2015-04-07, 16:26
Medlem
pettachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Det verkar som att kvalet till VM-slutspelet är lite omgjort. Nu behöver alla som är under topp-16 vinna minst tre matcher för att kvala in till Sheffield. Jag har inte riktigt koll på om det var så förra året också, men "förr" var det i alla fall så att de som låg 17-32 behövde bara vinna en match för att knipa en plats i the Crucible.
Kan inte säga att jag har mycke koll på kvalet, och kommer inte ägna mycke tid till det.
Den som känner sig manad får gärna lägga ut lite resultat här om det händer något utöver det vanliga med skrällar osv.
Citera
2015-04-07, 19:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Det verkar som att kvalet till VM-slutspelet är lite omgjort. Nu behöver alla som är under topp-16 vinna minst tre matcher för att kvala in till Sheffield. Jag har inte riktigt koll på om det var så förra året också, men "förr" var det i alla fall så att de som låg 17-32 behövde bara vinna en match för att knipa en plats i the Crucible.

Jag tror att Kim nämnde något detta och att det är en nyhet för VM 2015. Dessutom har antalet kvalificeringsspelare utökats till VM 2015.
Citera
2015-04-07, 21:14
Medlem
pettachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tror att Kim nämnde något detta och att det är en nyhet för VM 2015. Dessutom har antalet kvalificeringsspelare utökats till VM 2015.
Läge för ett antal skrällar då, kanske.
Uppdaterar gärna resultat när kvalet är igång.
Citera
2015-04-07, 22:45
Medlem
Glappkontakts avatar
Tack för att jag slipper Eurosport och möjligheten att slippa se bra snooker.

Angående öppningsstöten. Den klassiska öppningen, andra bollen bakifrån, som alla gör är den med minst risk. Tvivlar på att det ger några konkreta och statistiska för- eller nackdelar. Det är taktiska spelet efteråt som avgör.
Det finns en offensiv variant som en del har testat. Ganska hårt i 2:a bollen framifrån. Problemet med den öppningen är att OM du inte gör boll i öppningen, vilket är en otroligt liten sannolkhet, och tillräckligt många poäng för att vinna framet, då är du med stor sannolikhet körd.
Tänk även på att det kan vara riktigt svårt när det ligger massa röda bollar som du måste undvika att fastna i och som täcker poängbollarna. Bollar som ligger intill vall är svåra att göra. Om man inte heter Ronnie OSullivan och är hetare än en härdsmälta.
Citera
2015-04-08, 10:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Tack för att jag slipper Eurosport och möjligheten att slippa se bra snooker.

Angående öppningsstöten. Den klassiska öppningen, andra bollen bakifrån, som alla gör är den med minst risk. Tvivlar på att det ger några konkreta och statistiska för- eller nackdelar. Det är taktiska spelet efteråt som avgör.
Det finns en offensiv variant som en del har testat. Ganska hårt i 2:a bollen framifrån. Problemet med den öppningen är att OM du inte gör boll i öppningen, vilket är en otroligt liten sannolkhet, och tillräckligt många poäng för att vinna framet, då är du med stor sannolikhet körd.
Tänk även på att det kan vara riktigt svårt när det ligger massa röda bollar som du måste undvika att fastna i och som täcker poängbollarna. Bollar som ligger intill vall är svåra att göra. Om man inte heter Ronnie OSullivan och är hetare än en härdsmälta.

Fortfarande problem med Telia?

Det finns nog en del funderingar angående öppningsstötarna i snooker. Jag vidhåller ingen uppfattning alls egentligen men tror att det kunde vara intressant att räkna statistiskt på det egentliga utfallet i ett stort antal partier, speciellt när det gäller resultatet av dom sex första stötarna.

Sen är det självklart så att om inte dom första stötarna får någon synbar effekt så är det skickligheten i spelet efteråt som avgör.

När det gäller kvalet så hoppas jag kunna titta in på resultatsidan för att se vad som händer.
Citera
2015-04-08, 19:49
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Fortfarande problem med Telia?

Det finns nog en del funderingar angående öppningsstötarna i snooker. Jag vidhåller ingen uppfattning alls egentligen men tror att det kunde vara intressant att räkna statistiskt på det egentliga utfallet i ett stort antal partier, speciellt när det gäller resultatet av dom sex första stötarna.

Sen är det självklart så att om inte dom första stötarna får någon synbar effekt så är det skickligheten i spelet efteråt som avgör.

När det gäller kvalet så hoppas jag kunna titta in på resultatsidan för att se vad som händer.
Hoppsan, dom verkar ha kommit igång nu. Senast igår var det bara naturprogram. Vilket också kan vara intressant. Framförallt om man jämför med naziboll

Tja, du har lite pyssel under VM kanske
Det är en klar klasskillnad på världseliten. Har för mig att det var under SM för många år sedan som Måsen ställde upp och fick möta en glad amatör. Från läktaren ropar någon, "Spräng upp kakan för fan. Han gör max 35". Måsen laddar på lite extra och det ligger röda över hela bordet. Killen kommer in och gör ... 35. Måsen städar av lite snyggt och vinner matchen komfortabelt.
Citera
2015-04-08, 21:19
Medlem
TilleyHats avatar
Förste spelare klar för andra kvalrundan i VM är Tian Pengfei som krossade Rory McLeod med 10-2.
Citera
2015-04-08, 22:03
Medlem
Citat:
Förste spelare klar för andra kvalrundan i VM är Tian Pengfei som krossade Rory McLeod med 10-2.
Nu har han hunnit få sällskap av bla. Adam Duffy, som ramlade bort ifrån proffs-touren efter förra säsongen. Denne får ändå räknas ha stått för kvalets hittills största skräll, efter vinst mot Martin Gould.
Citera
2015-04-08, 22:16
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nu har han hunnit få sällskap av bla. Adam Duffy, som ramlade bort ifrån proffs-touren efter förra säsongen. Denne får ändå räknas ha stått för kvalets hittills största skräll, efter vinst mot Martin Gould.

Precis, Goulds erkänt dåliga nerver kanske?

Michael Wasley, som slog ut Ding Junhui i första omgången i the Crucible förra året, ligger pyrt till mot den gamle kämpen Alan McManus. Ställningen inför avgörandet är 7-2.
Citera
2015-04-09, 12:02
Medlem
TilleyHats avatar
Michael White vidare i kvalet efter mycket om och men. Hann vann mot Steven Hallworth med 10-8 efter att ha legat under med 0-4.

Intressant match som pågår just nu är Ken Doherty mot Reanne Evans. Står i skrivande stund 1-3.
Senast redigerad av TilleyHat 2015-04-09 kl. 12:29.
Citera
2015-04-09, 16:41
Medlem
pettachis avatar
Tackar för uppdatering angående kvalet till VM.
Kan inte säga att jag sörjer, men anmärkningsvärt att Gould är utslagen.
Citera
2015-04-09, 19:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Michael White vidare i kvalet efter mycket om och men. Hann vann mot Steven Hallworth med 10-8 efter att ha legat under med 0-4.

Intressant match som pågår just nu är Ken Doherty mot Reanne Evans. Står i skrivande stund 1-3.

Starkt av Michael White!

Bra med lite uppdateringar när det gäller kvalspelet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in