Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Undrar vad som driver honom mest nu för tiden, att vinna pengar eller turneringar?
Pengarna, helt klart.
Förra året cirkulerade det en fråga på Twitter i samband med nyheten om Home Nations Series-miljonen. (Om någon lyckas vinna samtliga fyra turneringar får den en miljon pund som bonus. Jag vet faktiskt inte om det gäller även i år.) Någon undrade om spelarna hellre skulle bli världsmästare eller vinna miljonen. Williams var väldigt tydlig med att han skulle föredra miljonen, eftersom det är mer pengar än vad man får för en VM-seger. Det var flera spelare som tyckte till, men jag minns bara att Williams skulle föredra miljonen medan Robertson hellre hade vunnit ytterligare en VM-titel. (Iofs var en del av Robertsons argumentation att man på sikt förhoppningsvis även gynnas ekonomiskt av sina VM-titlar, med tanke på all positiv uppmärksamhet, bra seeding osv.)
Samtidigt vet jag att Williams älskar att vara provokativ på Twitter, men jag tror ändå han menar ungefär vad han skriver. Han lägger ofta upp bilder på när han flyger i first class eller ägnar sig åt dyra aktiviteter, så han har nog inget emot att vara en höginkomsttagare.
Fergal O'Brien och Neal Foulds diskuterade pengar när man streamade på Playern från PHC. De var inne på att alla kommer ihåg Hendry som sjufaldig världmästare och Davis som sexfaldig världsmästare, men vem bryr sig egentligen om hur mycket pengar de spelade in som aktiva? Alla deras titlar och historiska status öppnar däremot upp för att de ska kunna tjäna pengar på alla möjliga projekt nu efter avslutade karriärer.