2008-01-30, 17:59
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benganiolo
Jag var inte med i någon a-kassa eller fack när jag jobbade. Fick kicken och kontaktade alfakassan som då betalade ut 320:-/dag. Inga problem där inte! Sen började jag jobba igen på samma företag redan en månad efter uppsägning...kul så länge det varade

Jobbade 2.5 år utan att vare sig gå med i a-kassa eller facket. Nu studerar jag på högskola så jag vill påstå att jag tjänade en del på att strunta i alla dessa avgifter, men det är lätt att kolla i backspegeln när man inte har varit ute på hal is

Hur länge hade du arbetet innan du kontaktade alfa-kassan?
Citera
2008-01-31, 13:21
Medlem
exerds avatar
A-kassa. ersättning. Några frågor.

Jag har jobbat på mitt nuvarande jobb i ca 7 månader, men blev inte medlem i a-kassan direkt efter jag blivitanställd, utan har bara betalat 3st månadsavgifter till SIF hittills. Om jag skulle bli av med mitt jobb nu pga. arbetsbrist, vad skulle jag få för ersättning då, och hur länge dröjer det innan jag får den?
Citera
2008-01-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Jag har jobbat på mitt nuvarande jobb i ca 7 månader, men blev inte medlem i a-kassan direkt efter jag blivitanställd, utan har bara betalat 3st månadsavgifter till SIF hittills. Om jag skulle bli av med mitt jobb nu pga. arbetsbrist, vad skulle jag få för ersättning då, och hur länge dröjer det innan jag får den?

Man måste väl ha varit med i a-kassan i 12 månader för att få stämpla?
Citera
2008-02-10, 19:56
Medlem
rednandslimys avatar
Vara med i A-kassa som ensam anställd?

Som sagt, jobbar inom lantbruk. Är den ende anställde och har en bra relation till chefen. Har jobbat där i 3 år snart utan A-kassa. Känns som jag inte behöver vara orolig för uppsägning eftersom jag "driver" produktionen framåt själv. Har bra koll med andra ord. Chefen brukar diskutera saker VI ska göra och utveckla i framtiden, ett par år framåt typ. Får kurser och vidareutbildningar o sånt då o då.

Borde jag gå med i A-kassa ändå? Vad händer om jag t.ex bryter benet på jobbet? Kan jag få ersättning under sjukskrivning?

( Vet att jag borde tänkt på sånt här tidigare )

Hur korkad är jag ?
Senast redigerad av rednandslimy 2008-02-10 kl. 19:57. Anledning: Glömde lite ord...
Citera
2008-02-10, 20:02
Medlem
Undviker att svara på din sista fråga...

Men LRF gäller väl för din del. Kontakta LRF.
Citera
2008-02-10, 20:08
Medlem
rednandslimys avatar
Nja, tror att det är SLA. Men A-kassan har nån surrat om är Kommunal av okänd anledning. Men vad fan vet jag.
Citera
2008-02-10, 20:10
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Som sagt, jobbar inom lantbruk. Är den ende anställde och har en bra relation till chefen. Har jobbat där i 3 år snart utan A-kassa. Känns som jag inte behöver vara orolig för uppsägning eftersom jag "driver" produktionen framåt själv. Har bra koll med andra ord. Chefen brukar diskutera saker VI ska göra och utveckla i framtiden, ett par år framåt typ. Får kurser och vidareutbildningar o sånt då o då.

Borde jag gå med i A-kassa ändå? Vad händer om jag t.ex bryter benet på jobbet? Kan jag få ersättning under sjukskrivning?

( Vet att jag borde tänkt på sånt här tidigare )

Hur korkad är jag ?
A-kassan är en återförsäkring utifall du blir arbetslös, ingenting annat. Om du skadar dig i arbetet är det i stället en fråga för arbetsskadeförsäkringen, vilket du naturligtvis bör säkerställa att du omfattas av. T.ex. genom att arbetsgivaren tillämpar kollektivavtal eller att han betalar privat försäkring.
Citera
2008-02-10, 20:15
Medlem
rednandslimys avatar
Han har tecknat kollektivavtal och har en "skadeförsäkring" på mig. Och jag har ytterligare en privat olycksfallsförsäkring.
Men om jag bryter nåt t.ex och blir borta 8 veckor, får jag ersättning under tiden av försäkringarna?
Citera
2008-02-10, 20:30
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Han har tecknat kollektivavtal och har en "skadeförsäkring" på mig. Och jag har ytterligare en privat olycksfallsförsäkring.
Men om jag bryter nåt t.ex och blir borta 8 veckor, får jag ersättning under tiden av försäkringarna?
Du får ersättning för inkomstbortfall av försäkringskassan (sjukpenning) och ersättning för skadan och kompletterande ersättning för inkomstbortfall genom arbetsskadeförsäkring. Din arbetsgivare är skyldig att anmäla tillbudet till arbetsmiljöverket, och tillsammans anmäler ni skadan till Fora (det försäkringsbolag som administrerar arbetsskadeförsäkringen hos privata arbetsgivare).
Citera
2008-02-19, 00:25
Medlem
A-kassa och plugga deltid?

Hej! Jag fundera på att säga up mig på min nuvarande arbetsplats och börja tenta/läsa några gymnasie-ämnen. Och efter det söka in på högskolan. Just nu så jobbar jag heltid och har därför inte tid att plugga. Mina tider passar inte med skolans schema heller. Därför tänkte jag säga up mig och börja plugga istället. Under tiden jag plugga - får jag ingen ersättning alls?(har varit med i A-kassan i 20 månader) Jag kommer liksom inte plugga på heltid. Utan det bli som mest 2 kurser åt gången. Kan jag söka a-kassa på "deltid" i annat fall? Hoppas det inte blev för rörigt
Senast redigerad av RiceRiceBaby 2008-02-19 kl. 00:28.
Citera
2008-02-19, 00:33
Medlem
Goatscrotums avatar
Studiebidrag + lån, går att få på deltid. Om du är över 20, annars tror jag du får samma studiebidrag som på gymnasiet dvs 1050 kr/mån.
Citera
2008-02-19, 00:37
Medlem
Vill helst inte låna
Jag är exakt 20. Dom där 1050 räcker inte till hyran

Ponera att jag t.ex. bara ha 2 kurser i veckan. Kan man inte stämpa några dagar alls? Jag kan gå med i AMS och låtsas som att jag söker jobb under tiden ju.. Även om jag plugga lite på komvux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in