2012-01-18, 12:59
Medlem
KungPungPats avatar
Och det spelar alltså ingen roll hur många varv spiralen har, okej.

Och om det var en cirkel med flera spiraler så det är jämn vikt runt om hela även när vikterna dragits ner?

Den har ni alla undvikit att svara på om den låter möjlig.
Citera
2012-01-18, 13:08
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Och det spelar alltså ingen roll hur många varv spiralen har, okej.

Och om det var en cirkel med flera spiraler så det är jämn vikt runt om hela även när vikterna dragits ner?

Den har ni alla undvikit att svara på om den låter möjlig.
Men ge upp. Gravitationsfältet är konservativt och det kan du inte göra något åt.
Citera
2012-01-18, 13:25
Medlem
Halge78s avatar
Vad som däremot är möjligt att göra är att ta din roterande fallande vikt och använda som en generator när vikten faller, för att dra upp vikten då elenergin är billigare (på natten). Då får vi ett (sannolikt) ganska ineffektivt sätt att lagra energi.

Dock kan du inte "skapa" energi på detta sätt, dvs du kan inte bygga din maskin och vara självförsörjande. Dock kan man tänka sig att man kan jämna ut belastningen på elnätet under dygnet samt spara en och annan krona själv.
Citera
2012-01-18, 16:14
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Okej jag kanske ska överdriva och säga att vi har en 10 000 små lätta vikter som släpps en efter en på spiralen och en generator inne i spiralen som snurrar ett varv när en vikt åkt ett varv på spiralen. Och det är 10 varv på spiralen då skulle generatorn snurrat 1 miljon gånger innan spiralen behöver vändas för att processen ska startas om, all el som producerats på dom snurren skulle nog kunna vända på många lastbilar om det var så, så varför inte spiralen med hjälp av en motor.
Men det var ett jävla tjat om att det är så himskans energieffektivt att "vända" på saker istället för att lyfta dom.
Så du menar att det ska vara en spiralformad kulbana med en anordning i mitten som alstrar energi från kulorna som rullar nerför spiralen? Så långt fattar jag (tror jag).
Problemet är då att en kula i svag lutning bromsas otroligt lätt, så man får ut väldigt lite energi av dom. Ju mindre lutning i spiralen desto mindre energi ger kulorna, men dom ger under en längre period. Alltså spelar det ingen större roll om du har en miljard varv på en meterhög spiral. Kulorna rullar bara jävligt länge och jävligt sakta.
Och apropå att vända på den, menar du då att du har en axel som roterar hela spiralen och byter plats på över och nedre delen? För isåfall så betyder det bara att du använder all energi du alstrat till att lyfta tillbaka kulorna till samma höjd.
Citera
2012-01-18, 17:53
Medlem
D4GGes avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_f%C3%B6rsta_huvudsats

Termodynamikens första huvudsats, energiprincipen, vilken säger att energi varken kan skapas eller förstöras och att värme är en form av energitransport
Citera
2012-01-18, 19:05
Medlem
jag har också en fråga angående titeln.

om man hade ett rör som går från en vattenkälla och lodrätt upp i rymden en bit utanför gränsen där centripetal-kraften slungar materia utåt, skulle vattnet "sugas" upp genom röret och ut i rymden?

röret sitter fast på jorden och därför snurrar med jordens rotation vilket skapar en "utåt"kraft vid höjden där rotationens krafter utåt från jorden blir starkare än gravitationens krafter inåt.

sedan så har man en turbin som man låter vattnet passera och på så sätt generera ström.
Citera
2012-01-18, 19:21
Medlem
Den s.k "centripetalkraften" är ingen kraft i sig, utan en resultant av normalkraften, gravitationen (mm.). Krafterna verkar mot varandra (jorden dras mot vattnet, vattnet dras mot jorden). Eftersom moder jord är så tung och hög gravitationskraft vill gärna vattnet åka mot jorden, istället för från.

