2012-02-15, 21:51
Medlem
TeoLogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Nu kan ingen av oss göra speciellt bra uträkningar på nånting som inte ens existerar, men visst är det bra att vi försöker ändå.. Vi får ju ändå en idé om vad som är rimligt och inte, dock så tycker jag inte mycket ni skriver är rimligt eller logiskt. Men jag kan förstå att många energimiljardärer skulle hata på en sån här idé rejält eftersom det hotar deras inkomster.

Att snurra en dynamo i 33 timmar och få en lampa att lysa är väl ganska okej uppfinning även om möjlighteerna är mycket större än en dynamo och lampa..

gravitations-kraftverk skulle med all sannolikhet göra tillåmed vindkraftverk och defenetivt kärnkraftverk onödiga.. Rätta mig om jag har fel..

En prototyp skulle vara intressant att se, en prototyp där man vevar upp vikterna för hand eller vänder på hela strukturen. Vi är väl alla överens (förutom trollen) om att det skulle fungera att generera ström från gravitation men enligt er så är mängden så pass liten att det är onödigt att ens tänka på den här idén..

Men nu är det vi som bestämmer hur många kraftverk som vi har brevid varandra och hur stora dom är och hur mycket energi dom ska producera, så att säga att det blir för lite energi är ganska ologiskt eftersom mängden kan expanderas uppåt.. rätta mig om jag har fel..

Svetsa först en fyrkant av stål, sätt på vikter på en spiral och svetsa fast ändarna innuti fyrkanten. Ordna 2 timers som släpper vikterna en efter en. Och vipps vi har den viktigaste delen i ett gravitationskraftverk.

Man behöver då bara vända på strukturen för att alla vikter ska börja snurra det som finns innuti spiralen..

Men vem har svetsen?

MVH

Köp lite pianotråd, och några pärlor med hål från Panduro. Klipp och löd. Visa vad du menar.

Jag är ledsen, men fysikens lagar bryter du inte så lätt mot. Det är inte som fortkörning...
Citera
2012-02-15, 22:00
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoLogik
Köp lite pianotråd, och några pärlor med hål från Panduro. Klipp och löd. Visa vad du menar.

Jag är ledsen, men fysikens lagar bryter du inte så lätt mot. Det är inte som fortkörning...

Vilka lagar menar du att jag ska bryta emot får att kunna generera ström från gravitation?
en spiral med vikter gör gravitation till rörelseenergi som går att generera...
Bryter jag mot fysikens lagar där menar du?

Förklara gärna
Citera
2012-02-15, 22:24
Medlem
TeoLogiks avatar
Citat:
Vilka lagar menar du att jag ska bryta emot får att kunna generera ström från gravitation?

Förklara gärna

So far, so good. Det är när du "snurrar på strukturen" som du förlorar det du vunnit. Med råge.
Citera
2012-02-15, 22:30
Medlem
chibarikus avatar
Citat:

Förklara gärna

Jo när du vill få ut mer energi än vad du tillsätter.
Citera
2012-02-15, 22:50
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel..
Det är ju det folk har försökt göra hela tråden.
Citera
2012-02-15, 22:52
Medlem
KungPungPats avatar
det bryr jag mig inte om just nu, alltså att vända strukturen med sin egen kraft, jag tror att det är möjlig, ni tror inte det, och vi behöver inte duskitera det nåmer..

Jag kan enkelt veva upp vikter till toppen eller vrida strukturen för hand med hjälp av kugghjul och sådant som kan göra det enklare. För mitt mål från början är ett gravitationskraftverk som jag själv lyfter upp en bunt med vikter till toppen av en spiral varje dag och sen har jag gratis elektrisitet resten av dygnet.

Det känndes bara så fjantigt att sitta utan elektrisitet för jag ä beroende av ett elbolag som ska leverera elektrisitet till mig, jag vill kunna försörja mig sjäv och skapa egen elektrisitet OM strömmen skulle försvinna nångång igen. Långt ifrån roligt att leva utan elektrisitet med andra ord och dummt att vara helt beroende av ett företag som skapar det åt mig..
Citera
2012-02-15, 22:57
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
det bryr jag mig inte om just nu, alltså att vända strukturen med sin egen kraft, jag tror att det är möjlig, ni tror inte det, och vi behöver inte duskitera det nåmer..

Jag kan enkelt veva upp vikter till toppen eller vrida strukturen för hand med hjälp av kugghjul och sådant som kan göra det enklare. För mitt mål från början är ett gravitationskraftverk som jag själv lyfter upp en bunt med vikter till toppen av en spiral varje dag och sen har jag gratis elektrisitet resten av dygnet.

