Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Jag tycker det är mycket anmärkningsvärt att NP inte är frihetsberövad då är obligatoriskt vid misstanke om våldtäkt. Jag känner inte till några andra fall där misstänkta våldtäktsmän fått springa lösa på stan. Jag är mindre säker på att det tyder på ett svagt fall, det kan ju också vara särbehandling för att den misstänkte är polis.
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men blir inte du fundersam över åtalet när NP inte ens varit frihetsberövad?
Tyder inte det på ett väldigt svagt fall, och att åtalet mer eller mindre är
framtvingat?
Det är
mycket anmärkningsvärt att den påstådde GM inte frihetsberövats under utredningen! För våldtäkt av normalgraden är det stadgat två års fängelse i minimistraff och då är det obligatorisk häktning oberoende av om de vanliga häktningsgrunderna föreligger. Det finns ett undantag för om "det är uppenbart att häktning inte behövs" men det är frågan om rena undantagsfall.
Dessutom föreligger enligt min mening ett klockrent fall av kollusionsfara, en av de vanliga häktningsgrunderna. Nämligen att mt kan påverka utredningen om han är på fri fot. I denna soppa känner ju alla involverade parter varandra och uppgifter i hf från mä, mt och vittnen blir med säkerhet alldeles avgörande för utgången av det här målet...
En rimlig tolkning är faktiskt att åklagaren
inte ville gå till tingsrätten med en häktningsframställan och därigenom riskera att få bevisningen underkänd och NP försatt på fri fot! Den kanske inte ens skulle nå upp till nivån sannolika skäl som krävs för häktning. Och då blir det i praktiken mycket svårt att ens väcka åtal och än mindre att emotse en fällande dom.
Och hade åklagaren på objektiva grunder avstått från åtal hade han som ett brev på posten dragit på sig en skur av kritik från allehanda håll, alltifrån polishatare till rabiata feminister. Dessa hade naturligtvis hävdat att där ser man, han särbehandlas för att han är polis, respektive dragit in resonemang om patriarkat, mäns övergrepp mot kvinnor m.m.
Det smidigaste sättet att komma ur den här knipan kan följaktligen vara att undvika en domstolsprövning på förundersökningssatadiet och sedan låta rätten pröva ett åtal, även om man kanske själv innerst inne inte riktigt tror på det! Det är så människor fungerar. Och även åklagare är faktiskt människor...
Det är tingsrättens ledamöter också! Och jag ska med stort intresse se till att ta del av rättens sammansättning i det här målet! Målets utgång lär nämligen vara intimt förknippad med denna!
Här har vi ett våldtäktsfall på nyårsafton med en taxichaufför som åtalades i veckan. Han blev häktad minsann och även där står ord mot ord
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.8...r-sexovergrepp