2012-05-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonlightserenade
nu finns det ju inget brottsoffer eftersom åtalet ogillats

Målsägaren då?
2012-05-11, 23:15
Medlem
albert666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Hur menar du nu? Har du läst tingsrättens dom? Brottsoffret har enligt dem inte hittat på något;
http://www.realisten.se/2012/05/11/p...fran-valdtakt/

Han frias för att bevisningen inte är tillräcklig för att kunna utreda huruvida brottsoffret befann sig i ett hjälplöst tillstånd. Han frias inte för att han är oskyldig. Förstår du skillnaden?

Jag förstår,men nu råkar det vara så att jag känner en annan polis som är kollegor med dessa brud snutar.
var en av dom inte har alla hästar hemma.
Därför tror jag det e ren bullshit från deras sida.

Det är som inga hels problem att manipulera en domare!
2012-05-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ja du sitter ju naturligtvis på förstahandsinformation. Tyvärr så håller inte Tingsrätten med dig då de anser att målsägarens vittnesmål är trovärdigt;

vad exakt innebär målsägarens vittnesmål egentligen, vad är sagt, hade han inte ljugit hade jag aldrig anmält honom????är det trovärdigt att inte komma ihåg någonting och inte veta om att man blivit våldtagen eller varit med på noterna?, hmm? Våldtäkt är oacceptabelt men hur hjälplös har tjejen varit, för tusan, hon har en tuff utbildning som polis bakom sig. TR har nog gjort rätt.
2012-05-11, 23:57
Medlem
Jabbahuts avatar
Citat:
Ok, du tycker det inte är konstigt när brottsoffret konfronterar gärningsmannen och han säger att de inte hade sex?

Nej inte värst om han hade flickvän. Desto mindre risk att flickvännen får veta att han hoppat över skaklarna om han håller käft. Det är fult att ljuga men inte brottsligt.

Citat:
En direkt efterhandskonstruktion.

Eller en förklaring som dessutom är fullt rimlig.

Citat:
Gärningsmannen utnyttjar brottsoffret när hon befinner sig i ett hjälplöst tillstånd. Hon kan inte säga nej eller göra motstånd eftersom hon befinner sig i det tillståndet. När hon dagen efter konfronterar gärningsmannen så förnekar han att de hade sex. Att den lögnen skulle vara försvarbar med motiveringen att han ville skydda sin relation är skrattretande.

Att man tappat minnet behöver inte betyda att man är i ett hjälplöst tillstånd. Har du aldrig varit snorfull och haft minnesluckor men ändå varit pratbar ?
2012-05-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonlightserenade
vad exakt innebär målsägarens vittnesmål egentligen, vad är sagt, hade han inte ljugit hade jag aldrig anmält honom????är det trovärdigt att inte komma ihåg någonting och inte veta om att man blivit våldtagen eller varit med på noterna?, hmm? Våldtäkt är oacceptabelt men hur hjälplös har tjejen varit, för tusan, hon har en tuff utbildning som polis bakom sig. TR har nog gjort rätt.

Ja de har gjort rätt i att inte döma någon skyldig om de anser att bevisningen inte är tillräcklig. Sen kan man ju ifrågasätta deras bedömning om vad som är tillräckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jabbahut
Nej inte värst om han hade flickvän. Desto mindre risk att flickvännen får veta att han hoppat över skaklarna om han håller käft. Det är fult att ljuga men inte brottsligt.

Eller en förklaring som dessutom är fullt rimlig.

Att man tappat minnet behöver inte betyda att man är i ett hjälplöst tillstånd. Har du aldrig varit snorfull och haft minnesluckor men ändå varit pratbar?

Eller en efterhandskonstruktion. Att man tappat minnet behöver inte betyda att man inte var i ett hjälplöst tillstånd. Har du någonsin varit så full och trött att du är helt ledlös och inte pratbar?
2012-05-12, 01:26
Medlem
Jabbahuts avatar
Citat:
Eller en efterhandskonstruktion. Att man tappat minnet behöver inte betyda att man inte var i ett hjälplöst tillstånd. Har du någonsin varit så full och trött att du är helt ledlös och inte pratbar?

