Citat:
Ursprungligen postat av
goonerrobban
Hur är det egentligen när man tackar nej till ett erbjudet jobb? Har hört att man blir av med a-kassan, men har också hört att man blir utan ersättning i 7 dagar första gången man tackar nej.
Blev erbjuden ett jobb som jag inte är så sugen på att ta eftersom jag går en utbildning just nu och har potentiellt ett sommarjobb på ett företag som jag har sommarjobbat på 3 gånger (fick förlängt senaste gången) och har även praktiserat där ett par gånger.
Så jag vill helst tacka nej till jobbet för att jag kommer förmodligen få ett bättre lite längre fram och vill hellre gå färdigt utbildningen än att ta det erbjudna jobbet. Men jag vill inte riskera att bli av med min a-kassa/ersättning så ett snabbt svar skulle vara underbart
43 a § En sökande ska stängas av från rätt till ersättning i 5 ersättningsdagar, om han eller hon utan godtagbart skäl
1. avvisat ett erbjudet lämpligt arbete,
2. genom sitt uppträdande uppenbarligen vållat att en
anställning inte kommit till stånd, eller
3. avvisat en anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt
program för vilket aktivitetsstöd lämnas.
Om sökanden förlänger tid i arbetslöshet enligt första
stycket i anslutning till eller inom samma ersättningsperiod,
ska han eller hon stängas av från rätt till ersättning i 10 ersättningsdagar vid det andra tillfället och i 45 ersättningsdagar vid det tredje tillfället. Om något sådant
förhållande upprepas en fjärde gång under samma
ersättningsperiod, har sökanden inte rätt till ersättning
förrän han eller hon på nytt uppfyllt ett arbetsvillkor.