2009-09-28, 11:50
Medlem
Lambays avatar
Arbete i danmark, A-kassa i sverige?

Hejsan

Jag har sen en månad gått arbetslös i efter jobb i sverige jag är med i a-kassan och får därmed ersättning från dem, Är det någon som vet om jag måste göra något speciellt innan jag går över och arbetar i danmark.

Kan dom kasta ut mig ur a-kassan?

Kan dom neka mig ersättning om arbete inte leder någonstans?

Jag har hört att man inte kan skatta i både danmark och sverige samtidigt, betyder det att jag inte kan få två veckors a-kassa från sverige och arbeta dom andra två veckorna i danmark?

Jävla tanterna i växeln var ju inte till mycket hjälp och handläggarna har bara telefontid två timmar mitt på dagen...

Någon som varit i samma situation och vet hur det ligger till?
Citera
2009-09-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lambay
Hejsan

Jag har sen en månad gått arbetslös i efter jobb i sverige jag är med i a-kassan och får därmed ersättning från dem, Är det någon som vet om jag måste göra något speciellt innan jag går över och arbetar i danmark.

Kan dom kasta ut mig ur a-kassan?

Kan dom neka mig ersättning om arbete inte leder någonstans?

Jag har hört att man inte kan skatta i både danmark och sverige samtidigt, betyder det att jag inte kan få två veckors a-kassa från sverige och arbeta dom andra två veckorna i danmark?

Jävla tanterna i växeln var ju inte till mycket hjälp och handläggarna har bara telefontid två timmar mitt på dagen...

Någon som varit i samma situation och vet hur det ligger till?

Beror väl på vilket sorts jobb det är? Är det ett helt vitt jobb så kan du förmodligen bli återbetalningsskyldig.

En grej är väl dock att för att få A-kassa så ska du vara beredd att få jobb i Sverige. Vilket du inte är om du redan har jobb i utlandet.
Senast redigerad av kELLk 2009-09-28 kl. 12:04.
Citera
2009-09-28, 12:08
Medlem
Lambays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kELLk
Beror väl på vilket sorts jobb det är? Är det ett helt vitt jobb så kan du förmodligen bli återbetalningsskyldig.

En grej är väl dock att för att få A-kassa så ska du vara beredd att få jobb i Sverige. Vilket du inte är om du redan har jobb i utlandet.

Verkar som att om man arbetar under en månad i danmark så ska man stanna kvar i svensk a-kassa men fortsätter arbete under en längre period så flyttar man över till dansk a-kassa. verkar helt okej ju.

nu ska jag iväg hoppas det inte krånglar allt för mycket nu. tack för svaret.

fler är välkomna!
Citera
2009-09-28, 12:22
Medlem
Jthunderas avatar
Min situation är inte så lik din men men...

Du ska vara med i a-kassan i det land du utför ditt arbete. Endast då kan du få ersättning av dem.

Jag är anställd i Danmark men utför mitt arbete i Sverige. Därför är jag med i svensk a-kassa och betalar skatt i Sverige fast jag får lön från Danmark.

I ditt fall borde du bara stanna i den svenska a-kassan. Avanmäla dig som arbetslös i två veckor och sedan gå tillbaks till a-kassa. Kommer de på dig med a-kassa i Sverige och jobb i Danmark får du betala tillbaka allt och de kastar ut dig.
Citera
2009-09-28, 14:37
Medlem
Du ska ha en blankett från din svenska a-kassa, som överför din tid till den danska a-kassan.

Och när du slutar i danmark. Då ska du ha samma papper från dom till den svenska.

Och det får inte vara några glapp.

Alltså du får inte gå ur den svenska a-kassan, innan du är med i den danska.
Citera
2009-09-28, 16:02
Medlem
knivhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiberias
Sen är det bra att veta att Alfa-kassan är en av de sämsta a-kassorna sett till att de har bland de dyrare medlemsavgifterna och längsta handläggningstiderna. Visst, de inte kopplade till något fackförbund, men det är också en av få fördelar.

A-kassornas avgifter är relaterad till hur många av medlemmarna som är arbetslösa, och Alfa-kassans medlemmar hör inte till intelligensreserven direkt = många arbetslösa inom alfa-kassan ger högre avgifter där.

Okej! Tack för ett bra svar! Så... Finns det andra a-kassor än SAAK(SAC), Kommunal och alfakassan om man jobbar inom vården..? edit: ej läkare osv..
Citera
2009-09-30, 20:40
Medlem
MrIJs avatar
Förlorad a-kassa vid längre utlandsvistelse

Hej Alla!

Behöver hjälp i ett lite klurigt problem. Kombinationen arbetslöshet, a-kassa och utlandsvistelse är ämnet.

