2015-06-09, 03:46
  #7465
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughing

Vad menar du egentligen? Vad är "vanliga ersättningen från Arbetsförmedlingen" och på vilket sätt menar du att det finns valmöjlighet?
Citera
2015-06-09, 12:46
  #7466
Medlem
KnullMarodorens avatar
Hej jag har en snabb fråga till er experter.

Om man jobbat 12 månader 100% sen blir arbetslös 2 månader och får a-kassa sedan börjar man jobba 100% igen, måste man då jobba 12 nya månader för att kunna få a-kassa igen?

i stegform

1. Jobbat 12 månader 100%
2. Arbetslös 2 månader med a-kassa
3. Nytt jobb 100%
4. profit? (måste man jobba 12 nya månader trots att man "bara" fått a-kassa i 2 månader?)

Tacksam för svar
Citera
2015-06-09, 13:47
  #7467
Medlem
supremanics avatar
Skulle behöva lite råd!

Följande scenario:
Arbetat tidigare under ett par år och varit med i IF-metalls akassa. Pluggat sen förra hösten och var kvar i akassan men angav till dom ändring att jag ska studera till 2018(kanske var dumt?).

Nu har jag inte fått sommarjobb och inga studier eller inkomst. Skolan börjar igen till 1 september.

Är det nån vits för mig att skriva in mig på arbetsförmedlingen och gå på akassa? Lär ju få karens, men hur länge?
Snälla hjälp mig!
Citera
2015-06-09, 15:58
  #7468
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Hej jag har en snabb fråga till er experter.

Om man jobbat 12 månader 100% sen blir arbetslös 2 månader och får a-kassa sedan börjar man jobba 100% igen, måste man då jobba 12 nya månader för att kunna få a-kassa igen?

i stegform

1. Jobbat 12 månader 100%
2. Arbetslös 2 månader med a-kassa
3. Nytt jobb 100%
4. profit? (måste man jobba 12 nya månader trots att man "bara" fått a-kassa i 2 månader?)

Tacksam för svar

Grovt förenklat kan man säga att a-kassan tittar 12 månader bakåt. Har du då två månader som ingår då du inte jobbat, ja då sjunker sannolikt din så kallade normalarbetstid. Läs mer på länkarna nedan. Klickar du dig runt lite på AEA: s sida så hittar du lätt mer info. Går du in på Samorgs länk nedan, så har du länkar till alla a-kassor där, så bara läsa på var du vill. Regelverket är dock detsamma för alla a-kassor, men infon på deras hemsida varierar en hel del i omfattning.

http://www.aea.se/arbetslos/sok-ersattning-forsta-gangen/om-ersattningen/sa-raknar-vi

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa/Fakta-om-ersattningen.html

http://www.samorg.org/akassorna/Sidor/default.aspx
Citera
2015-06-09, 21:46
  #7469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Hej jag har en snabb fråga till er experter.

Om man jobbat 12 månader 100% sen blir arbetslös 2 månader och får a-kassa sedan börjar man jobba 100% igen, måste man då jobba 12 nya månader för att kunna få a-kassa igen?

i stegform

1. Jobbat 12 månader 100%
2. Arbetslös 2 månader med a-kassa
3. Nytt jobb 100%
4. profit? (måste man jobba 12 nya månader trots att man "bara" fått a-kassa i 2 månader?)

Tacksam för svar

Blir du arbetslös igen inom 12 månader så får du samma ersättning som du hade sist, du fortsätter på samma ersättningsperiod igen. Mer än 12 månader, ja då har du ju arbetat i 12 månader igen
Citera
2015-06-09, 21:49
  #7470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kan man fixa kassakortet på internet?

Alla a-kassor använder sig av "mina sidor". Kolla på din kassas webbplats så finns det info. Du måste ha e-legitimation.
Citera
2015-06-10, 19:28
  #7471
Medlem
Jag har arbetat på ett företag utan ett riktigt kontrakt. Arbetsgivaren har kunnat avskeda mig med omedelbar verkan utan några särskilda skäl. Nu är situationen den omvända, jag har gått ifrån arbetet utan uppsägningstid. Beroende på hur man ser på saken så skulle någon kanske tycka att det är mitt eget fel att anställningen upphört.

Vad ska jag se till att det står i arbetsgivarintyget om varför anställningen upphört så att jag inte får 45 dagars karens för a-kassan? Finns det någon risk att A-kassan ringer till min f.d. arbetsgivare och att arbetsgivaren ljuger och säger att jag gått ifrån arbetet frivilligt?

Tacksam för svar!
Citera
2015-06-10, 22:29
  #7472
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Jag har arbetat på ett företag utan ett riktigt kontrakt. Arbetsgivaren har kunnat avskeda mig med omedelbar verkan utan några särskilda skäl. Nu är situationen den omvända, jag har gått ifrån arbetet utan uppsägningstid. Beroende på hur man ser på saken så skulle någon kanske tycka att det är mitt eget fel att anställningen upphört.

Vad ska jag se till att det står i arbetsgivarintyget om varför anställningen upphört så att jag inte får 45 dagars karens för a-kassan? Finns det någon risk att A-kassan ringer till min f.d. arbetsgivare och att arbetsgivaren ljuger och säger att jag gått ifrån arbetet frivilligt?

Tacksam för svar!
Om arbetsgivaren skriver i arbetsintyget att du sagt upp dig på egen begäran får du 45+7 dagars karens. Nej A-kassan ringer inte och kollar vad som står i arbetsgivarintyget det är upp till arbetsgivaren att ange under vilka förutsättningar arbetet upphörde.
Citera
2015-06-10, 22:56
  #7473
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om arbetsgivaren skriver i arbetsintyget att du sagt upp dig på egen begäran får du 45+7 dagars karens. Nej A-kassan ringer inte och kollar vad som står i arbetsgivarintyget det är upp till arbetsgivaren att ange under vilka förutsättningar arbetet upphörde.

Är det brottsligt att skriva andra uppsägningsskäl? Så att man får snabbare a-kassa?
Citera
2015-06-11, 02:22
  #7474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om arbetsgivaren skriver i arbetsintyget att du sagt upp dig på egen begäran får du 45+7 dagars karens. Nej A-kassan ringer inte och kollar vad som står i arbetsgivarintyget det är upp till arbetsgivaren att ange under vilka förutsättningar arbetet upphörde.

Tips på vad man kan skriva i arbetsintyget för att inte få 45 extra dagars karens? Funkar samarbetssvårigheter eller är det samma problem där? Tack för svaret!
Citera
2015-06-11, 08:30
  #7475
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Är det brottsligt att skriva andra uppsägningsskäl? Så att man får snabbare a-kassa?
Det är ju arbetsgivaren som skriver uppsägningsskälen så han/hon kan ju vara "hygglig" och utelämna att man sagt upp sig själv och ange andra skäl.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2015-06-11 kl. 08:33.
Citera
2015-06-11, 08:32
  #7476
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Tips på vad man kan skriva i arbetsintyget för att inte få 45 extra dagars karens? Funkar samarbetssvårigheter eller är det samma problem där? Tack för svaret!
Det är ju inte du som skriver arbetsintyget utan arbetsgivaren och han/hon kan ju t.ex. skriva att anställningen upphört p.g.a arbetsbrist eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in