacker film, men då glömt bort allt annat som gör en film bra.

Ett exempel på en regissör som till skillnad från Kubrick inte stagnerade, utan som fortfarande utvecklas, är Martin Scorcese. Jag hoppas ingen missade "Bringing Out The Dead" som gick på TV4 igår, en av hans bästa filmer. Scorcese skulle lätt kunna göra en maffiafilm vart tredje år och håva in massor med pengar på det, men istället väljer han att göra nya, spännande filmer, dessutom (vilket märks tydligt i just "Bringing...") är han inte rädd för att experimentera, kolla bara ljussättningen i nämnda film...

Var Kubrick rädd för att experimentera? Han var ju en av dom största nyskapande regisörerna någonsinn. Du vet tydligen inte vad du snackar om.

Visst, "2001" (1968) och "Dr. Strangelove" (1964) och även "A Clockwork Orange" (1971) var mer eller mindre nyskapande, men vad hände sen? Du kan väl knappast kalla "Eyes Wide Shut" för nyskapande? Och jämför till exempel "Full Metal Jacket" med "Apocalypse Now" (som jag för övrigt inte heller gillar överdrivet mycket) så ser du nog en ganska stor skillnad.
Citera
2002-11-11, 13:08
Medlem
Citat:
Nu råkar det bara vara så att Kubricks filmer inte alls är särskilt olika, även om han gjorde filmer inom många olika genrer. Det de flesta har gemensamt är antingen (1) att han förstört en bra bok, eller (2) att han verkar ha gått in helt och hållet för att göra en vacker film, men då glömt bort allt annat som gör en film bra.

alltså, allvarligt, vare sig thackerays 'barry lyndon' eller schnitzlers 'traumnovell' är särskilt bra böcker.. för att inte tala om stephen kings fruktansvärda bok.. också burgess 'a clockwork orange' står sig ganska slätt mot filmen. 'lolita' är nog den enda bok av de jag läst som överträffar kubricks filmatiseringar..
Citera
2002-11-11, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swedenborg
Citat:
Nu råkar det bara vara så att Kubricks filmer inte alls är särskilt olika, även om han gjorde filmer inom många olika genrer. Det de flesta har gemensamt är antingen (1) att han förstört en bra bok, eller (2) att han verkar ha gått in helt och hållet för att göra en vacker film, men då glömt bort allt annat som gör en film bra.

alltså, allvarligt, vare sig thackerays 'barry lyndon' eller schnitzlers 'traumnovell' är särskilt bra böcker.. för att inte tala om stephen kings fruktansvärda bok.. också burgess 'a clockwork orange' står sig ganska slätt mot filmen. 'lolita' är nog den enda bok av de jag läst som överträffar kubricks filmatiseringar..

Tja, smaken är väl som baken. Jag har visserligen bara läst "Lolita", "The Shining" och "A Clockwork Orange", men jag tycker att de alla var bättre än filmerna. "The Shining", till exempel, som förvandlas från en bok om Kings egna demoner (alkoholproblem), och hur de höll på att driva honom över gränsen (scenen där Jack bryter armen av sin son i filmen är sann, nästan; King var nämligen nära att göra samma sak när hans son kladdat med sina färgkritor på ett manuskript han skrev) till en alldeles ordinär spökhistoria. Visst, en väldigt vacker spökhistoria, med bra skådespelare, men den kunde ha varit ofantligt mycket bättre. Framför allt vänder jag mig mot att man på Jack Nicholson från första filmrutan ser att han är galen.

När det gäller "Lolita" så tänker jag inte ens diskutera Kubricks film. Att förvandla världens mest tragiska kärlekshistoria till en tafflig komedi är snudd på helgerån.
Citera
2002-11-12, 23:20
Medlem
Memento:
Orimlig i handlingen, trivial i upplösningen. Bra men ej minnesvärd.

Shawshank Redemption:
Bra, men inte ett mästerverk.

Citizen Kane:
Ja det snöar i ett rum, vad är det mästerliga?

Filmen där det regnar paddor i slutet:
Bara medelmåttig, knappt sevärd.

Pansarkryssaren Potemkin:
Kanske viktig historiskt, men ack så tråkig...
Citera
2002-11-12, 23:49
Medlem
blair witch project e värst! pga jag e döv så den film ibland blir så svart o utan text bara ljud så jag sitta typ 30 sek o bara "jaha" va faan trist! o handling e så skräp ej spänning! det e som såpa fast på film o ahh gäsp :x
Citera
2002-11-17, 14:42
Medlem
"Livet är Underbart" av Roberto Benigni... Fy satan!!
Min filmkunskaplärare hyllade den, och den hade till råga på allt fått tre Oscar.
När den "lustiga" biljakten börjar inser jag till min fasa att jag kommer att få genomlida två timmar av Åsa-Nisse humor.
Varje gång den irriterande regissören/huvudrollsinnehavaren visar sitt fula tryne och skriker "Hejsan prinsessan!!", (eller vad det nu var) till kvinnan han försöker uppvakta, önskar jag att han snarast skall förpassas till närmsta gaskammare.
Det löjligaste är att den dessutom ansågs kontroversiell som vågade skämta om förintelsen, (vilket den inte gör) när det är tillrättalagd smörja det handlar om.

Hur fan kan ni tycka att "The Blair Witch Project" är den mest överskattade filmen? Det är den enda rysare som gått upp på biograferna de senaste tio åren (minst) som varit annorlunda, eller föredrar ni sådana som "Jag vet vad du gjorde förra sommaren" och "Scream"?
"Curse of the Blair Witch" (Blair Witch Project 2) däremot...
Citera
2002-11-18, 11:45
Medlem
Man börjar ju fundera om detta handlar om den mest överskattade filmen när det likaväl kan handla om den bästa filmen när folk börar nämna kanonfilmer som Braveheart (riktigt jävla bra), Memento (tycker man att den är dålig har man nog inte fattat något), Magnolia (rätt iskall film), Heat, Pulp Fiction, Matrix (ändå rätt banbrytande eller??) eller Shawshank Redemtion (bästa ölreklamen genom tiderna när fångarna blir bjudna på öl på hustaket). Detta är samtliga filmer som går rakt upp på min egen top-20-lista över tidernas bästa filmer.

Tur i alla fall att ingen nämt De Misstänkta, Gudfadern eller LA Confidential för isåfall hade jag lämnat detta forum för gott.

Pearl Harbour, där snackar vi en överskattad film!
Citera
2002-11-18, 12:11
Medlem
Att en film är överskattad behöver inte betyda att den är usel. Det betyder ju bara att den fått omåttligt med uppmärksamhet trots att den egentligen inte är så mycket mer än bra, eller medelmåttigt bra.

Och det beror på smak ju! SJälv tycker jag följande filmer är grymt överskattade Fucking Åmål, Måns herngren & hannes holms filmer, (trevliga bagateller men inget mer värt hype), Fredrik lindströms filmer ("vuxna människor", "känd från tv") (lindström är mediekändis och får därför uppmärksamheten för sina undermåliga amatörfilmer)
Citera
2002-11-18, 12:24
Medlem
Som ljh uttryckte det.

Personligen anser jag att Blair Witch uppfyller de kriteria som ställs på en överskattad film. Den hypades stenhårt, sades vara den mest skrämmande film som någonsin gjorts etc. etc. När jag satt i biosalongen och såg den kan jag erkänna att jag kände fruktan vid ett enda tillfälle, och då var det skräckblandad förtjusning när de började med flaggviftande patriotism. I övrigt var den ett stort jävla skämt, och absolut inte värt de pengar eller den tid jag lade ner.
Citera
2002-11-18, 20:46
Medlem
Varför måste en film vara nyskapande, för att vara en förbannat bra film?
För fan... jag såg en porrfilm (tyvärr) där de körde upp en kamera i röven på en tjej.... och den gav kriteriet "nyskapande" helt nya proportioner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in