2008-01-02, 05:16
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Är det möjligt att byta A-kassa? Jag har just nu Handels A-kassa där jag betala 360 Kr varje månad. Det finns ju en massa andra a-kassor som sänkt sina. Det är väl bättre att gå med i dom ist? Hmm t.ex. kommunals..
Läs stadgarna innan du gör nånting!
Jag jobbade som målare för en herrans massa år sen, bytte sen bransch som omfattades av ett annat fackförbund, ringde då den lokala fackbasen (målarnas) och frågade:

-Jag har bytt arbetsplats och bransch. Ska jag byta a-kassa eller kan jag fortsätta vara med i målarnas?
(jag frågade för jag ville helst slippa byta pga av risken att betalningen strular eller liknande så man åker på ett års karens eller vad det är)
Fitt-idioten svarar - jo, det går alldeles utmärkt att fortsätta vara med här!

Efter ytterligare 2 år läser jag stadgarna och ser att man kan bli nekad a-kassa om man är yrkesverksam inom andra branscher än måleriet. Bytte då genast.
Gubbjäveln som lurade mig (av okunskap eller för att jävlas) har jag lust att dra till.

Kollade nu upp handels akassa (https://www.internetkassan.com/04/Index.aspx?id=141)

Citat:
Det finns 36 arbetslöshetskassor i Sverige och det är normalt arbetet/verksamhetsområdet som avgör vilken arbetslöshetskassa du har rätt att tillhöra.

Du får inte vara medlem i fler än en arbetslöshets kassa samtidigt. Om du byter arbete och blir medlem i en annan arbetslöshetskassa har du rätt att tillgodoräkna dig den tidigare medlemstiden.

Du behöver inte byta arbetslöshetskassa om du bara tillfälligt (upp till sex månader)arbetar inom en annan arbetslöshetskassas verksamhetsområde.
Jag skulle bytt om jag vore du!
Citera
2008-01-13, 18:50
Medlem
SweDannes avatar
Vad har man i månaden om man blir arbetslös utan a-kassa?

Det är en fråga som är lite aktuell för mig nu, inte för att jag har planer för att bli arbetslös eller liknande. Jobbet satsar hårt på mig och ger mig mycket utblidningar och så.... Men nu är de så att en lägenhet är på gång och jag är inte med i a-kassan, än...

Funderar på hur mycket man har i månaden om jag skulle mista jobbet?
Citera
2008-01-13, 19:27
Medlem
Ingenting? Soc kanske?
Du bör nog fundera på att gå med i akassan. Så jävla dyrt är det inte.
Citera
2008-01-13, 19:28
Medlem
SweDannes avatar
jag har faktiskt ansökt så att jag är väl mer eller mindre med... men de va inget svar på frågan...
Citera
2008-01-13, 19:32
Medlem
Om du går med i a-kassan samma dag som du får kicken (eller kanske ett par dagar innan, såntdär händer ju inte på stört) så får du det som kallas grundbelopp, som är (i alla fall i AEA) 320:-/dag, om du jobbat 40h/v. Det blir alltså ca 6400:-/mån före skatt och därmed ca 4480 efter skatt.

Om du klarar dig på det så behöver du bara gå med i a-kassa om du blir arbetslös.
Citera
2008-01-13, 19:37
Medlem
SweDannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Om du går med i a-kassan samma dag som du får kicken (eller kanske ett par dagar innan, såntdär händer ju inte på stört) så får du det som kallas grundbelopp, som är (i alla fall i AEA) 320:-/dag, om du jobbat 40h/v. Det blir alltså ca 6400:-/mån före skatt och därmed ca 4480 efter skatt.

Om du klarar dig på det så behöver du bara gå med i a-kassa om du blir arbetslös.

Men är det inte någon dum lag som säger att man måste ha varit med i akassa 6 månader innan man kan få ut något... ?
Citera
2008-01-13, 19:39
Medlem
baloo4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDanne
Men är det inte någon dum lag som säger att man måste ha varit med i akassa 6 månader innan man kan få ut något... ?

Har för mig att det till och med är så länge som 12 månader.
Citera
2008-01-13, 19:39
Medlem
så kul att folk ser det som en rättighet att bli omhändertagna
Citera
2008-01-13, 19:55
Medlem
Jüggernauts avatar
Okej, kan vi reda ut det här? Jag har arbetat sedan 6e i 11 - 2007, får bara arbeta tre veckor till. Gick med i a-kassan på direkten, men har inte fått något svar efter att jag skickade in papprena. Om jag inte har inkomst på direkten när jag får sluta på jobbet, vad har jag i inkomst av a-kassan då? Måste jag verkligen vara med i 12 månader för att erhålla ersättning mellan jobb?
Citera
2008-01-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy Bohlin
så kul att folk ser det som en rättighet att bli omhändertagna
Tja, det vore ganska trevligt om man fick någonting bra för all skatt man betalar... Trygghet är väl det bästa man kan få för det.
Citera
2008-01-13, 20:14
Bannlyst
Jag kan bara rekomendera att gå med i A-kassan! Vet flera dårar som går ur A-kassa(det man behöver) men stannar kvar i facket(onödigt) nu när det blivigt lite dyrare. Man behöver nog ha varit med i 6 månader för att det ska gälla fullt ut!

Om jag inte missminner mig helt så får man någon typ av ersättning även utan A-kassa, men det är nog inte mycket!
Citera
2008-01-13, 20:16
Medlem
Det finns två typer av ersättning: Inkomstrelaterad ersättning och grundersättning.

För Inkomstrelaterad (som är den höga varianten - max 680 kr/dag) krävs att du varit med i en A-kassa i 12 sammanhängande månader.

Grundersättning (som är lägre - max 320 kr/dag) kan du få från dag 1 du är anmäld hos A-kassan. Den beräknas på hur du arbetat 12 månader innan arbetslösheten.

Det är alltså en jäkla skillnad på att ha jobbat 11 månader och tre veckor innan arbetslöshet eller att ha jobbat två veckor till.

Reglerna från SKTF:s A-kassa:

https://www.internetkassan.nu/53/Index.aspx?id=176
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in