2020-07-22, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekis93
Med "Avgångsvederlag", menar du att du har fått en summa betald i samband med din uppsägning som inte är för de timmar du redan har arbetat? Om så är fallet kommer din a-kassa att räkna de dagar du har avgångsvederlag som arbetade dagar, och du kommer då inte att kunna få ersättning för den perioden.

Angående din första fråga: om du har dagar kvar på din tidigare a-kassa tid så kommer du att kunna stämpla att du har varit arbetslös. Om du har otur dock kan de komma att ställa frågan om varför du inte har stämplat på en månad (medans du arbetade).
Så jag kan inte kryssa i arbetslös även för månaden jag jobbat? För det blir väl skumt om jag inte kryssar i något alls på en månad då jag fått lön under 1 månad.

Avgångsvederlaget betalas ut som lön nu den 25e. Men jag har ju varit arbetslös hela denna månad i praktiken
Citera
2020-07-22, 01:17
Medlem
Om man jobbar heltid men har jobbat 3 vardagar i veckan . Kan jag då kryssa i arbetslös dom andra 2 vardagarna?
Citera
2020-07-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Så jag kan inte kryssa i arbetslös även för månaden jag jobbat? För det blir väl skumt om jag inte kryssar i något alls på en månad då jag fått lön under 1 månad.

Avgångsvederlaget betalas ut som lön nu den 25e. Men jag har ju varit arbetslös hela denna månad i praktiken

Som sagt, du kan kryssa i att du har varit arbetslös den månaden. Risken att de kommer att dubbelkolla ärendet är liten, men värt att notera att risken finns.

Om du å andra sidan kryssar i att du har arbetat så kommer de att kräva ett arbetsgivarintyg, där det kommer att stå hur mycket avgångsvederlag du har fått och för vilken period.

Så här står det online, detta gäller för alla a-kassor så vitt jag vet:

"Du kan få a-kassa efter att du har haft avgångsvederlag. Däremot kan du inte få a-kassa och avgångsvederlag samtidigt. Ett avgångsvederlag räknas som en lön, och därför kan du inte få ersättning från a-kassan innan den period du fått avgångsvederlag för är över."

Lång historia kort; i ditt fall skulle jag personligen välja att rapporter dagarna som arbetslös.
Citera
2020-07-24, 00:26
Medlem
Så du tycker de mindre risk att man tar deras pengar än att inte ta deras pengar genom att skita i o kryssa alls en månad ? Haha
Citera
2020-07-24, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Så du tycker de mindre risk att man tar deras pengar än att inte ta deras pengar genom att skita i o kryssa alls en månad ? Haha

Utifrån de val som du själv lag fram, ja. Jag ger blanka fan i hur du väljar; du ställde en fråga och du fick ett svar.
Citera
2020-07-27, 02:07
Medlem
Citat:
Utifrån de val som du själv lag fram, ja. Jag ger blanka fan i hur du väljar; du ställde en fråga och du fick ett svar.
Är det inte bättre att inte stämpla något alls en hel månad? Sen månaden efter Stämpla som vanligt.

Vill inte riskera bli återbetalningsskyldig sen och polisanmäld
Citera
2020-07-27, 02:31
Medlem
Citat:
Är det inte bättre att jag stämplar sjuk några veckor? När man stämplar sjuk får man ju ändå inte ersättning så det är ju typ samma som om jag skulle stämplar att jag jobbat fast jag nu slipper bifoga något arbetsgivarintyg.

Är det skumt om jag stämplar sjuk men inte söker sjukpenning från försäkringskassan? Eller typ "semester"
Senast redigerad av alleyezonme 2020-07-27 kl. 02:45.
Citera
2020-07-27, 16:01
Medlem
Fråga angående A kassa

Hej, jag har min sista anställnings dag sista juli.
Ett utav dessa måste vara uppfyllt för att få A kassa.

Huvudregeln: Du har före din arbetslöshet arbetat minst 60 timmar per månad under minst 6 kalendermånader.
Alternativregeln: Du ska ha arbetat minst 420 timmar under en sammanhängande period på 6 kalendermånader och var och en av dessa månader måste innehålla minst 40 timmars arbete.

Om man har semesterersättning och tagit obetald semester under de senaste 6 månaderna, har man inte rätt till A kassa då, eftersom det blir en månad utan arbetstid?
Citera
2020-07-27, 16:25
Medlem
Så är det. Att vara semesterledig är inte samma sak som att vara arbetslös.
Citera
2020-07-27, 16:27
Medlem
olasvenssons avatar
Har dom inte sänkt tiden nu i Corona-tider. Det är väl inte sex månader utan tre?
Citera
2020-07-27, 16:32
Medlem
Hej!

Googlade lite och fann detta.

https://forum.akademikernasakassa.se/org/akademikernas-a-kassa/d/obetald-semester-oab4/
Citat:
För att något ska räknas som arbete behöver man ha fått betalt. Att man haft obetald semester räknas alltså inte med i underlaget hos oss och ska därför redovisas som frånvaro på arbetsgivarintyget.

https://www.sekosakassa.se/arbetsgivare/fragor-och-svar-om-arbetsgivarintyg.nu/
Citat:
Betald semester redovisas som arbetad tid. Är semestern obetald redovisas tiden istället som frånvaro.

Betald semester räknas däremot med.

Utöver detta så är handläggningstiden för A-kassan sjukt lång nu.

Alfakassan: Snitt 12 veckor.
Handels: Minst 8-10 veckor.
Osv osv....

Det går bra för Sverige nu.
Citera
2020-07-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Så är det. Att vara semesterledig är inte samma sak som att vara arbetslös.
Jag har arbetat här i 3 år, och p.g.a jag tog en månads semester inom de senaste 6 månaderna så betyder det att jag inte har rätt till A kassa? Stämmer det verkligen? Låter ju väldigt konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in