2020-05-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Proceduren är densamma oavsett vilken a-kassa du är med i.

Ja om du menar att "min" a-kassa blir en tilldelad a-kassa som jag kan få
dvs alfakassan i mitt fall
Citera
2020-05-18, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ja om du menar att "min" a-kassa blir en tilldelad a-kassa som jag kan få
dvs alfakassan i mitt fall

Du kommer inte att bli tilldelad alfakassan, du måste själv skicka in en manuell ansökan.

https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos
Citera
2020-05-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekis93
Du kommer inte att bli tilldelad alfakassan, du måste själv skicka in en manuell ansökan.

https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos

Fast nu snackade vi grundersättning å inte full A-kassa
för full A-kassa har du rätt

grundersättning får man oavsett från Alfa
Citera
2020-05-18, 14:03
Medlem
Hej!
Under rådande omständigheter med corona så har jag fått ersättning a-kassa sedan april. Jag har fått grundersättning bara för att jag inte varit medlem 12 månader. Men 1 juni är jag uppe i 12 månaders medlemskap i a-kassan därför kan jag få inkomstbaserad ersättning alltså högre ersättning. Men jag vet att man måste ha ett avbrott från a-kassan minst 1 vecka för att få söka om högre ersättning.
Någon som har erfarenhet från samma situation? Ska jag kryssa att jag har semester 1 vecka istället för arbetslös? Sen veckan där på kryssa mig arbetslös igen?
Citera
2020-05-19, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Fast nu snackade vi grundersättning å inte full A-kassa
för full A-kassa har du rätt

grundersättning får man oavsett från Alfa

Jo absoulut, du måste dock i vilket fall skicka in en ansökan till alfakassan, oavsett om du har varit med i en a-kassa tidigare eller ej. (Arbetsförmedlingen gör inte detta åt dig).

Detta är direkt från alfakassan.se:
"Jag är inte medlem i någon a-kassa, kan jag ansöka om ersättning?

Du kan ansöka om grundersättning hos oss om du inte är medlem i någon annan a-kassa. Oavsett vilken typ av ersättning du ansöker om behöver du alltid uppfylla ett arbetsvillkor."
Citera
2020-05-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekis93
Jo absoulut, du måste dock i vilket fall skicka in en ansökan till alfakassan, oavsett om du har varit med i en a-kassa tidigare eller ej. (Arbetsförmedlingen gör inte detta åt dig).

Detta är direkt från alfakassan.se:
"Jag är inte medlem i någon a-kassa, kan jag ansöka om ersättning?

Du kan ansöka om grundersättning hos oss om du inte är medlem i någon annan a-kassa. Oavsett vilken typ av ersättning du ansöker om behöver du alltid uppfylla ett arbetsvillkor."

Ah ja grundersättningen suger ju
så är med i A kassa gäller retroaktivt i Maj

Min anslutning går ut i slutet av Augusti och då har jag rätt till A-kassa enligt 3 månaders reglen så verkar ha löst sig

Men 99 på att jag har nytt jobb då
Citera
2020-05-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Hej!
Under rådande omständigheter med corona så har jag fått ersättning a-kassa sedan april. Jag har fått grundersättning bara för att jag inte varit medlem 12 månader. Men 1 juni är jag uppe i 12 månaders medlemskap i a-kassan därför kan jag få inkomstbaserad ersättning alltså högre ersättning. Men jag vet att man måste ha ett avbrott från a-kassan minst 1 vecka för att få söka om högre ersättning.
Någon som har erfarenhet från samma situation? Ska jag kryssa att jag har semester 1 vecka istället för arbetslös? Sen veckan där på kryssa mig arbetslös igen?

Sitter i samma situation och uppfyller ramtiden först denna månaden men blev arbetslös 1 April. Jag blev tillsagd att rapportera "kan ej ta arbete" av min handläggare som då räknas som ett avbrott.

Min fråga var helt enkelt vad jag ska rapportera om jag ska ta semester i maj vilket då svaret var "kan ej ta arbete" tydligen. Hoppas på svar på min omprövning denna vecka.
Citera
2020-05-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickie88
Sitter i samma situation och uppfyller ramtiden först denna månaden men blev arbetslös 1 April. Jag blev tillsagd att rapportera "kan ej ta arbete" av min handläggare som då räknas som ett avbrott.

Min fråga var helt enkelt vad jag ska rapportera om jag ska ta semester i maj vilket då svaret var "kan ej ta arbete" tydligen. Hoppas på svar på min omprövning denna vecka.

Ok intressant så du har kört en vecka "kan ej ta arbete" för att sedan kryssa dig arbetslös igen för att få högre ersättning?
Får man fråga vilken a-kassa du tillhör?
Citera
2020-05-20, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Ok intressant så du har kört en vecka "kan ej ta arbete" för att sedan kryssa dig arbetslös igen för att få högre ersättning?
Får man fråga vilken a-kassa du tillhör?

Precis! och är med i Unionen. Det borde gå igenom men man vet ju aldrig riktigt heller.
Citera
2020-05-21, 21:30
Medlem
1335991s avatar
A-Kassa

Hej!

För er information om ni INTE vill
vara med i facket,men,ändå vill säkra
en viss ersättning om ni skulle bli
arbetslösa kan jag rekommendera denna:

https://www.alfakassan.se/

Det kostar 130 kronor per månad att
vara med.

Alfakassan är den enda A-kassa som är
fristående från fackförbund och intresseorganisationer.
De välkomnar alla,oavsett yrke eller bransch.
Citera
2020-05-21, 21:48
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag tycker att man ska vara med i Facket, vill företaget avskeda någon t.e.x då avskedar de såna som inte kan klaga hos Facket.Men tack att du delar upplysning.
Citera
2020-05-21, 22:23
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag tycker att man ska vara med i Facket, vill företaget avskeda någon t.e.x då avskedar de såna som inte kan klaga hos Facket.Men tack att du delar upplysning.

Jag har inte varit med i facket sedan början av
90-talet,om det har behövts med en förhandling,
har jag gjort det själv,
och det har gått utmärkt och jag har ofta fått igenom
mina krav,annars har vi gått halva vägen var.
Så man kan förhandla om sådant själv utan fackhjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in