Jag har jobbat i ett antal år och varit med i a-kassan. Jobbet blev dock för mycket till slut och i samband med omorganisationer och neddragningar förhandlade jag till mig att få gå nu vid årsskiftet 2009-2010 men behålla lön i ett antal månader till (tom oktober 2010). Ledig tid för att ladda batterierna och samtidigt få lön. Dags att göra ett radikalt miljöombyte. Jag sökte, och fick, ett 12-månaders turistvisum till Australien. Jag har kompisar där och kan leva mycket billigt . Visumet har redan börjat gälla och sträcker sig till 21 september 2010. Under denna tiden kan jag göra obegränsat med besök till Australien, inget besök dock längre än 12 månader. Aha, tänkte jag. Jag åker tidigt i januari 2010, kommer tillbaka i september och fixar lite saker och åker sedan igen innan visumet går ut och stannar 1 år till. Smart? ICKE visar det sig! Är man borta så länge har man ingen a-kassa liggande och väntar när man kommer, även om man hela tiden betalat avgiften.

Eller som min a-kassa skriver i sitt svar: Från den dag du anmäler dig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande och 12 månader bakåt i tiden, under den perioden måste du uppfylla ett arbetsvillkor.
Exempel
Du anmäler dig på Arbetsförmedlingen den 1 mars 2011. Under perioden 1 mars 2010 till 28 februari 2011, har du 8 månader där du har full lön och uppfyller ett arbetsvillkor. Den tid du arbetat och fått lön för under 8 månader slås ut på 12 månader.

Eller som det skulle blivit i mitt fall, komma hem sista gången i september 2011 och ha 1,5 månaders arbete den sista 12-månadersperioden. Vad gör man? Jag är inte ute efter att lura a-kassan på pengar och samtidigt vara på semester. Jag vill bara att de pengar jag betalat in under alla år ska finnas när jag behöver dom.

Man kan inte både vara på AF 1 november 2010 och anmäla sig som arbetssökande och samtidigt befinna sig på andra sidan jordklotet. Eller? Om man kunde skulle ju det enklaste vara att anmäla sig 1 november 2010 och sen, när kassakorten kommer, fylla i att man är förhindrad att jobba och sen dra igen. Men då har visumet varit utgånget i ca 1,5 månad. Jag har ingen erfarenhet av AF och hur en jobbanmälning eller arbetssökning går till. Men det är så surt. Slår fel på 1,5 månad. Det är en jäkla skillnad på 10 månader eller 1 år och 8 månader. Ha nån annan att gå till AF och säga att han är jag? Hur svårt är det? Vad händer där? Känner ingen som är beredd på urkundsförfalskning. Och sen kommer man tillbaka och ser annorlunda ut vid nästa möte...

Behöver praktiska råd.
Citera
2009-10-01, 15:58
Medlem
A-kassa, kvarvarande dagar

Jag är arbetslös för tillfället. Iom utbetalning från A-kassan får jag hem lappar där det bland annat står hur många kvarvarande dagar jag har kvar att få ersättning.

Min fråga är, vad händer när dessa dagar är slut? Är det helt slut på ersättning från A-kassan då? Eller går ersättningen ner till någon rännstensnivå?

Tack.
Citera
2009-10-01, 16:01
Medlem
Det tar väl helt slut på ersättningen från akassan. Får ansöka socbidrag.
Citera
2009-10-02, 09:50
Medlem
undrar samma också. Då man själv går på Akassa.
Citera
2009-10-02, 11:54
Medlem
Sök och i skola finna...

Citat:
Ursprungligen postat av spranghelavagen
Jag är arbetslös för tillfället. Iom utbetalning från A-kassan får jag hem lappar där det bland annat står hur många kvarvarande dagar jag har kvar att få ersättning.

Min fråga är, vad händer när dessa dagar är slut? Är det helt slut på ersättning från A-kassan då? Eller går ersättningen ner till någon rännstensnivå?

Tack.
Förut fanns det nåt som hette aktivitetsgaranti. Man fick samma summa som A-kasseersättningen fast man fick den från Försäkringskassan istället. Vet inte om den finns kvar.

Säkrast är att söka på er egen A-kassas hemsida. El kontakta din handläggare på AF.
Citera
2009-10-02, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spranghelavagen

Tack.

Arbetsförmedlingen kommer då hänvisa dig till aktivitetsgarantin vilket innebär jobbsökaraktiviteter hela dagarna med andra arbetssökande. Iom att du inte längre får ersättning från akassan så får du 65% från försäkringskassa. Motsäger du dig detta, inte passar tider eller liknande blir du avanmäld även från försäkringskassan, då tappar du även dina 65% och det blir då Soc du får vända dig till. På Soc kan du glömma 65% av din tidigare lön, där är det existensminimum som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in