Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
...
sedan håller jag ju givetvis med om att så fort det blåser så skulle det ju gå att köra även utan batteri men ack så sakta.
om man kör med batteri och rakt mot vinden så är ju frågan om man verkligen kan tjäna något på att det blåser jämfört med att det inte blåser. bilen måste ju uträtta mer arbete eftersom den ska köra längre sträcka "genom" vinden jämfört med om det inte blåser.
man kan ju räkna, anta ett viss rullmotstånd linjärt mot hastigheten och ett luftmotstånd ( med resp. utan "fartvindsgeneratorn" ) kvadratiskt mot hastigheten, och se vad det blir vid olika hastigheter och vindstyrkor...
En vanlig missuppfattning, det går att åka ganska mycket snabbare än vinden. Jämför segelbåtar.
nu har jag räknat.
vi antar 100 km/h, bilen använder 20 kW till framdrivning fördelat så här:
"Vid 100 km/tim konstant hastighet använder en personbil ca 50 % av sitt drivmedel till
att övervinna rullmotstånd (och 50 % till att övervinna luftmotstånd)."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd
vi tänker oss alltså effekten som krävs är 20 kW ( eller c:a 27 bhp ) vilket känns rimligt. en gammal folka på 34 hästar gör väl styvt 100.
10 kW till rullmotstånd och 10 kW till fartvind.
vi utrustar nu bilen med en fartvindgenerator som ger 1 kWh / mil
( en siffra som uppfinnaren pratade om, vill jag minnas ). fartvindgeneratorn har en verkningsgrad på goda 100%.
fartvindgeneratorn ska då ge 10 kW vilket ökar effekten som behövs för framdrivning till 30 kW i 100 km/h bestående av 10 kW för rullmotstånd och 20kW för luftmotstånd inkl. fartvindgenerator.
fall 1, ingen vind.
för enkelhetens skull så säger vi att vi åker 100 km vilket tar en timma. vi har då använt 30 kWh varav 10 kWh kommer från fartvindgeneratorn så vi har förbrukat 20 kWh. ( från t.ex. batteri )
fall 2, motvind med 50 km/h.
om vi sänker vår fart till hälften så blir den relativa vindhastigheten samma som i fall 1.
när vi sänker vår fart till hälften så kommer energin som åtgår för att övervinna rullmotståndet att halveras.
den energi som åtgår för att övervinna luftmotståndet kommer att fördubblas eftersom det tar dubbelt så lång tid att åka en given sträcka om farten halveras, den relativa vindhastigheten är ju samma som i fall 1.
den energi som krävs i detta fall ökar med 50%.
W_motvind = 1/2*W_vindstilla/3 + 2*W_vindstilla*(2/3) = 1.5 * W_vindstilla
det kommer alltså att gå åt 50% mer energi att köra samma sträcka i motvind jämfört med om det inte blåser eller 45 kWh istället för 30 kWh.
fartvindsgeneratorn ger 2*10 = 20 kWh.
vi har då förbrukat 25 kWh vilket är 5 kWh
mer än om det inte blåste motvind.
i det fall som jag har räknat på så har det alltså
inte lönat sej med motvind. givetvis bör man räkna även på andra hastigheter på bil och vind...
( jag hoppas att jag har räknat rätt. )
i så fall kan man avfärda ny tekniks artikel som en skröna...