Det krävs ofantligt mkt energi och kraft för att slunga ut vatten i rymden...
Citera
2012-01-18, 23:13
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
jag har också en fråga angående titeln.

om man hade ett rör som går från en vattenkälla och lodrätt upp i rymden en bit utanför gränsen där centripetal-kraften slungar materia utåt, skulle vattnet "sugas" upp genom röret och ut i rymden?

röret sitter fast på jorden och därför snurrar med jordens rotation vilket skapar en "utåt"kraft vid höjden där rotationens krafter utåt från jorden blir starkare än gravitationens krafter inåt.

sedan så har man en turbin som man låter vattnet passera och på så sätt generera ström.
Teoretiskt sett så är det omöjligt att sugpumpa vatten högre än 10 meter men i praktiken så är det bara ca. 7 meter, så teorin att skapa en sugkraft på så vis faller ändå isär.
Citera
2012-01-18, 23:58
Medlem
KungPungPats avatar
Det som jag tänkte från början var att om jag hade en spiral hemma som var lika hög som taket, så kunde jag lyfta upp vikter/discar längst upp på spiralen varje morgon och sen gör gravitationen att vikterna snurrar en generator hela dagen, för det skulle inte vara omöjligt att få en generator att snurra en hel dag men hjälp av spiral och vikter som släpps en efter en.

Om jag kan få en generator att snurra en hel dag med simpel spiral varför skall jag betala dyr elektrisitet som nån annan tillverkat gratis. Det är väl den riktiga frågan alla borde ställa sig.

Jag förstår vad ni menar men jag tror er inte dock, att väga spiralen för att se hur mycket energi den kan tillverka skulle jag nog enkelt kunna slå hål på den teorin,

om jag gjorde spiralen i ett lättare material men vikter och varv på spiralen likadana så skulle du vägt den och fått fram en helt annan summa energi som den kan tillverka, om du säger att vikten = energin den kan tillverka.

Slå hål på mina teorier eller erkänn att min teori kan fungera?
Citera
2012-01-19, 00:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det som jag tänkte från början var att om jag hade en spiral hemma som var lika hög som taket, så kunde jag lyfta upp vikter/discar längst upp på spiralen varje morgon och sen gör gravitationen att vikterna snurrar en generator hela dagen, för det skulle inte vara omöjligt att få en generator att snurra en hel dag men hjälp av spiral och vikter som släpps en efter en.

Om jag kan få en generator att snurra en hel dag med simpel spiral varför skall jag betala dyr elektrisitet som nån annan tillverkat gratis. Det är väl den riktiga frågan alla borde ställa sig.

Jag förstår vad ni menar men jag tror er inte dock, att väga spiralen för att se hur mycket energi den kan tillverka skulle jag nog enkelt kunna slå hål på den teorin,

om jag gjorde spiralen i ett lättare material men vikter och varv på spiralen likadana så skulle du vägt den och fått fram en helt annan summa energi som den kan tillverka, om du säger att vikten = energin den kan tillverka.

Det spelar ingen roll hur du konstruerar din spiral, vad den/vikterna väger osv, du kommer alltid att misslyckas med det du är ute efter (att få den att arbeta och "starta om" automatiskt) pga temodynamikens första huvudsats (energiprincipen), detta är en naturlag som du inte kan komma ifrån.

Självklart så kan du alstra energi nog för att driva maskiner mm med din spiralgenerator förutsatt att du själv med hjälp av muskelkraft återställer vikterna till sin utgångspunkt (och därmed tillför energi från din kropp till ditt system), det går inte att använda den alstrade energin för att återställa systemet då det alltid kräver lika mycket energi som systemet teoretiskt kan alstra under perfekta förhållanden och du får alltid en viss energiförlust bla till friktion (värme).
Citera
2012-01-19, 00:35
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:

Visst, den första biten om att du lyfter upp vikterna för hand håller ju förstås.
Men va i helvete har spiralens vikt med elproduktionen att göra??????
Citera
2012-01-19, 00:48
Medlem
KungPungPats avatar
energin som behövs för att vända spiralen skulle kunna ändras genom cirkelkonstruktion och spiralmaterial helt oberoende av hur mycket energi som genererats när gravitationen gjort sitt med vikterna.

så att du säger att du ändå kan väga den totala vikten bara och veta exakt hur mycket energi den kommer producera fungerar inte, men jag hoppades verkligen jag kunde hitta nån som förstod den här idén och kanske vela utveckla den vidare till en produkt som ger folk möjligheten att kanske veva upp en gravitationsgenerator varje morgon och aldrig behöva betala för dyr el som nån annan tillverkar gratis.

Im just a dreamer maaan, and I guess im the only one here!'

Om jag kan få en generator att snurra 24 timmar i streck med hjälp av spiral och kan driva ett helt hem, då tror jag det inte skulle vara så svårt att använda motorkraft och vända på spiralen ett halvt varv bara, jag antar vi bara har olika ramar för vad som är möjligt eller inte.

Eller hur då djävulsdyrkaren? jag kan ju inte lägga ner vad jag tror på för att ni skriver massa siffror och joule för att det ska låta smart, vi har bara olika perspektiv på detta.

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in