2008-01-13, 20:21
  #865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Tja, det vore ganska trevligt om man fick någonting bra för all skatt man betalar... Trygghet är väl det bästa man kan få för det.

Fast nu är det ju tänkt att avgiften till A-kassan ska finansiera "lönen" från A-kassan. Och pröjsar man inte den har man inte rätt till den tryggheten.

Skatten du betalar går dock till andra tryggheter såsom socbidrag och bostadsbidrag.
Citera
2008-01-13, 20:25
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Fast nu är det ju tänkt att avgiften till A-kassan ska finansiera "lönen" från A-kassan. Och pröjsar man inte den har man inte rätt till den tryggheten.

Skatten du betalar går dock till andra tryggheter såsom socbidrag och bostadsbidrag.
På wikipedia står det:
Citat:
Ersättningen till arbetslösa finansieras dels genom medlemsavgifter (cirka 4 miljarder 2006), men till den största delen av arbetsgivaravgifter.
Så man betalar oavsett om man betalar avgiften.

Sedan så verkade han undra vad han får om han inte är med i a-kassan i första inlägget. Jag tycker inte det är underligt eller fel att man väntar sig att bli "omhändertagen" utan a-kassa i ett land med våra skatter.
Citera
2008-01-13, 20:25
  #867
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det finns två typer av ersättning: Inkomstrelaterad ersättning och grundersättning.

För Inkomstrelaterad (som är den höga varianten - max 680 kr/dag) krävs att du varit med i en A-kassa i 12 sammanhängande månader.

Grundersättning (som är lägre - max 320 kr/dag) kan du få från dag 1 du är anmäld hos A-kassan. Den beräknas på hur du arbetat 12 månader innan arbetslösheten.

Det är alltså en jäkla skillnad på att ha jobbat 11 månader och tre veckor innan arbetslöshet eller att ha jobbat två veckor till.

Reglerna från SKTF:s A-kassa:

https://www.internetkassan.nu/53/Index.aspx?id=176

Om grundersättningen är max 320 kronor/dag, vad kommer då min att hamna på? Kommer att ha varit med i 3 månader.
Citera
2008-01-13, 21:11
  #868
Medlem
karlsson534s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jüggernaut
Om grundersättningen är max 320 kronor/dag, vad kommer då min att hamna på? Kommer att ha varit med i 3 månader.


320 kronor.
Citera
2008-01-13, 21:50
  #869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jüggernaut
Om grundersättningen är max 320 kronor/dag, vad kommer då min att hamna på? Kommer att ha varit med i 3 månader.
Det kan vi inte veta utan att känna till hur mycket du har arbetet annan du gick med i A-kassan. Har du jobbat fulltid innan du gick med i A-kassan så blir det maxbelopp (320kr). Har du bara jobbat halvtid innan så blir det halva ersättningen (160kr). Har du inte jobbat ett dugg innan du gick med i A-kassan så blir det mest troligt nära noll. Det står i länken jag gav dig.

Men ta inte mitt ord som sanning. Ring till din A-kassa och fråga om du känner dig osäker.
Citera
2008-01-14, 05:30
  #870
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det kan vi inte veta utan att känna till hur mycket du har arbetet annan du gick med i A-kassan. Har du jobbat fulltid innan du gick med i A-kassan så blir det maxbelopp (320kr). Har du bara jobbat halvtid innan så blir det halva ersättningen (160kr). Har du inte jobbat ett dugg innan du gick med i A-kassan så blir det mest troligt nära noll. Det står i länken jag gav dig.

Men ta inte mitt ord som sanning. Ring till din A-kassa och fråga om du känner dig osäker.

Tack.
Citera
2008-01-17, 20:00
  #871
Medlem
kEnzo69s avatar
Det hela låter som det är bättre å leva på SOC då !
Citera
2008-01-17, 21:24
  #872
Bannlyst
Vad händer ifall någon som är medlem i någon A-kassa flyttar utomlands, spenderar 1-2 år utomlands, men fortsätter att betala månadsavgiften?
Jag antar att vederbörande person kommer att stöta på patrull om han/hon återvänder till Sverige och anmäler sig som arbetslös etc?
Citera
2008-01-28, 20:25
  #873
Medlem
bra idee och akassa

Tjena

Säg att du har nyligen blivit arbetslös och plötsligt kommer på en bra idee.
Så då måste du starta eget. Eftersom ideen är ny och ej testad så vet du inte om du kan betala hyran och alla kostnader plus allt du har hemma att betala av. SÅ vad gör man då?

Pratade med Akassan och dom säger att man inte får ha något i sitt namn.. företag alltså.. har en kompis som fick ett jävla helvete för att han reggade företag i sitt namn, en internet sida som typ inte gav några pengar.

hur som helst
hur löser man detta? Starta Eget bidrag får jag inte eftersom AMS inte tror på ideen. Den är ju ny och jag tror starkt på den men har en familj att försörja.
vad ska jag göra?
Det som går är om man har fast jobb då kan du starta 200 företag om du vill det.

Tack på förhand
Citera
2008-01-28, 20:34
  #874
Medlem
fiskmåss avatar
Försök ta ett lån och starta upp allt på det. Så gör man i alla andra länder om man inte har eget startkapital.
Citera
2008-01-28, 20:35
  #875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmås
Försök ta ett lån och starta upp allt på det. Så gör man i alla andra länder om man inte har eget startkapital.

har kollat det alternativet. banken nästan skrattar åt en med den akassa inkomsten man har.
Citera
2008-01-28, 20:39
  #876
Medlem
fiskmåss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollsBaren
har kollat det alternativet. banken nästan skrattar åt en med den akassa inkomsten man har.

Kunde tro't. Du får nog helt enkelt försöka hitta ett jobb och sedan gå vidare efter det. Om du inte vill köpa lotter eller något och hoppas på det bästa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in