2012-11-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
nej, det kan såklart inte fungera.

varken vattenhålspropellermaskinen, gravitationsgeneratorn med spiraler, det patenterade magnethjulet eller din kompis fartvindsgenerator för elbilar ( som kan kunde se på uppfinnarna i tv4 ) kan givetvis fungera till att skapa energi...

Att ta upp diskussionen på TV4 är lite löjligt, speciellt eftersom ingen av dom hade rätt:

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/miniproblemet/article3554926.ece

Principen fungerar alltså, så länge det blåser motvind.
Citera
2012-11-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Att ta upp diskussionen på TV4 är lite löjligt, speciellt eftersom ingen av dom hade rätt:

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/miniproblemet/article3554926.ece

Principen fungerar alltså, så länge det blåser motvind.

fast nu är det ju just fartvinden som uppfinnaren försöker utnyttja och inser inte att hans vindgenerator, som ska generera el, kommer att bromsa bilen så att nettovinsten blir noll pga ökat luftmotstånd...

tv4:s uppfinnare ha en eloge eftersom han faktiskt, till skillnad från kpp, har skruvat ihop sin uppfinning...
Citera
2012-11-04, 12:51
Medlem
Citat:
fast nu är det ju just fartvinden som uppfinnaren försöker utnyttja och inser inte att hans vindgenerator, som ska generera el, kommer att bromsa bilen så att nettovinsten blir noll pga ökat luftmotstånd...

Framgår det med all önskvärd tydlighet att så är fallet? När jag såg programmet sa han bara att den snurrar och därmed ökar räckvidden, han specificerade aldrig vad det var som fick den att snurra. Inte heller specificerade han förhållanden kring bilen i fråga. Fysikern bashade honom på stört utan att ens reflektera över vad han säger.

Uppfinnaren är naturligtvis rudis, men fysikerns svar var oavsett vilket felaktigt.

Citat:
tv4:s uppfinnare ha en eloge eftersom han faktiskt, till skillnad från kpp, har skruvat ihop sin uppfinning...

Japp.
Citera
2012-11-04, 13:26
Medlem
Citat:
Framgår det med all önskvärd tydlighet att så är fallet?

jag tycker nog det.

uppfinnaren får frågan, av någon i panelen ungefär vid 34 minuter, om den ( = uppfinningen ) nyttjar fartvinden och han svarar ja.

sedan håller jag ju givetvis med om att så fort det blåser så skulle det ju gå att köra även utan batteri men ack så sakta.

om man kör med batteri och rakt mot vinden så är ju frågan om man verkligen kan tjäna något på att det blåser jämfört med att det inte blåser. bilen måste ju uträtta mer arbete eftersom den ska köra längre sträcka "genom" vinden jämfört med om det inte blåser.

man kan ju räkna, anta ett viss rullmotstånd linjärt mot hastigheten och ett luftmotstånd ( med resp. utan "fartvindsgeneratorn" ) kvadratiskt mot hastigheten, och se vad det blir vid olika hastigheter och vindstyrkor...
Citera
2012-11-04, 13:29
Medlem
bjornebarns avatar
Jag såg faktiskt för många år sedan en snubbe på Discovery Channel som hade byggt en vinddriven elbil. Det var dock ingen där som påstod att den drevs av fartvinden, utan det var helt enkelt ett litet vindkraftverk som ställde in sig mot vinden som sedan laddade batteriet. Snubben som hade byggt den bodde ute på landet på något brittisk ö eller liknande, där det blåser väldigt mycket och han använde bilen problemfritt för att åka in till stan och handla

Men, ja, snabbt gick det ju inte, och blåser det inte så är man rätt så körd :/
Citera
2012-11-04, 14:07
Medlem
Citat:
jag tycker nog det.

uppfinnaren får frågan, av någon i panelen ungefär vid 34 minuter, om den ( = uppfinningen ) nyttjar fartvinden och han svarar ja.

sedan håller jag ju givetvis med om att så fort det blåser så skulle det ju gå att köra även utan batteri men ack så sakta.

om man kör med batteri och rakt mot vinden så är ju frågan om man verkligen kan tjäna något på att det blåser jämfört med att det inte blåser. bilen måste ju uträtta mer arbete eftersom den ska köra längre sträcka "genom" vinden jämfört med om det inte blåser.

man kan ju räkna, anta ett viss rullmotstånd linjärt mot hastigheten och ett luftmotstånd ( med resp. utan "fartvindsgeneratorn" ) kvadratiskt mot hastigheten, och se vad det blir vid olika hastigheter och vindstyrkor...