Men du tycker inte att det ska bevisas då att hon var i ett hjälplöst tillstånd utan det ska räcka att hon säger att han har våldtagit henne för hon kan inte minnas om hon var med på det eller inte?
Jag har haft minnesluckor när jag var ung, men jag har lärt mig att hantera alkoholen sedan jag blev vuxen. Men jag kan inte minnas att jag varit så full att jag inte varit pratbar. Det kräver ju näst intill medvetslöshet.
2012-05-12, 02:13
Medlem
Citat:
Men du tycker inte att det ska bevisas då att hon var i ett hjälplöst tillstånd utan det ska räcka att hon säger att han har våldtagit henne för hon kan inte minnas om hon var med på det eller inte?
Jag har haft minnesluckor när jag var ung, men jag har lärt mig att hantera alkoholen sedan jag blev vuxen. Men jag kan inte minnas att jag varit så full att jag inte varit pratbar. Det kräver ju näst intill medvetslöshet.

Visst ska det bevisas. Målsägarens vittnesmål är bevisningen. Tingsrätten skriver att minnesförlusten talar för att hon befann sig i ett hjälplöst tillstånd;
Citat:
Den omständigheten att målsäganden inte kommer ihåg vad som hände henne efter att hon somnat talar visserligen för att hon då befann sig i ett hjälplöst tillstånd.
Men de bedömer samtidigt att detta inte är tillräckligt för att bevisa att hon de facto befann sig i ett hjälplöst tillstånd. Vi får se om hovrätten gör en annan övervägning.
2012-05-12, 07:26
Bannlyst
Låter som en bra dom. Han har fått sin dom på FB nu !!
2012-05-12, 08:09
Medlem
Sgt-Hartmanns avatar
Hovrätten kan nog faktiskt se annorlunda på detta. Lite märkligt av tingsrätten. Tror att det hade dömts annorlunda om GM inte vart polis faktiskt. Även fast BO också är det.. Och tjej.
2012-05-12, 14:34
Medlem
Jabbahuts avatar
Citat:
Visst ska det bevisas. Målsägarens vittnesmål är bevisningen. Tingsrätten skriver att minnesförlusten talar för att hon befann sig i ett hjälplöst tillstånd;

Men de bedömer samtidigt att detta inte är tillräckligt för att bevisa att hon de facto befann sig i ett hjälplöst tillstånd. Vi får se om hovrätten gör en annan övervägning.

Folk får minnesluckor varenda helg utan att för den skull nödvändigtvis vara i hjälplöst tillstånd så det är som sagt inget bevis för något. Hur kom det sig att hon ringde och frågade om de haft sex ? Hade hon ont, var det kladdigt eller vad fick henne att fundera över om de haft det, vet du det ?
2012-05-12, 15:04
Medlem
Citat:
Folk får minnesluckor varenda helg utan att för den skull nödvändigtvis vara i hjälplöst tillstånd så det är som sagt inget bevis för något. Hur kom det sig att hon ringde och frågade om de haft sex ? Hade hon ont, var det kladdigt eller vad fick henne att fundera över om de haft det, vet du det ?

Ingen aning, jag har inte tagit del av domen i sin helhet utan endast det som står i denna länken;

Hon hade väl antagligen ont och misstänkte väl något när hon vaknade upp med blåmärken;
Citat:
Rättsläkaren har konstaterat kvinnans lår var fulla av blå-märken och att hon hade en mindre sårskada i underlivet.
http://www.expressen.se/gt/polis-ata...t-mot-kollega/
2012-05-12, 15:25
Medlem
Jabbahuts avatar
Citat:
Ingen aning, jag har inte tagit del av domen i sin helhet utan endast det som står i denna länken;

Hon hade väl antagligen ont och misstänkte väl något när hon vaknade upp med blåmärken;

http://www.expressen.se/gt/polis-ata...t-mot-kollega/

Jag tänker på det att hon själv uppger att hon anmäler honom för att han inte erkänt att de haft sex på fråga från henne. Det låter konstigt, om han sagt att dom haft sex skulle hon då låtit bli att anmäla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in