2012-09-02, 13:08
Medlem
Fan vad ball att detta funkar.
Jag trodde inte det först då jag vart inne på liknande tankar men inte lyckats. Jag tänkte ett hjul och en kula som drar runt hjulet med hjälp av gravitation. Det slutade hela tiden med att kulan la sig i botten. Vad jag helt missade var magneten Så självklart och enkelt när man tänker efter.
Citera
2012-09-02, 15:29
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Den skulle inte flyga nånstans då magneten håller kvar den. Den juckar pga friktionen, kulan vill inte rulla i hjulet men motorn vrider hjulet och tvingar kulan ur position där med åker den ner, sen upp mot magneten=JUCK. Och kulan söker sig inte till högsta läget, den söker sig mot magnetens attraktions-centrum, vilket är rakt mot magneten inte i överkant eller underkant, rakt mot!

Det där är konstruktioner gjorda på hypoteserna om hur en evighetsmaskin skulle vara, men dom funkar inte. Det är replikor på grundiderna för runt 150 år sen därför är det populärt att kolla på dom. Dom är alla motordrivna, länkar med information om det har postats massor med gånger.

Hur är det löjligt? krafterna som påverkar är utanför hjulet och resultatet blir att den stannar mot hjulet pga friktionen. = den sugs fast mot hjulet ? När du har bra bromsar på en bil och en vinge som tynger ner den kallar man det att bilen sugs fast mot vägen. Sammsa sak händer ju här, 2 krafter som arbetar mot ett centrum som befinner sig strax utanför hjulets innerkant.

Du vet nog själv att magnetfältet blir starkare ju närmre du kommer med kulan så där hörnet pekar kommer bli punkten som är närmast. Hur sannolikt tycker du det låter att det inte finns ett enda hjul och en enda kulstorlek som fungerar som jag beskriver det och som dom i klippet beskriver att "den skulle fungerat" utan motor?

Allt som dom visa på sidan var fejk men du kan väl inte mena att du tror att dom får folk intresserade av fysik genom att visa saker som inte fungerar..

Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Ja enligt dom så kan dom bota cancer städa upp kärnavfall och få tillbaka tappade kroppsdelar med gravitation och självgående batterin.

Låter ju bra iallafall.

Men om du går in på sidan och läser om deras idéer och patent så finns det ingenting som är självgående. Allting är bara påstått förbättre versioner av dagens teknik. Tex solpanelerna kan även använda sig av partiklar och inte bara fotoner, så dom funkar lite på natten, samtidigt som dom kan lagra el, vilket dagens solpaneler inte kan.

Edit: Nu gör du ju samma sak igen.. Har du vart in på sidan och kollat hur deras teknik funkar? Det har ingenting med det som skulle driva din evighetsmaskin att göra. Dom använder rörelseenergi genom att tillföra externt.

Dom sa att dom vill framföra en ny princip och ett nytt synsätt på gravitation och sen visa dom en bild på 2 propallerar som låg på varandra och beskrev dom som magnet-gravitation tolka jag det som.. Men visst jag förstår inte varför man pratar istället för att visa, vad bryr jag mig om att andra ska fixa det här åt mig, ge mig ritningar så jag kan starta .. bums!

Det är sånna ritningar jag kan få fram här, gummiankan gjorde en ganska bra ritning även fast en pil var åt fel håll ..

Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Vadå sugs fast? Är du fastsugen i jordytan? Det finns inget som suger fast något. Jag har inget annat att anmärka på.

Jo kläm fram nått mer du vill anmärka på.. Snälla!

haha närå jag skojjar bara, glad Söndag , Kram
Citera
2012-09-02, 18:55
Medlem
Nå vad händer? Har du fått det till att fungera ännu. Det är gratis energi ju. Det skulle inte vara så svårt att kopiera eller..
Citera
2012-09-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Du vet nog själv att magnetfältet blir starkare ju närmre du kommer med kulan så där hörnet pekar kommer bli punkten som är närmast. Hur sannolikt tycker du det låter att det inte finns ett enda hjul och en enda kulstorlek som fungerar som jag beskriver det och som dom i klippet beskriver att "den skulle fungerat" utan motor?

Allt som dom visa på sidan var fejk men du kan väl inte mena att du tror att dom får folk intresserade av fysik genom att visa saker som inte fungerar..

I klippet demonstrerar dom hur det var tänkt att det skulle funka utan motor"
På sidan skriver dom även att dom inte var så kunniga om magneter och gravitation på den tiden utan precis som du fick snilleblixtar bara för att dom inte förstår hur det funkar.

