Citat:
Läs stadgarna innan du gör nånting!
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Är det möjligt att byta A-kassa? Jag har just nu Handels A-kassa där jag betala 360 Kr varje månad. Det finns ju en massa andra a-kassor som sänkt sina. Det är väl bättre att gå med i dom ist? Hmm t.ex. kommunals..
Jag jobbade som målare för en herrans massa år sen, bytte sen bransch som omfattades av ett annat fackförbund, ringde då den lokala fackbasen (målarnas) och frågade:
-Jag har bytt arbetsplats och bransch. Ska jag byta a-kassa eller kan jag fortsätta vara med i målarnas?
(jag frågade för jag ville helst slippa byta pga av risken att betalningen strular eller liknande så man åker på ett års karens eller vad det är)
Fitt-idioten svarar - jo, det går alldeles utmärkt att fortsätta vara med här!
Efter ytterligare 2 år läser jag stadgarna och ser att man kan bli nekad a-kassa om man är yrkesverksam inom andra branscher än måleriet. Bytte då genast.
Gubbjäveln som lurade mig (av okunskap eller för att jävlas) har jag lust att dra till.
Kollade nu upp handels akassa (https://www.internetkassan.com/04/Index.aspx?id=141)
Citat:
Jag skulle bytt om jag vore du!
Det finns 36 arbetslöshetskassor i Sverige och det är normalt arbetet/verksamhetsområdet som avgör vilken arbetslöshetskassa du har rätt att tillhöra.
Du får inte vara medlem i fler än en arbetslöshets kassa samtidigt. Om du byter arbete och blir medlem i en annan arbetslöshetskassa har du rätt att tillgodoräkna dig den tidigare medlemstiden.
Du behöver inte byta arbetslöshetskassa om du bara tillfälligt (upp till sex månader)arbetar inom en annan arbetslöshetskassas verksamhetsområde.
Du får inte vara medlem i fler än en arbetslöshets kassa samtidigt. Om du byter arbete och blir medlem i en annan arbetslöshetskassa har du rätt att tillgodoräkna dig den tidigare medlemstiden.
Du behöver inte byta arbetslöshetskassa om du bara tillfälligt (upp till sex månader)arbetar inom en annan arbetslöshetskassas verksamhetsområde.