2010-12-08, 10:19
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Glömde svara - med inkomstförsäkringen, menar du då tilläggsförsäkringen via facket? För så fort du säger upp dig själv och du blir avstängd under 45 dagar så ryker tilläggsförsäkringen. Ena villkoret är att inte säga upp sig själv.

Ja det var en sån försäkring jag menade. Kollat på en del olika bolags försäkring och alla har haft kravet att man inte slutat självmant.

Så man får då 45 + 7 dagars karens. Fan det är ganska länge. Man bör väll i alla fall få sin semesterersättning efter man slutat men den kanske man inte får förens runt april eller så, inte säker på hur det funkar.

Jaja får räkna på det lite till innan det blir något beslut.

Edit: de 45+7 dagarna är det endast arbetsdagar som räknas då eller? Så fall blir det ju riktigt länge
Citera
2010-12-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Ja det var en sån försäkring jag menade. Kollat på en del olika bolags försäkring och alla har haft kravet att man inte slutat självmant.

Så man får då 45 + 7 dagars karens. Fan det är ganska länge. Man bör väll i alla fall få sin semesterersättning efter man slutat men den kanske man inte får förens runt april eller så, inte säker på hur det funkar.

Jaja får räkna på det lite till innan det blir något beslut.

Edit: de 45+7 dagarna är det endast arbetsdagar som räknas då eller? Så fall blir det ju riktigt länge

Ja, det är dagar som du hade kunnat få ut ersättning för.
Citera
2010-12-08, 14:53
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Ja, det är dagar som du hade kunnat få ut ersättning för.

Fan det är ju nästan 3 månader utan ersättning då. Va fan är man med i a-kassan för? Visst kan ju kanske bli uppsagd men det är ju inte särskilt stor chans.
Citera
2010-12-08, 15:25
Medlem
Citat:
Fan det är ju nästan 3 månader utan ersättning då. Va fan är man med i a-kassan för? Visst kan ju kanske bli uppsagd men det är ju inte särskilt stor chans.

Ehh que?!?

Akassan ska utgöra en trygghet, det är en inkomstbortfallsförsäkring om du skulle råka bli arbetslös på grund av att du mister din anställning. Det ska inte utgöra en inkomstkälla bara för att du inte pallar vara kvar på ditt jobb. Förstår du skillnaden?

Enligt lag så skall den sökande inte försätta sig själv i arbetslöshets.

Varför söker du inte efter ett nytt jobb medan du har kvar ditt pågående? Som tidigare skrivet, det är lättare att få ett nytt jobb när man har ett arbete.
Citera
2010-12-08, 16:16
Medlem
Sigstens avatar
Jag vill ju självklart utnyttja systemet för min egen vinning. Jag har arbetat hela mitt liv så nu vill jag också softa som alla andra socialfall gör.
Citera
2010-12-08, 16:26
Medlem
Citat:
Jag vill ju självklart utnyttja systemet för min egen vinning. Jag har arbetat hela mitt liv så nu vill jag också softa som alla andra socialfall gör.

Då får du köpa avstängningen och förlora tilläggsförsäkringen.
Citera
2010-12-13, 13:35
Medlem
ericos avatar
Handels vill nu ta ut arbetslöshetsavgiften i förskott och sedan betala den tillbaka "om jag är berättigat till avgiftsbefrielse". Är långtidsarbetslös sedan länge och är fullt berättigat. Får dom verkligen ta ut en avgift bara ifall jag skall betala den? lite som att dela ut böter bara ifall jag kommer att köra för fort.
Citera
2010-12-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erico
Handels vill nu ta ut arbetslöshetsavgiften i förskott och sedan betala den tillbaka "om jag är berättigat till avgiftsbefrielse". Är långtidsarbetslös sedan länge och är fullt berättigat. Får dom verkligen ta ut en avgift bara ifall jag skall betala den? lite som att dela ut böter bara ifall jag kommer att köra för fort.

Ja dom får göra det. Anledningen är att man inte har fattat något beslut i ditt ärende ännu. Så fort ett beslut ett taget så får du i sådana fall tillbaka det du betalat in.
Citera
2010-12-13, 15:51
Medlem
ericos avatar
vilka svin dom är. Så dom skall ta ett beslut varje månad om jag är arbetslös eller ej....
Citera
2010-12-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erico
vilka svin dom är. Så dom skall ta ett beslut varje månad om jag är arbetslös eller ej....

Nej du missförstår. När du blivit beviljad arbetslöshetsersättning så får du den reducerade avgiften. Detta är ett beslut som tas engång och inte varje månad. Dock - om du arbetar under en månad så måste du betala fullavgift men detta skall korrigeras efteråt.
Citera
2010-12-15, 13:12
Medlem
Ska iväg 4 månader o säsonga i Frankrike. Tänkte att jag kunde skriva in mig på arbetsförmedlingen och på så vis få bidrag under dessa 4 månader. Har aldrig tidigare varit inskriven så jag har inte så stor koll om det skulle fungera rent praktiskt? Är man tvungen att gå på möten osv, eller räcker det med om jag mailar o säger att jag söker jobb förfullt?
Citera
2010-12-15, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mccandless
Ska iväg 4 månader o säsonga i Frankrike. Tänkte att jag kunde skriva in mig på arbetsförmedlingen och på så vis få bidrag under dessa 4 månader. Har aldrig tidigare varit inskriven så jag har inte så stor koll om det skulle fungera rent praktiskt? Är man tvungen att gå på möten osv, eller räcker det med om jag mailar o säger att jag söker jobb förfullt?

Hmm är du medlem i en akassa och uppfyller du arbetsvillkoret? För annars finns det ingen chans att du får ersättning de första 90 dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in