2008-01-28, 21:01
  #877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmås
Kunde tro't. Du får nog helt enkelt försöka hitta ett jobb och sedan gå vidare efter det. Om du inte vill köpa lotter eller något och hoppas på det bästa


Är det så jävla illa alltså. fan.
Citera
2008-01-28, 21:19
  #878
Medlem
Werner Herzogs avatar
Så illa?

Tycker det är ganska normalt att man behöver skaffa ett jobb när man har en familj att försörja.
Citera
2008-01-29, 00:16
  #879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werner Herzog
Så illa?

Tycker det är ganska normalt att man behöver skaffa ett jobb när man har en familj att försörja.

är du 15 år?
Med illa så syftade jag på att man inte kan starta eget om man har akassa. DVS ni som är arbetslösa har mindre chans att starta eget än ni som redan har ett säkert jobb.

visst vill jag ha ett jobb. Är inte bland den kategorin av soffliggare så du kan sluta oroa dig. Men inte lätt nuförtiden här i sverige.

du kankse inte har behövt vara arbetslös, Inga kontakter= inga jobb.
AMS = ett skämt
Citera
2008-01-29, 00:37
  #880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollsBaren
är du 15 år?
Med illa så syftade jag på att man inte kan starta eget om man har akassa. DVS ni som är arbetslösa har mindre chans att starta eget än ni som redan har ett säkert jobb.

Det är väl ändå vettigt? Utan investering, ingen avkastning. Har man inget att investera går det inte, och utan stabil inkomst får man inga lån.
Citera
2008-01-29, 01:01
  #881
Medlem
T.B.s avatar
Övertyga banken eller någon annan med stor penningpåse att din idé är en god investering, då behöver du inget fast jobb eller säkerhet. Ingen idé att känna sig knäckt från början.
Citera
2008-01-29, 01:38
  #882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.B.
Övertyga banken eller någon annan med stor penningpåse att din idé är en god investering, då behöver du inget fast jobb eller säkerhet. Ingen idé att känna sig knäckt från början.
Om det verkligen är en bra idé lär TS kunna hitta många som vill investera i nystartade bolag, förutsatt att han kan prata.
Citera
2008-01-30, 15:16
  #883
Medlem
techno_the_kings avatar
Har för mig att du måste ha varit medlem i Akassan i minst ett halvår för att kunna få ut något överhuvudtaget
men lägsta belopp är iallafall 320kr/dygn & högsta som jag fick ut 680/dygn

sen så finns det vissa speciella försäkringar som gör så att du kan få ut 80% av den lön som du nu har idag,det finns några akassor erbjuder detta men inte alla

att inte vara med i akassan är extremt dumt då detta är en bra försäkring
att vara med i facket är meningslöst = onödig kostnad

själv blev jag tyvärr kickad från akassan & facket idag
då jag inte har haft råd att betala in räkningen till dom
dryga 700kr månaden kosta fack/akassa mig

jaja skriver ihop ett sorgebrev här & ska försöka att bli medlem igen
& enbart då vara med i akassan (tanten i telefonen rekommendera mig att göra detta)

& i början så trodde jag att man var tvungen att vara med i facket för att få ut akassa men så va inte fallet

så summan av det hela gå med i akassan & skit i facket
det kostar dig bara dryga 300kr/månad men det är en väldigt bra försäkring.
Citera
2008-01-30, 16:22
  #884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Har för mig att du måste ha varit medlem i Akassan i minst ett halvår för att kunna få ut något överhuvudtaget

Har du någon referens på det? Jag är nämligen ganska säker på att du får grundersättningen om du så bara varit med en enda dag.
Citera
2008-01-30, 16:23
  #885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kEnzo69
Det hela låter som det är bättre å leva på SOC då !

Det finns ju en ohyggligt stor skillnad; om du ska gå på SOC, får du inte ha några sparade pengar. Du måste alltså leva upp hela ditt sparkapital innan du kan få ut några SOC-pengar. A-kassa får du oavsett om du är utfattig eller miljardär.
Citera
2008-01-30, 16:31
  #886
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Har du någon referens på det? Jag är nämligen ganska säker på att du får grundersättningen om du så bara varit med en enda dag.
Det måste jag kolla upp faktiskt
men vad jag minns så sa fackgubbarna det till mig när jag gick med i fack/akassa att jag måste ha jobbat/varit med ett halvår för att få ut någon akassa
har dock dåligt minne av detta då jag pratade med dom i juni 2001

men detta kanske gällde om du ville ha ut 80% av lönen..
Citera
2008-01-30, 16:52
  #887
Medlem
Jüggernauts avatar
Om jag imorgon blir medlem i alfa-kassan efter att bara ha arbetat i 2 månader och 4 veckor och blir av med jobbet efter 1 vecka, vad kan jag få för ersättning av dom då?
Citera
2008-01-30, 17:58
  #888
Medlem
Benganiolos avatar
Jag var inte med i någon a-kassa eller fack när jag jobbade. Fick kicken och kontaktade alfakassan som då betalade ut 320:-/dag. Inga problem där inte! Sen började jag jobba igen på samma företag redan en månad efter uppsägning...kul så länge det varade

Jobbade 2.5 år utan att vare sig gå med i a-kassa eller facket. Nu studerar jag på högskola så jag vill påstå att jag tjänade en del på att strunta i alla dessa avgifter, men det är lätt att kolla i backspegeln när man inte har varit ute på hal is
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in