Magneten blir starkare ju närmre den kommer ja. Spelar det nån roll? Nej. Hjulet snurrar ifrån magneten, kulan åker nedåt, gravitationen får mer kraft och snor kraft från magneten, kulan kommer inte komma upp lika högt igen utan den förlorade energin är bort, tillslut står den still.

När du kopplar en motor till den så kommer kulan att åka ner på hjulet och studsa mot hjulet pga friktionen för att den inte kan ignorera magnetens dragning på den. därför guppar kulan. Hade det vart konstruktionen som gjorde det och fysik-lagarna tillät att den kan "ramla" över sin egen axel utan att egentligen ramla så skulle accelerationen vara som i fritt fall, den skulle nå max-hastighet på några sekunder och det där jävla hjulet hade flugit ut genom väggen.
Citera
2012-09-02, 20:41
Medlem
dengo.dajordens avatar
Med grundläggande kunskaper i termodynamik kan man bevisa att det inte fungerar.
Citera
2012-09-02, 23:10
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Med grundläggande kunskaper i termodynamik kan man bevisa att det inte fungerar.

Problemet är att TS hävdar att allt sånt bara är en effekt av att vi lever i Matrix och inte kan tänka utanför lådan. Då återstår två möjligheter:

1. Vi är förslavade och TS har rätt

2. Vi har rätt och TS har fel

Problemet är att eftersom TS inte har något förtroende för kunskaper förvärvade genom utbildning så återstår bara praktiska tester, men några sådana har vi inte sett till från TS sida.

Så... sluta snacka KungpungPat och börja bygga. Du kommer ingen vart genom att fortsätta prata om hur det SKALL funka, du får helt enkelt kolla på riktigt.
Citera
2012-09-03, 00:50
Medlem
KungPungPats avatar
Imorgon köper jag cykelhjul så jag kan bevisa för er att principen fungerar..
Jag tycker ni borde kunna förstå att det är en speciell position som kulan hamnar i..
Eftersom hjulet är på kul-lager och enbart kan påverkas av gravitationen och kulan så borde ni kunna förstå att rörelseenergi kkommer skapas om gravitationen existerar överhuvutaget och det gör den..
Så länge kulans vikt är mer än kraften som magneten drar med vid den närmaste punkten i hjulet så är gravitationen tvingad att skapa rörelseenergi i hjulet, och vi pratar om magnetens häftkraft en bit ifrån metall i sidled, mot en styrka som viktobalans i ett hjul + gravitation..

Dom krafterna går inte att jämföra så gravitationen blir helt enkelt tvingad att skapa rörelseenergi i hjulet för den äär den dominerande kraften på hjulet som defenetivt har större dominans än kulan under magnetens påverkan..

MVH
Citera
2012-09-03, 01:04
Medlem
constants avatar
Citat:
MVH
Lycka till, och rapportera även om du inte får den att fungera.
Citera
2012-09-03, 01:17
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Lycka till, och rapportera även om du inte får den att fungera.

Trollet kommer inte ens att köpa ett cykelhjul eller göra några tester över huvud taget. Han sitter och skrattar åt er medan han äter upp allt ni matar trollet med.
Citera
2012-09-03, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Vadå sugs fast? Är du fastsugen i jordytan? Det finns inget som suger fast något. Jag har inget annat att anmärka på.

Jag är inte fastsugen för jag har egen energi att ta mig loss med. Skulle säga att allting sugs fast mot ytan när vi har graviationen och centrifugalkraften som i principen tvingar allting att sitta fast mot jordens yta tills dess kärna är utbränd. Ser inte hur detta uttryck inte passar in här.

Jag förstår om man bara vill använda sug i en strömmande miljö, men det används även för att beskriva ett förhållande.
Citera
2012-09-03, 07:37
Medlem
Pads avatar
Citat:
Imorgon köper jag cykelhjul

Jag tror det när jag ser det. Du har snackat mycket om när du ska skaffa grejor, men det blir liksom aldrig något av det. Jag lutar mer och mer åt att du bara trollar, men känn dig fri att bevisa att jag har fel om den saken.
Citera
2012-09-03, 14:03
Medlem
Citat:
Imorgon köper jag cykelhjul så jag kan bevisa för er att principen fungerar..

MVH

Varför krångla till det? Ta en snusdosa helt i plast, dvs portionssnus typ. Sätt en axel genom både lock och botten. Lägg in en kula, stäng locket, häng upp axeln och "hjulet" på två klykor, håll en magnet framför. Denna konstruktion är dessutom sluten så att du kan gömma elmotorn som behövs i själva snusdosan. Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in