Det känndes bara så fjantigt att sitta utan elektrisitet för jag ä beroende av ett elbolag som ska leverera elektrisitet till mig, jag vill kunna försörja mig sjäv och skapa egen elektrisitet OM strömmen skulle försvinna nångång igen. Långt ifrån roligt att leva utan elektrisitet med andra ord och dummt att vara helt beroende av ett företag som skapar det åt mig..

jo det är dumt men du kommer fortfarande inte få ut mer energi än vad du orkar med muskelkraft oavsett vilken metod du använder.
Citera
2012-02-15, 22:58
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Har du någon aning om exakt HUR MYCKET vikt du skulle behöva lyfta upp till säg två meters höjd för att driva din dator hela dagen? Det är lite mer än du tror.
Citera
2012-02-15, 23:03
Medlem
Citat:

Det du beskriver är snarare en muskelkraft-till-el-generator. Hur löser du problemet med att producera tillräckligt med el? Du får inte ut mer energi i form av elektricitet än vad du förbrukar i dina muskler - och vad du maximalt klarar av att pressa ut ur dina muskler är (även om du är mycket starkare än genomsnittet) patetiskt lite jämfört med elen du förbrukar i ditt hem. Det är ett oundvikligt problem som du måste bemöta. Det finns inget sätt att komma undan, hur många "ekrar" du än har, hur många varv spiralen än har, hur många vikter du än använder eller hur mycket du än önskar att det var så. Verkligheten kommer inte att anpassa sig efter dina missuppfattningar.
Citera
2012-02-15, 23:26
Medlem
Jag förstår inte varför antal varv på spiralen skulle spela någon roll. En kula på toppen har bara en viss mängd lägesenergi. Punkt. Denna lägesenergi kan omvandlas då kulan faller mot marken men antalet varv på spiralen gör ingen skillnad. Kullans lägesenergi står INTE i relation till antal varv den måste snurra. Däremot gör friktionen det. Ju fler varv kulan måste snurra innan den når botten av spiralen desto mer friktion hinner den utsättas för och då kan mindre energi utvinnas. Det bästa hade varit om den bara fick falla pladask ner mot marken.
Citera
2012-02-15, 23:30
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Jag förstår inte varför antal varv på spiralen skulle spela någon roll. En kula på toppen har bara en viss mängd lägesenergi. Punkt. Denna lägesenergi kan omvandlas då kulan faller mot marken men antalet varv på spiralen gör ingen skillnad. Kullans lägesenergi står INTE i relation till antal varv den måste snurra. Däremot gör friktionen det. Ju fler varv kulan måste snurra innan den når botten av spiralen desto mer friktion hinner den utsättas för och då kan mindre energi utvinnas. Det bästa hade varit om den bara fick falla pladask ner mot marken.

hahahahaha underbart inlägg

men ingen generator skulle snurras om den föll pladask ju, spiralen gör ju att generatorn snurrar när vikterna åker längs spiralen..
Citera
2012-02-15, 23:41
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Embreus
Det du beskriver är snarare en muskelkraft-till-el-generator. Hur löser du problemet med att producera tillräckligt med el? Du får inte ut mer energi i form av elektricitet än vad du förbrukar i dina muskler - och vad du maximalt klarar av att pressa ut ur dina muskler är (även om du är mycket starkare än genomsnittet) patetiskt lite jämfört med elen du förbrukar i ditt hem. Det är ett oundvikligt problem som du måste bemöta. Det finns inget sätt att komma undan, hur många "ekrar" du än har, hur många varv spiralen än har, hur många vikter du än använder eller hur mycket du än önskar att det var så. Verkligheten kommer inte att anpassa sig efter dina missuppfattningar.

Jasså här har vi killen som testat och redan har svaren... Det är då väldans massa rörelseenergi om det var 1000 vikter och en spiral på 2 meter..

Men jag orkr inte diskutera samma saker med er, låt oss testa teorin och få svart på vitt om det är så pass lite energi som kan produceras...

Om jag har en vinch som lyfter 100 kilo bara 2 cm när jag snurrat 20 varv på vinchen på grund av kugghjul så är det självklart att musklerna skulle klara av det relativt fort.. Och det skulle bli enklare att veva runt hela strukturen om det var jämnvikt, tror jag...

Som sagt låt oss tesa teorin istället för att tjafsa om samma saker, ni tror inte på detta, jag tror på detta.. Sluta läs tråden i hopp om att "ändra" vad jag tror på, jag tror på det jag tror på tills motsatsen är bevisad, ni har bestämmt er vad ni ska tro innan ni ens läste vad som stod i tråden..

Men har ni något användbart ni komemr på så skriv gärna det, förbättringar tex.

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in