2014-05-07, 10:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Tycker själva problemet för O'Sullivan var (eller är? Följer inte Snooker året runt) att han inte har tålamodet att spela defensivspelet som krävs för att slå t.ex en spelare som Selby när han är i bra form. I denna final så tycker jag det var tydligt att han spelar för offensivt, pga att han inte orkar med defensivspelet så vill han liksom ta initiativet. Men det fungerar inte i längden, mer tålamod krävs. Jag tycker inte O'Sullivan gick offensivt i rätt lägen under viktiga skeden i denna final.

Min uppfattning är att du har helt rätt. ALLA snookerspelare på hög nivå vet hur man skall besegra O´Sullivan. Man gör det via ett extremt defensivspel vilket lämnar väldigt lite utrymme för Ronnie att hugga på svåra stötar och därmed direkt få ett övertag. Det här gör att Ronnie ledsnar, blir ofokuserad, gör misstag och börjar spela dåligt.

Problemet är bara att 95 % av alla snookerspelare (som får chansen att spela mot Ronnie) inte har tålamod att vänta ut Ronnie. Man är rädd för att göra defensiva misstag och i sin iver att få ett övertag över Ronnie så chansar man på långa och svåra offensiva stötar. Missar man då så tar Ronnie oftast över och framet är förlorat.

Selby är en av mycket få spelare som har tålamodet att vänta ut Ronnie. Selby är också en mycket duktig defensivspelare med offensiva kvalitéer i toppklass.

Man må tycka att Selby ibland spelar ett "gnetspel". Lite tråkigt och förutsägbart. Han gör det dock på ett mycket skickligt sätt. Det är upp till Selbys motståndare att hitta ett sätt att neutralisera honom. Så enkelt är det.

Selby tillhör inte mina top 5-spelare. Trots det tycker jag han förtjänar sin VM-titel i högsta grad. I finalen visade han att Ronnie inte är oslagbar, inte ens om Ronnie är i toppform.

Mästaren Ronnie är inte detroniserad men han har fått uppleva att hans position inte längre är självklar.
Citera
2014-05-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Min uppfattning är att du har helt rätt. ALLA snookerspelare på hög nivå vet hur man skall besegra O´Sullivan. Man gör det via ett extremt defensivspel vilket lämnar väldigt lite utrymme för Ronnie att hugga på svåra stötar och därmed direkt få ett övertag. Det här gör att Ronnie ledsnar, blir ofokuserad, gör misstag och börjar spela dåligt.

Problemet är bara att 95 % av alla snookerspelare (som får chansen att spela mot Ronnie) inte har tålamod att vänta ut Ronnie. Man är rädd för att göra defensiva misstag och i sin iver att få ett övertag över Ronnie så chansar man på långa och svåra offensiva stötar. Missar man då så tar Ronnie oftast över och framet är förlorat.

Selby är en av mycket få spelare som har tålamodet att vänta ut Ronnie. Selby är också en mycket duktig defensivspelare med offensiva kvalitéer i toppklass.

Man må tycka att Selby ibland spelar ett "gnetspel". Lite tråkigt och förutsägbart. Han gör det dock på ett mycket skickligt sätt. Det är upp till Selbys motståndare att hitta ett sätt att neutralisera honom. Så enkelt är det.

Selby tillhör inte mina top 5-spelare. Trots det tycker jag han förtjänar sin VM-titel i högsta grad. I finalen visade han att Ronnie inte är oslagbar, inte ens om Ronnie är i toppform.

Mästaren Ronnie är inte detroniserad men han har fått uppleva att hans position inte längre är självklar.

Ja det gäller väl att man är otroligt bra i defensiva spelet också annars går det väl inte. Det är ju inte direkt så att O'Sullivan inte klarar av att spela det själv heller, så det gäller väl att ens nivå är extremt hög där. Jag tycker Trump gjorde det hyfsat i förra årets VM men han räckte liksom inte till, Selby känns ju bra mycket starkare, mest mentalt.

Faktum är att Snooker (och andra biljardsporter också) är kanske den enda sport som jag har sett då jag faktiskt gillar defensivt spel lika mycket som offensivt. Vilket gör sporten ganska unik för mig. I princip alla andra sporter så tycker jag defensivt spel är pest att kolla på, men inte i Snooker!
Citera
2014-05-07, 14:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ja det gäller väl att man är otroligt bra i defensiva spelet också annars går det väl inte. Det är ju inte direkt så att O'Sullivan inte klarar av att spela det själv heller, så det gäller väl att ens nivå är extremt hög där. Jag tycker Trump gjorde det hyfsat i förra årets VM men han räckte liksom inte till, Selby känns ju bra mycket starkare, mest mentalt.

Faktum är att Snooker (och andra biljardsporter också) är kanske den enda sport som jag har sett då jag faktiskt gillar defensivt spel lika mycket som offensivt. Vilket gör sporten ganska unik för mig. I princip alla andra sporter så tycker jag defensivt spel är pest att kolla på, men inte i Snooker!

