2012-01-25, 16:38
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
http://laddauppbilder.se/?di=313275056151

Jaha???....OCH???...

SNÄLLA FÖRKLARA!!!!!!
Citera
2012-01-25, 16:54
Medlem
KungPungPats avatar
bilden visar en spiralgenerator, nu tänker jag mig att en cirkel med sånna spiraler kanske 3-5 spiraler djup och 10 spiraler runt, om dom har 10 vikter 10 varv på generatorn. Då skulle den cirkeln behöva vridas 1 varv för att alla dom generatorerna skulle snurras 3000-5000 varv.

Cirkelkonstruktionen skulle skapa jämnvikt och minska energin som behövs för att vrida konstruktionen med ala spiraler i.
Citera
2012-01-25, 16:57
Medlem
Citat:
Så dom här 3000 varven som generatorerna snurrat skulle i teorin kunna få energi till en motor som vrider den 1 varv. Och om ni säger omöjligt så lägger jag på 2 rader till med spiraler och får ut 5000 varv när du snurrat spiralcirkeln 1 varv.

Fatta du inte att ju mer spiraler och vikter du använder desto mer energi krävs det för att vända allt?
Citera
2012-01-25, 16:58
Medlem
apanlapans avatar
Jag var först skeptisk men nu tror jag att det kan fungera. Det viktigaste nu är att du bygger en prototyp! Det kan ju inte vara så svårt att få tag i material att bygga spiraler av. Posta en video på hur den funkar sen.
Citera
2012-01-25, 17:01
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
bilden visar en spiralgenerator, nu tänker jag mig att en cirkel med sånna spiraler kanske 3-5 spiraler djup och 10 spiraler runt, om dom har 10 vikter 10 varv på generatorn. Då skulle den cirkeln behöva vridas 1 varv för att alla dom generatorerna skulle snurras 3000-5000 varv.

Cirkelkonstruktionen skulle skapa jämnvikt och minska energin som behövs för att vrida konstruktionen med ala spiraler i.

????
Hur får du en generator att snurra av att några vikter GLIDER runt en spiral????
Citera
2012-01-25, 17:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Spelar ingen roll hur många cirklar och spiraler du har, energi mängden som behövs för att vända på den är och förblir exakt like mycket energi som den maximalt kan producera, du kan inte komma ifrån det.
Citera
2012-01-25, 17:49
Medlem
KungPungPats avatar
då är vi inne på att du tycker vi kan väga det hjulet och sen säga exakt hur mycket energi det kommer producera, det är dock inte sannt. För vi skulle kunna mixtra med antalet spiraler på djup eller på bredden i spiralen, varv och vikter och ändå ha en jämn vikt som inte möjligtvis ska vara för tung att vrida.

Om detta mot all förmodan inte fungerar så skulle det ändå fungera med säkerhet att ha en stor spiral med 1000 vikter och på så sätt få en generator att snurra 1 vecka innan man hissar upp vikterna till toppen med en vinch för hand, verkar ju lite mot fysikens lagar att vi kan få en generator att snurra i 1 vecka utan problem med min teori men sen när vi ska hissa upp vikterna igen, nej då är det för lite elektrisitet för att använda en hiss, känns nästan som att om det genererar i 1 vecka så skulle man kunna göra i princip vad som helst med all den elen som det skulle generera så varför inte hissa upp vikterna igen.

Skönt att se att det finns 2 som håller med om att detta bör fungera iaf
Citera
2012-01-25, 17:53
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
då är vi inne på att du tycker vi kan väga det hjulet och sen säga exakt hur mycket energi det kommer producera, det är dock inte sannt. För vi skulle kunna mixtra med antalet spiraler på djup eller på bredden i spiralen, varv och vikter och ändå ha en jämn vikt som inte möjligtvis ska vara för tung att vrida.

Om detta mot all förmodan inte fungerar så skulle det ändå fungera med säkerhet att ha en stor spiral med 1000 vikter och på så sätt få en generator att snurra 1 vecka innan man hissar upp vikterna till toppen med en vinch för hand, verkar ju lite mot fysikens lagar att vi kan få en generator att snurra i 1 vecka utan problem med min teori men sen när vi ska hissa upp vikterna igen, nej då är det för lite elektrisitet för att använda en hiss, känns nästan som att om det genererar i 1 vecka så skulle man kunna göra i princip vad som helst med all den elen som det skulle generera så varför inte hissa upp vikterna igen.

OK...ÄNNU EN GÅNG: Hur får du en generator att snurra av att några vikter GLIDER runt en spiral????
Citera
2012-01-25, 18:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Spelar ingen roll hur du mixtrar med spiralerna, mängden energi dom maximalt kan producera är och förblir exakt så mycket energi som krävs för att återställa dom till ursprungsläget.

Spelar ingen roll om den genererar el i 100år, du kan aldrig komma ifrån att all den genererade elen (förutsatt 100% effektivitet) alltid kommer gå åt om du ska använda den för att lyfta upp alla vikterna till startpunkten, det är en av dom mest grundläggande naturlagarna...

Däremot om du vinschar upp dom för hand så är det inga problem, för då tillför du energi till systemet (från din kropp), men det skulle inte vara värt arbetet då du skulle få väldigt lite energi för arbetet.
Citera
2012-01-25, 18:33
Medlem
bjornebarns avatar
Ah, tack för ritningen TS, nu blev det ju hur uppenbart som helst! :O
Hoppas det går bra med konstruktionen av den, posta dina resultat här sen!

Citat:
Ursprungligen postat av Litenklen
OK...ÄNNU EN GÅNG: Hur får du en generator att snurra av att några vikter GLIDER runt en spiral????

Det är inga problem, bara att ha låg friktion, som kan lösas med en bra beläggning på spiralen och vikterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Spelar ingen roll hur du mixtrar med spiralerna, mängden energi dom maximalt kan producera är och förblir exakt så mycket energi som krävs för att återställa dom till ursprungsläget.

Spelar ingen roll om den genererar el i 100år, du kan aldrig komma ifrån att all den genererade elen (förutsatt 100% effektivitet) alltid kommer gå åt om du ska använda den för att lyfta upp alla vikterna till startpunkten, det är en av dom mest grundläggande naturlagarna...

Däremot om du vinschar upp dom för hand så är det inga problem, för då tillför du energi till systemet (från din kropp), men det skulle inte vara värt arbetet då du skulle få väldigt lite energi för arbetet.

Nja, jag tror inte riktigt att du förstår hur det fungerar. Det blir alltid ett litet tillskott av energi från varje vikt och varje varv i spiralen, så om man bara har tillräckligt många kommer det genereras tillräckligt med energi för att få en nettoproduktion!
Citera
2012-01-25, 18:35
Medlem
KungPungPats avatar
hahahahahaa satanistkillen, varför så negativ?, så att vincha upp ett gäng vikter skulle vara så jobbigt då om du kan få en generator att snurra 1 år. Drygt när man fått en generator å snurra 1 år och sen märker att det knapppt blev nån elektrisitet för att göra nånting med den haha, men det är ju inte logiskt att det inte skulle generera rejält med ström..

om vi bygger sånna här generatorer där det är tidvatten då skulle inte det betyda att man genererar ström från gravitation som sen dras tillbaka av månens gravitation genom att dra tillbaka vikterna till toppen när tidvattnet höjs.
Citera
2012-01-25, 18:55
Medlem

Jag är imponerad av din vilja att uppfinna, och att du verkligen funderar på detta.
Fortsätt med detta.
Du saknar bara lite grundkunskaper men du har kreativiteten.

Din ide fungerar däremot inte tyvärr.
Energiprincipen är en av de mest grundläggande fysikaliska regler som vårt universum är uppbyggt av.
Energi kan inte förstöras eller skapas. Bara omvandlas.

Lägesenergi, elektrisk potential. kinetisk energi, atomenergi, värme mm.
Den ene kan omvandlas till den andra. Men du kan aldrig får ett överskott och därför kan din ide omöjligt fungera. Det du försöker göra är en evighetsmaskin med öveskott och det är fysikaliskt omöjligt.

Energi går inte att skapa. Den energimängd som finns i universum är konstant. Den kan varken öka eller minska.

Men fortsätt att resonera som du gör, men applicera det på andra saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in