2023-03-01, 20:43
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
om du vill gå med så gå med nu, du jobbar för mindre än minimilön om du sitter och funderar mer på när optimala tiden är att gå med om det handlar om att du vill betala lite mindre i avgift.
Så är det värt att gå med i facket+akassa?
Citera
2023-03-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Om du blir utkastad och blir arbetslös så får du a-kassa ja?
Men om du blir utkastad så söker du väl - och får - ett nytt jobb?
Ja men jag vill inte bli utkastad från mitt företag. Jag älskar att jobba just där
Citera
2023-03-01, 20:45
Medlem
Citat:
Nej.
hur fan vet du det?

Du låter ju som ett borgarsvin
Citera
2023-03-01, 20:46
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Ja men jag vill inte bli utkastad från mitt företag. Jag älskar att jobba just där
Så... Bli inte utkastad då?
Om du har låg risk för konflikter och ett yrke där du inte har problem att hitta nya jobb - varför i helvete ska du då vara med i fack och a-kassa?
För att få a-kassa måste du anmäla dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen. De kommer genast både skicka dig på söka jobb-kurser som du MÅSTE gå, och de kommer ge dig en bunt med jobb som du MÅSTE söka - och om du inte suger på riktigt så kommer du FÅ något av jobben de tvingar dig söka och då måste du ta det. Sounds like fun?
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Är det svårare för en arbetsgivare att göra sig av med en organiserad än en oorganiserad? Blir arbetsgivaren mer "rädd" för en organiserad i det här läget?
Generell ja, kan du gällande avtal själv och kan ta en process så är det likvärdigt. Oorganiserade känner sällan till sina rättigheter om ingen upplyser dem om det, arbetsgivaren lär inte göra det.

Men som jag sa i mitt första råd, kolla upp vilka som företräder dig, inte alla fackliga företrädare än något att hänga i Julgranen.
Citera
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
hur fan vet du det?

Du låter ju som ett borgarsvin
För jag har jobbat på många arbetsplatser och haft flera positioner som chef och i ledningsgrupper. Ska någon ut, så fixar man det.
Citera
2023-03-01, 20:47
Medlem
Citat:
För jag har jobbat på många arbetsplatser och haft flera positioner som chef och i ledningsgrupper. Ska någon ut, så fixar man det.
Inte förvånad att du som chef snackar skit om facket
Citera
2023-03-01, 20:48
Medlem
NPCversion1.0s avatar
Det är nästan gratis att vara med i A-kassan. Vad är 150kr i månaden egentligen?

Gå med direkt. Det är i mitt tycke lika essentiellt som hemförsäkringen och tandvårdsförsäkring.
Citera
Medlem
Citat:
Så... Bli inte utkastad då?
Om du har låg risk för konflikter och ett yrke där du inte har problem att hitta nya jobb - varför i helvete ska du då vara med i fack och a-kassa?
För att få a-kassa måste du anmäla dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen. De kommer genast både skicka dig på söka jobb-kurser som du MÅSTE gå, och de kommer ge dig en bunt med jobb som du MÅSTE söka - och om du inte suger på riktigt så kommer du FÅ något av jobben de tvingar dig söka och då måste du ta det. Sounds like fun?
Vad är det som egentligen krävs för att man som fast anställd ska få sparken? Vad är "saklig grund". Kan man bli sparkad för att man bara säger något olämpligt?
Citera
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Inte förvånad att du som chef snackar skit om facket
Jag snackar inte alls skit om facket? Vilket ENDA inlägg gjorde jag det i?
Jag försöker bespara dig en tusenlapp i månaden på idioti.
Citera
2023-03-01, 20:50
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Vad är det som egentligen krävs för att man som fast anställd ska få sparken? Vad är "saklig grund". Kan man bli sparkad för att man bara säger något olämpligt?
Det är skitlätt att få sparken. Menar du "men ändå ha rätt till a-kassa"? Annars är du ganska körd där.
I regel får du först en skriftlig varning, sen tvålas du ut.
Men oftast sysslar man med omplaceringar och annat.
Citera
2023-03-01, 20:50
Medlem
Citat:
Jag snackar inte alls skit om facket? Vilket ENDA inlägg gjorde jag det i?
Jag försöker bespara dig en tusenlapp i månaden på idioti.
Facket+a-kassa kostar runt 350 kronor inte en tusenlapp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in