O´Sullivan är en extremt duktig defensivspelare...problemet är att han tappar tålamodet eftersom hans grundinställning är offensiv. Det vet Selby och vid speciella tillfällen så tröttar han ut Ronnie, precis som i finalen.

Selby är som en duracell-kanin. Selby är en levande snookermaskin. Han spelar massor med matcher, ser ibland utsliten ut, åker ibland ut tidigt ur turneringarna...men kommer tillbaka.

Jag har hört att han har ett litet snookerbord inne på muggen. Ibland har hans fru vaknat på natten och Selby har saknats i bingen. När hon då kollar i hans träningsrum så sover han på snookerbordet inlindad i en filt och med huvudet på svarts prick.

Citera
2014-05-07, 15:31
Medlem
pettachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Klockren analys, finns inget att tillägga.
Klart slut.
Citera
2014-05-10, 11:59
Medlem
Glappkontakts avatar
Så har snookervärlden fått sina utmärkelser.
http://www.worldsnooker.com/page/NewsArticles/0,,13165~3813143,00.html

Full list of awards:

World Snooker Player of the Year: Ronnie O'Sullivan
Snooker Writers Player of the Year: Ding Junhui
Fans Player of the Year: Ronnie O'Sullivan
Rookie of the Year: John Astley
Performance of the Year: Mark Selby
Magic Moment of the Year: Mark Selby
Special award for 100 Centuries: Neil Robertson
147 Club (players making a 147 during the season): Neil Robertson, Judd Trump, Mark Selby, Dechawat Poomjaeng, Gary Wilson, Shaun Murphy, Ronnie O'Sullivan
Hall of Fame inductees: Dennis Taylor and Cliff Thorburn

Rankinglistan
http://www.worldsnooker.com/staticFiles/70/c1/0,,13165~180592,00.pdf
Citera
2014-05-10, 12:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt

Full list of awards:

147 Club (players making a 147 during the season): Neil Robertson, Judd Trump, Mark Selby, Dechawat Poomjaeng, Gary Wilson, Shaun Murphy, Ronnie O'Sullivan

Rankinglistan

Bra jobbat med den uppdateringen!!
Citera
2014-05-10, 12:36
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt

Full list of awards:

Rankinglistan

På det stora hela verkar penninglistan och den officiella världsrankingen följa varann förutom vissa smärre justeringar. Gladast åt penninglistan är väl Ronnie och minst glad Bingham.
Citera
2014-05-15, 11:07
Medlem
Moltas666s avatar
Listan över turneringar för 2014/2015 finns här...

http://www.worldsnooker.com/page/Tournaments/FullCalendar

Lägg den som favorit så hittar ni den snabbt.

Nästa rankingtävling är Wuxi Classic Wuxi Kina den 23-29 juni.
Citera
2014-05-15, 16:49
Medlem
Glappkontakts avatar
Glöm inte bort att kvalet till touren pågår just nu. Just nu så ska fyra nya namn vara klara ...
CRAIG STEADMAN, CHRIS MELLING, TIAN PENGFEI och ZHANG ANDA.
Mellings har en gedigen karriär inom biljard bakom sig och det ska bli intressant att se hur han kommer att klara sig bland alla snookerspelare. Anda kan vara ett namn vi kommer att se en del av i framtiden.

Q-School 2 startar imorgon.
Citera
2014-05-20, 17:15
Medlem
Tjena.

Jag har följt snooker i ganska många år nu, och tycker att det är en sjukt rolig sport! Är en skaplig biljardspelare på hobbynivå, men har bara testat på snooker 2 gånger i thailand. FYYFAN va svårt det är i jämförelse med biljard, men så jävla kul!

Nu har jag o några kompisar gått ihop o ska köpa ett snookerbord..o ska hämta det om nån vecka. Till alla er som spelar snooker. Hur lång tid tar det att lära sig att behärska snooker en aning? Få några låga breaks och lära sig en del läckra defensivstötar?
Citera
2014-05-20, 17:41
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellandi
Tjena.

Jag har följt snooker i ganska många år nu, och tycker att det är en sjukt rolig sport! Är en skaplig biljardspelare på hobbynivå, men har bara testat på snooker 2 gånger i thailand. FYYFAN va svårt det är i jämförelse med biljard, men så jävla kul!

Nu har jag o några kompisar gått ihop o ska köpa ett snookerbord..o ska hämta det om nån vecka. Till alla er som spelar snooker. Hur lång tid tar det att lära sig att behärska snooker en aning? Få några låga breaks och lära sig en del läckra defensivstötar?

Lycka till med snookerbordet! Snooker går snabbt att lära sig...

Träna på och lägg gärna upp en liten film.
Citera
2014-05-20, 18:58
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellandi
Tjena.

Om du inte har en latent snookerspelare i sig skulle jag säga att du aldrig lär dig vad du kallar läckra defensivstötar. Du ska träffa köbollen med exakt hastighet, exakt skruv, exakt in i vallen. Som den hobbyspelare du själv kallar dig är jag ganska skeptisk.

Dessutom ska du ju göra stöten i just det ögonblicket du vill. Långt från självklart.

Kan du göra ett break på 20-30 poäng får du se det som en stor framgång.

Lycka till för all del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in