Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-16, 07:35
  #1
Medlem
Har aldrig kunnat svälja hela piller/tabletter (alvedon, allergimedicin, vitamintabletter, you name it), utan har alltid tuggat sönder dem och sen druckit juice eller nåt för att skölja bort smaken.

Köpte nyligen fettförbrännade piller/tabletter, och kan naturligtvis inte svälja dem heller. Det hjälper inte heller direkt att de är stora som fan. Har försökt lära mig att svälja hela, eller åtminstone om man delar de på mitten, för knaprar man på dem släpps en helvetisk smak lös som sitter kvar i käften ett bra tag, men likt förbannat går det inte. Tungan åker liksom automatiskt upp i gommen och jag kan bara verkligen inte svälja.

Ska försöka lära mig, men tills vidare, går det att tugga sönder tabletterna och sen skölja ner skiten med vatten, eller typ krossa dem i lite keso eller nåt, eller förstörs deras effekt då?
Citera
2012-01-16, 07:38
  #2
Medlem
Bigorexias avatar
Du kan krossa dem.
Citera
2012-01-16, 07:43
  #3
Medlem
Nylonarns avatar
ja du kan krossa dom. men om det är depot så ska du ju inte göra de.. då tappar dom ju sin funktion. men antar att detta inte är ett problem i ditt läge.
Citera
2012-01-16, 08:15
  #4
Medlem
Nomis2000s avatar
Läs bipacksedeln... där borde det stå om de ska sväljas hela etc.
Citera
2012-01-16, 08:37
  #5
Medlem
Strand.s avatar
Det går bra att krossa dom och om dom omges av gelatin så behöver du inte ens göra det, räcker med att "öppna" kapseln så kan du svälja pulvret med lite vatten
Citera
2012-01-16, 08:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Det går bra att krossa dom och om dom omges av gelatin så behöver du inte ens göra det, räcker med att "öppna" kapseln så kan du svälja pulvret med lite vatten

Eftersom ingen hitintills varnat TS för att det kan smaka horunge om man gör så som Strand. säger, höjer jag ett varningens finger för det.

Det fungerar helt klart men smaken kan bli oumbärlig.
Citera
2012-01-16, 08:51
  #7
Medlem
WhiteDynamites avatar
Håller med Kirenstilen! Vissa saker smakar apa om man öppnar gelatinet eller tuggar sönder tabletten. Bästa är om du lär dig svälja tabletter. Kolla in dokumentären om Ricky Bruch (Själen är större än världen), där ser du en man som kan svälja tabletter. En handfull tabletter sköljes ner medelst blåbärssoppa
Citera
2012-01-16, 09:25
  #8
Medlem
Provade som sagt var en tablett imorse och det smakade utan tvekan apröv. Jag ska definitiv försöka lära mig svälja hela, eller åtminstone halva, men det är skönt att veta att det tills vidare fungerar att krossa dem.

Dock smakade det skit även när tabletten bara låg på tungan, så jag är tveksam till att det kommer hjälpa enormt mycket att svälja dem helt.
__________________
Senast redigerad av Hagge17 2012-01-16 kl. 09:27.
Citera
2012-01-16, 09:25
  #9
Medlem
Det finns olika skäl till att man ska svälja vissa tabletter hela kanske främst att ämnet ska inte utsöndras i magen utan först i tarmen där det är meningen det ska tas upp eller att ämnet ska utsöndras långsamt för att dosen ska spridas ut över tid.
Kanske inte aktuellt i detta fallet men bäst du kollar upp så att dom inte tappar i effekt.

Några tips för nu eller senare:

Jag hade stora problem svälja även med tjockflytande som fil och kräm. Det fixade sig efter att jag blandade fil med frön, men det går bra med annat t ex havregryn.
Grejen är att det ska vara så matigt att man kan tugga lite försiktigt, utan att man behöva tugga för att behöva svälja, då tuggar man ju tabletten och så smakar det fan ändå.
När man väl börja göra tuggrörelser så blir det som den vanliga automatiska sväljreflexen sätter igång.
Jag rekommenderar verkligen prova om du nån gång måste svälja hela tabs eller kapslar.

Numera finns nån slags gelatin på apoteket, som ett överdrag för att tabletter ska bli hala och slinka ner lättare.
Citera
2012-01-16, 16:50
  #10
Medlem
Pipharens avatar
Har samma problem!

De flesta kapslar går att öppna upp, är det fettlösligt blandar jag det med mjölk, annars vatten och bara dricka det.
Citera
2012-01-16, 17:11
  #11
Medlem
sireminis avatar
Injicera om det smakar äckligt och du inte kan svälja tabletter
Citera
2012-01-16, 20:29
  #12
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Se till att det inte är omega 3 eller liknande kapslar med flytande olja inuti. Stanken var helt otrolig när jag råkade krossa en sån kapsel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback