Citat:
Jag har gått arbetslös en tid och är SÅÅ trött på att bara gå hemma. Jag behöver komma upp på dagarna, göra nått produktivt och träffa människor (typ jobba i 2nd hand-butik). Min tanke är att jag ska volontär-arbeta samtidigt som jag söker jobb, men problemet är att om jag gör enligt a-kassans regler så måste jag tidrapportera den tiden till a-kassan och då drar de av min ersättning (har kollat detta med min a-kassa). Har även kollat möjlighet till arbetspraktik hos arbetsförmedlingen men det gick endast om man var utförsäkrad från a-kassan, sa de.
Går det att volontär-arbeta "vitt" utan att a-kassan får reda på det sen? Eller är det så att en organisation dokumenterar min tid till myndighet som sedan a-kassan kollar med?
Går det att volontär-arbeta "vitt" utan att a-kassan får reda på det sen? Eller är det så att en organisation dokumenterar min tid till myndighet som sedan a-kassan kollar med?
Bra initiativ från din sida tycker jag. Lite fånigt att a-kassan ska bry sig om det där. Hade förstått om du stod där fem gånger per vecka men ibland så borde det ju vara ok. Det finns ju många olika typer av volontärsarbete, du kan ju jobba på något soppkök också, så svårt att se hur a-kassan skulle få reda på det. Borde ju kunna vara en liten merit på CV med.
Fast vet inte om jag velat riskera min a-kassa om jag var i din situation. Du kanske kan engagera dig i något annat istället på din "fritid", t ex arbeta politiskt, blir att gå på möte någon gång ibland, dela ut flygblad och liknande. Då träffar du andra och har ett "mål". Eventuellt joinar du kampen mot kapitalismen och dess herrar

Annars kan du ju engagera dig i någon kyrka eller annat.
Så får du något att göra utan att riskera din a-kassa menar jag.