2021-12-19, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Väldigt luddig frågeställning.

Betala hutlösa summor till vad ? A-kassan brukar vara 150:- / mån beroende på vilka man är
ansluten till inom arbetsområde. Du kan inte välja och vraka a-kassa som man känner för.

Du skall gå med i den a-kassa som läraryrket är knutet till, kan ju annars gå med Metall men tror det
kan bli lite svårt.

Hutlösa summor, tja, vissa betalar väl 500-600 kr per månad eller kallar du det kaffepengar? Allt är relativt.

Luddig frågeställning förstår jag inte, alla har sina goda och negativa erfarenheter, tråden är till för att man ska ventilera om de. Ingen är tvungen.
Citera
2021-12-19, 12:54
Bannlyst
Vilken rekommenderas om man jobbar som lärare?
Citera
2021-12-19, 12:57
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretonius
Vilken rekommenderas om man jobbar som lärare?

Nu hoppas jag verkligen att du är lärare på SFI eller OBS-klass då du inte ens vet hur
man använder Google ,men jag är din lärare idag och hjälper dig.

https://www.lararforbundet.se/artiklar/gaa-med-i-lararnas-a-kassa-57b43faf-0ece-40a9-95a6-d5ffa556024a
Citera
2021-12-19, 13:00
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Hutlösa summor, tja, vissa betalar väl 500-600 kr per månad eller kallar du det kaffepengar? Allt är relativt.

Luddig frågeställning förstår jag inte, alla har sina goda och negativa erfarenheter, tråden är till för att man ska ventilera om de. Ingen är tvungen.

Från någon som har noll koll så verkar du vilja kunna massor för att mästra, 5-600 om du är
ansluten till facket .. bara a-kassa är en struntsumma.

Har vart ansluten till både facket och a-kassa i över 25 år.
Citera
2021-12-19, 20:14
Bannlyst
Någon med tips eller erfarenheter?
Citera
2021-12-20, 00:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Har ni någon gång betalat hutlösa summor för att sedan inse att något annat hade funkat bättre just för er? Vad har ni för tjänster just nu och vad rekommenderar ni en oerfaren som jobbar som lärare på skola? (Ej erfarenhet av längre tjänstgöring)
De flesta lärare är medlemmar i AEA, och en minoritet i Lärarnas a-kassa. Vad gäller fackförbund är Lärarnas riksförbund störst och Lärarförbundet mindre.
Citat:

Gör som alla andra som är äldre än 15 år, lär dig skilja på fackförbund och a-kassa
Citera
2021-12-20, 15:42
Medlem
Fan vad dålig a-kassan är. Rösta S och gör den skattefri

Jag tänker inte jobba mer. Jag ställer inte upp på att jag ska bidra till parasiterna som suger ut Sverige, dvs borgarna.

Jag har gått på A-kassa sista tio åren och tänker göra så de sista 20 åren. Jag arbetar en de svart och får in runt 20k netto där.

Borgarna förstörde a-kassan. Vi måste ha en a- kassa värd namnet. Den borde ge 20k netto minst. Hur mycket tycker ni den ska vara på?
Citera
2021-12-20, 15:44
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag tänker inte jobba mer. Jag ställer inte upp på att jag ska bidra till parasiterna som suger ut Sverige, dvs borgarna.

Jag har gått på A-kassa sista tio åren och tänker göra så de sista 20 åren. Jag arbetar en de svart och får in runt 20k netto där.

Borgarna förstörde a-kassan. Vi måste ha en a- kassa värd namnet. Den borde ge 20k netto minst. Hur mycket tycker ni den ska vara på?
Är det inte bättre att du skaffar ett riktigt jobb istället för att snylta på våra skattepengar?
Citera
2021-12-20, 15:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Hur fan går man på a-kassa i 10 år? Trodde man behövde jobba för att kunna få a-kassa. Om något så tyder din ts på att a-kassan är alldeles för bra.
Citera
2021-12-20, 15:59
Medlem
krautbrains avatar
Jag har gått på sjukersättning länge. För att jag behöver. Den delen av kontraktet har samhället upprätthållit till mig. Vården? Not so mutch. Hur jag och andra har blivit "vårdade" har förstört mer än det hjälpt och i det läget är du rättslös i det här landet. Det är då man ser under ytan hur fan det egentligen går till. Min revanch är inte att leva på bidrag i hela livet. Det är att bli så frisk att jag kan flytta ifrån det här luftslottet till land och bidraga och betala skatt i ett land som inte är Sverige. Ett positivare mål än ditt.
Citera
2021-12-20, 16:10
Medlem
Akassan skall va låg....så låg att folk strider om de flera tusentals lediga jobb som finns nu....så är det inte nu...å om du jobbar svart så belastar du samhället som helhet...rätta in dig i ledet å gör rätt istället.
Citera
2021-12-20, 16:11
Avslutad
Ta reda på fakta innan du trollar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här