En vanlig missuppfattning, det går att åka ganska mycket snabbare än vinden. Jämför segelbåtar.

Om det är som du säger med programmet så är det absolut jämförbart. I sådana fall så har TS och han i programmet mycket gemensamt.
Citera
2012-11-04, 14:41
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
blåser det inte så är man rätt så körd :/
Snarare är det det man inte blir.
Citera
2012-11-04, 15:36
Medlem
Citat:

Citat:

...

En vanlig missuppfattning, det går att åka ganska mycket snabbare än vinden. Jämför segelbåtar.

nu har jag räknat.

vi antar 100 km/h, bilen använder 20 kW till framdrivning fördelat så här:

"Vid 100 km/tim konstant hastighet använder en personbil ca 50 % av sitt drivmedel till
att övervinna rullmotstånd (och 50 % till att övervinna luftmotstånd)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd

vi tänker oss alltså effekten som krävs är 20 kW ( eller c:a 27 bhp ) vilket känns rimligt. en gammal folka på 34 hästar gör väl styvt 100.

10 kW till rullmotstånd och 10 kW till fartvind.

vi utrustar nu bilen med en fartvindgenerator som ger 1 kWh / mil
( en siffra som uppfinnaren pratade om, vill jag minnas ). fartvindgeneratorn har en verkningsgrad på goda 100%.

fartvindgeneratorn ska då ge 10 kW vilket ökar effekten som behövs för framdrivning till 30 kW i 100 km/h bestående av 10 kW för rullmotstånd och 20kW för luftmotstånd inkl. fartvindgenerator.

fall 1, ingen vind.

för enkelhetens skull så säger vi att vi åker 100 km vilket tar en timma. vi har då använt 30 kWh varav 10 kWh kommer från fartvindgeneratorn så vi har förbrukat 20 kWh. ( från t.ex. batteri )

fall 2, motvind med 50 km/h.

om vi sänker vår fart till hälften så blir den relativa vindhastigheten samma som i fall 1.

när vi sänker vår fart till hälften så kommer energin som åtgår för att övervinna rullmotståndet att halveras.

den energi som åtgår för att övervinna luftmotståndet kommer att fördubblas eftersom det tar dubbelt så lång tid att åka en given sträcka om farten halveras, den relativa vindhastigheten är ju samma som i fall 1.

den energi som krävs i detta fall ökar med 50%.

W_motvind = 1/2*W_vindstilla/3 + 2*W_vindstilla*(2/3) = 1.5 * W_vindstilla

det kommer alltså att gå åt 50% mer energi att köra samma sträcka i motvind jämfört med om det inte blåser eller 45 kWh istället för 30 kWh.

fartvindsgeneratorn ger 2*10 = 20 kWh.

vi har då förbrukat 25 kWh vilket är 5 kWh mer än om det inte blåste motvind.

i det fall som jag har räknat på så har det alltså inte lönat sej med motvind. givetvis bör man räkna även på andra hastigheter på bil och vind...

( jag hoppas att jag har räknat rätt. )

i så fall kan man avfärda ny tekniks artikel som en skröna...
Citera
2012-11-04, 22:57
Medlem
Citat:
nu har jag räknat.

vi antar 100 km/h, bilen använder 20 kW till framdrivning fördelat så här:

"Vid 100 km/tim konstant hastighet använder en personbil ca 50 % av sitt drivmedel till
att övervinna rullmotstånd (och 50 % till att övervinna luftmotstånd)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd

vi tänker oss alltså effekten som krävs är 20 kW ( eller c:a 27 bhp ) vilket känns rimligt. en gammal folka på 34 hästar gör väl styvt 100.

10 kW till rullmotstånd och 10 kW till fartvind.

vi utrustar nu bilen med en fartvindgenerator som ger 1 kWh / mil
( en siffra som uppfinnaren pratade om, vill jag minnas ). fartvindgeneratorn har en verkningsgrad på goda 100%.

fartvindgeneratorn ska då ge 10 kW vilket ökar effekten som behövs för framdrivning till 30 kW i 100 km/h bestående av 10 kW för rullmotstånd och 20kW för luftmotstånd inkl. fartvindgenerator.

fall 1, ingen vind.

för enkelhetens skull så säger vi att vi åker 100 km vilket tar en timma. vi har då använt 30 kWh varav 10 kWh kommer från fartvindgeneratorn så vi har förbrukat 20 kWh. ( från t.ex. batteri )

fall 2, motvind med 50 km/h.

om vi sänker vår fart till hälften så blir den relativa vindhastigheten samma som i fall 1.

när vi sänker vår fart till hälften så kommer energin som åtgår för att övervinna rullmotståndet att halveras.

den energi som åtgår för att övervinna luftmotståndet kommer att fördubblas eftersom det tar dubbelt så lång tid att åka en given sträcka om farten halveras, den relativa vindhastigheten är ju samma som i fall 1.

den energi som krävs i detta fall ökar med 50%.

