2020-06-05, 20:42
Medlem
Tidigare flyttades Tour Championship preliminärt till slutet av juli, men idag kom nyheten att turneringen kommer spelas redan 20-26 juni. (Från midsommardagen till fredagen(!) veckan efter.) Av praktiska skäl har man valt att flytta turneringen till Marshall Arena i Milton Keynes där Championship Leauge spelas nu.

Samtidigt har man gjort om formatet en aning för att bara behöva använda ett bord under sju dagar. Istället för bäst av 17/19/25 sägs det att man kommer spela bäst av 17/17/19. (En match per dag.)

_____

Bara bra att den turneringen kommer nu direkt tycker jag. Det hade blivit väldigt tätt inpå VM annars och hade förmodligen krockat med VM-kvalet. Apropå VM-kvalet går det rykten om att det för enkelhetens skull ska spelas med ett förkortat matchformat i år. (Bäst av 11)
Citera
2020-06-05, 23:10
Medlem
Millediablos avatar
Lite synd med ett kort kval men i rådande situation ska man vara glad att det blir ett VM (inte helt 100) trots allt.

Det är bra att hjulen rullar på, även med nerkortade matcher. Ronnie stormade på bra idag, vilken skillnad det är mellan toppen och dom lägre rankade. Lite som att stjäla godis från småbarn. Det finns ingen spelstrategi i världen som fungerar mot Ronnie annat än att vara bättre själv.
Citera
2020-06-06, 11:46
Medlem
TilleyHats avatar
Vad gäller VM så är de som är topp-16 just nu helt klara för Crucible. Den sista rankingtävlingen innan VM börjar är väl Tour Championship så ingen utanför de sexton har längre möjlighet att ta sig in, förutom via kvalspelet.
Citera
2020-06-06, 16:15
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Vad gäller VM så är de som är topp-16 just nu helt klara för Crucible. Den sista rankingtävlingen innan VM börjar är väl Tour Championship så ingen utanför de sexton har längre möjlighet att ta sig in, förutom via kvalspelet.
Dom närmast en direktplats blev Joe Perry och Ali Carter på 17:e respektive 18:e plats.
Där tror jag mest på Carter som en kvalsegrare. Ali har ju haft jobbigt tidigare år med svår sjukdom men är ofta väldigt bra i VM så jag hoppas ändå att han når ändå fram.

I dagens grupper är det ganska öppet, Bingham är väl soklar favorit i den ena (tv-gruppen). I den andra är det mer öppet.
Citera
2020-06-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Lite synd med ett kort kval men i rådande situation ska man vara glad att det blir ett VM (inte helt 100) trots allt.
Uppgiften är inte bekräftad, men det skulle vara en logisk lösning under rådande situation. Personligen tycker jag dock det skulle vara oerhört känsligt att ändra på formatet i huvudturneringen. Även om man kanske måste spela helt utan publik så tänker jag att turneringsformatet (i The Crucible) åtminstone hjälper till att skapa VM-känslan så långt det är möjligt.
Senast redigerad av EatableAcrobat 2020-06-06 kl. 19:04.
Citera
2020-06-06, 22:43
Medlem
Woollaston ser ut att ha gått vidare utan några som helst problem på andra bordet.

På TV-bordet har Bingham gjort alltför många enkla misstag och kan nu förlora gruppsegern om Jordan Brown vinner med 3-0 mot Jamie Clarke och i matchen gör en serie på 95 eller mer. Annars klarar sig Bingham.

Edit: Clarke vinner första framet så Bingo går vidare.
Senast redigerad av EatableAcrobat 2020-06-06 kl. 23:05.
Citera
2020-06-06, 23:24
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Woollaston ser ut att ha gått vidare utan några som helst problem på andra bordet.

På TV-bordet har Bingham gjort alltför många enkla misstag och kan nu förlora gruppsegern om Jordan Brown vinner med 3-0 mot Jamie Clarke och i matchen gör en serie på 95 eller mer. Annars klarar sig Bingham.

Edit: Clarke vinner första framet så Bingo går vidare.
Och det bara tack vare sitt 94 break väl?
Citera
2020-06-07, 04:21
Medlem
Millediablos avatar
Vassaste spelarna hittills är mustasch-Ronnie, playboy-Wembo, coronafrilla-Judd och nackmohawk-Gary.

Får vi se Neil i lockigt ikväll igen, Barry som är lite favorit i den andra gruppen kanske överraskar med helskägg?

Även om matcherna är korta så är det kul att få se så många ansikten samma kväll. Hoppas turneringsformen är här för att stanna, ser den som en kul idé lite som shoot-out fast lite allvarligare.
Citera
2020-06-07, 08:01
Medlem
Citat:
Och det bara tack vare sitt 94 break väl?
Ja, det breaket fungerade som tiebreaker mellan honom och Walden.

Citat:
Får vi se Neil i lockigt ikväll igen, Barry som är lite favorit i den andra gruppen kanske överraskar med helskägg?

Även om matcherna är korta så är det kul att få se så många ansikten samma kväll. Hoppas turneringsformen är här för att stanna, ser den som en kul idé lite som shoot-out fast lite allvarligare.
Robertson la upp denna bild på Twitter igår: https://pbs.twimg.com/media/EZ14v4cWkAEeCty?format=jpg&name=900x900
Jag hoppas verkligen han spelar med den frisyren.

Har inte Barry spelat med helskägg någon gång, eller åtminstone med tydlig skäggstubb?

_____

Formatet har överraskat positivt på mig. Innan turneringen förväntade jag mig fler skrällar, men bortsett från Harvey Chandler har det faktiskt inte varit några helt oväntade gruppvinnare. Det är klart, alla spelar 9-12 frame, vilket räcker för att göra skillnad mot de sämre spelarna. Förmodligen blir det lite mer slumpartat i nästa steg när nivån blir högre och jämnare.
Citera
2020-06-07, 15:18
Medlem
Millediablos avatar
Jo Barry har haft riktig stubb ett par ggr. Neil såg väl inte helt konstig ut sådär. Han lär väl vara först ut idag vid 16.

Edit. Vilken yllemössa!
Senast redigerad av Millediablo 2020-06-07 kl. 16:16.
Citera
2020-06-07, 17:54
Medlem
Nu såg jag visserligen bara delar av matchen, men en usel insats av Robertson. Carty vinner med 3-1 trots att han verkligen inte imponerade när jag tittade.
Citera
2020-06-07, 18:00
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nu såg jag visserligen bara delar av matchen, men en usel insats av Robertson. Carty vinner med 3-1 trots att han verkligen inte imponerade när jag tittade.
119 break av Neil, sen verkade han ha lagt kön i paraplystället och spelat med krattan.
Svindåligt defensivspel och loj attityd. Carty spelade bra ändå, tung skalp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in