W_motvind = 1/2*W_vindstilla/3 + 2*W_vindstilla*(2/3) = 1.5 * W_vindstilla

det kommer alltså att gå åt 50% mer energi att köra samma sträcka i motvind jämfört med om det inte blåser eller 45 kWh istället för 30 kWh.

fartvindsgeneratorn ger 2*10 = 20 kWh.

vi har då förbrukat 25 kWh vilket är 5 kWh mer än om det inte blåste motvind.

i det fall som jag har räknat på så har det alltså inte lönat sej med motvind. givetvis bör man räkna även på andra hastigheter på bil och vind...

( jag hoppas att jag har räknat rätt. )

i så fall kan man avfärda ny tekniks artikel som en skröna...

Jo ny tekniks artikel är nog en skröna, trots att principen bekräftats tre oberoende gånger. Har inte tid just nu, men återkommer med svar på ditt svammel.
Citera
2012-11-04, 23:39
Medlem
KungPungPats avatar
och ingen av er kan vara schysst och skriva ut gubbens vindgenerator skulle fungera som planerat så länge den istället för att ligga ovanpå bilen och skapa extra luftmotstånd, ligger innuti bilen och utnyttjar bilens "luftyta" istället för att skapa mer luftyta..

Men låt oss hålla oss till topic istället..

Det som händer i videoklippet är att magneten gör så kulan skapar kinetisk energi i hjulet, konstant, vid en och samma punkt, en punkt som förflyttas direkt när kulan skapat vikt på ena sidan av hjulet som skapar den kinetiska energin..

För tänk själv vad som händer när hjulet får lite kinetisk energi för att kulan med magneten skapar oblans i vikt.. kulan och hjulet kommer helt plötsligt bort ifrån "punkten" som är magneten på andra sidan hjulväggen.

därför drar magneten upp kulan till samma punkt hela tiden, och där skapas vikten i hjulet..

Och vad menar ni?
Kan det uppstå en punkt där kulan INTE skapar vikt på hjulets ena sida när den nått punkten närmast magneten?

Jag tror ni skulle få fruktansvärda problem att bevisa att en sån punkt kan existera..
Men jag är öppen i sinnet så förklarar gärna eran syn på detta om ni har nån syn utanför det ni lärt er i skolan?

MVH
Citera
2012-11-05, 00:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Vilken tröttsam människa! Är du så fattig att du inte har råd med ett par små hjul? Sno ett par hjul då eller kila till en återvinningsstation och plocka från någon skrotad cykel. Om du nu är så fattig så borde det väl locka med alla pengar du kommer att tjäna om det här fungerar. Eller tror du inte på din egen idé?
Citera
2012-11-05, 00:47
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilken tröttsam människa! Är du så fattig att du inte har råd med ett par små hjul? Sno ett par hjul då eller kila till en återvinningsstation och plocka från någon skrotad cykel. Om du nu är så fattig så borde det väl locka med alla pengar du kommer att tjäna om det här fungerar. Eller tror du inte på din egen idé?
Vilken trevlig människa!

Det är inte min idé, det är inte ens mitt videoklipp..
Jag har bara förstått vad som händer i videoklippet medans ni har kontiga verklighetsuppfattningar i huvudet om gömmda motorer i hjulet och dyligt..

Jag är inte intresserad av pengar, jag är intresserad av teknologi och natur, för förstår man det behöver man inte pengar..

Förklara för mig då hur skulle kulan kunna undvika att skapa kinetisk energi i hjulet?
när det enda som kan påverka hjulet är kulan som är påverkad av gravitation och magnetism..

Hur skulle en balans kunna uppstå i vikten ?
om en magnet drar upp kulan på en sida konstant och skapar ojämn vikt i hjulet som skapar kinetisk energi i hjulet..

Gravitationen skapar kinetisk energi i hjulet precis som att vinden skapar kinetisk energi i ett vindkraftverk..

Så förklara gärna hur detta inte skulle vara möjligt och hur ett läge kan skapas där allt stannar..

Med andra ord från ett annat perspektiv; hur skulle kulan kunna undvika att bli vikt i hjulet när den når punkten i hjulet som är närmast magnteten?

mVH
Senast redigerad av KungPungPat 2012-11-05 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in