2015-05-28, 22:46
Medlem
Jag Fick Akassa även När Jag Praktiserade
Nu Har Jag Jobb
Citera
2015-05-29, 02:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanChief
Jag Fick Akassa även När Jag Praktiserade
Nu Har Jag Jobb

När en arbetsförmedlare tar ett beslut om praktik i "datasystemet", går det automatiskt en signal till FK om att personen ifråga ska få aktivitetsstöd, om personen ifråga tidigare haft ersättning från a-kassan. Men du menar alltså att din a-kassa fortsatt att betala ut ersättning till dig??
Citera
2015-05-29, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Troligtvis Handels http://handels.se/varfor_medlem/vem-kan-bli-medlem/

http://fackforbunden.se/valja-fack
Aha tackar!

Men jag funderar lite, har nu cirka 1 månad kvar av min anställning på nuvarande IT företag, är det ens idé att då gå in i handels? Den frågar mig nu när jag går igenom formuläret vilket företag jag jobbar på m.m, och just nu jobbar jag ju inte alls på mataffären, så jag undrar ju lite hur man då gör.
Men A-kassa kan och bör jag väl ändå söka mig till?
Citera
2015-05-31, 20:57
Avslutad
Kan man fixa kassakortet på internet?
Citera
2015-06-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kan man fixa kassakortet på internet?

Vet inte hur det är på andra A-kassor. Men hos unionens A-kassa så kan du fylla i och skicka in kassakorten via nätet. Har för mig att man var tvungen att beställa efter ett lösenord som skickades på posten. Men det var å andra sidan ett par år sedan, innan BankID.
Citera
2015-06-03, 17:22
Medlem
bobbie3s avatar
Hej! Jag har en fråga angående rätten till ersättning om jag tackar nej till förlängning på en tidsbegränsad anställning.

Har fått en tidsbegränsad anställning i 6 mån som upphör på dagen vid slutdatum. Kommer eventuellt att få ett förslag om förlängt (tillsvidare). Nu är jag inte intresserad av det. Det fungerar inte socialt med familjen och det tär på min hälsa. Jobbar på ett bemanningsföretag och är vad jag vet imorgon iaf (får sms varje dag om ny arbetsplats och tider. Hur som helst så tänker jag fullfölja kontraktet på 6 månader (har för övrigt inget val enligt lag och kontrakt), men det är lugnt.

Så. Jag tackar nej till en tillsvidare. Får ā-kassa/facket reda på detta? Räknas det här som ett vägrande från min sida som leder till att jag blir avstängd i 45 dagar från Ā-kassan? Jag förstår inte. Anställningen upphör ju? Som sagt, finns det något sätt för fack/ā-kassa att få reda på detta?

Vad händer när jag tackar nej? Skriver arbetsgivaren ett intyg som visar att jag tackat nej eller kan man förhandla bort det på något sätt med arbetsgivaren?

Kollektivavtalet jag har är Almega.

Hur hade ni gjort i min situation om ni ville tacka nej men behålla rätten till ersättning från ā-kassa?

Mvh
Citera
2015-06-04, 22:25
Medlem
När räknar a-kassan ut ett nytt arbetsvillkor? När man har 0dagar kvar eller?Och då räknar dom 12 senaste månaderna, oavsett om man jobbat vissa månader eller inte?

dom förklarade för mig att man måste jobba 100% i 12månader för att få a-kassa, stämmer det?

Vad är skillnaden mellan detta:

50% i 12månader, 30k i lön

100% i 12månader, 30k i lön.

Jag fick nämligen dålig a-kassa för att jag jobbade 50% i 12månader, även om jag tjänade en bra bit över 18700kr.
Citera
2015-06-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smennom
Hej!

Om vi bortser från uppenbara saker såsom att man t ex lägger ut bilder någonstans så att en eventuell arbetsförmedlare eller dylikt kan se så undrar jag kring följande scenarior då jag i slutet på denna vecka ska bege mig utomlands;

1.Kan AMS och/eller ens A-Kassa se om man rapporterar/stämplar från ett utländskt IP-nummer?

2.Kan AMS och/eller ens A-Kassa, vid fall de ringer mig se att jag har mottagit samtalet i utlandet/de har fått betala mer när de ringde mig/på något sätt få fram bevis på att jag är utomlands?

En liten update, kom nyligen hem det var inga problem! ska dock sticka iväg igen i juli och känner inte riktigt att jag fått svar på ovanstående, jag menar hur vet ni/någon att de inte ser att man registrerat dessa saker från ett utländskt IP-nummer, någon som är mer insatt i hur det funkar?

vilken är den billigaste VPN:en som ger en ett svenskt IP-nummer isåfall, någon som vet?
Citera
2015-06-08, 15:54
Medlem
Nu fick jag beslut från alfakassan och vill ha rådgivningar från er flashbackare. Det är så att dagspenning blev till endast 128 kr sen -25 på det det blir alltså 108 kr per dag. ÄR det inte bättre att ta vanliga ersättningen från arbetsförmedlingen istället? är väl lika mycket om inte mer?
Citera
2015-06-08, 21:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughing
Nu fick jag beslut från alfakassan och vill ha rådgivningar från er flashbackare. Det är så att dagspenning blev till endast 128 kr sen -25 på det det blir alltså 108 kr per dag. ÄR det inte bättre att ta vanliga ersättningen från arbetsförmedlingen istället? är väl lika mycket om inte mer?
Arbetsförmedlingen betalar inte ut någon ersättning, hur tänker du nu?
Ersättningen från Alfakassan brukar väl ligga på ca 320 om dagen om man jobbat 100% det senaste året, du kanske inte kommit upp till det?
Citera
2015-06-09, 03:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3

Om jag inte missminner mig räknas det som att du "avvisat ett erbjudet lämpligt arbete", men inte "utan giltig anledning lämnat ditt arbete" orsakat din arbetslöshet. Vad jag menar med uttrycket framgår av länken nedan, samt även att skillnaden är av betydelse,

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa/Sanktioner.html
Citera
2015-06-09, 03:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage

Hur mycket du måste jobba för att uppfylla ett arbetsvillkor framgår av länken nedan. Vad gäller när dom räknar ut ett nytt arbetsvillkor, så gör dom det så snart du skickat in arbetsgivarintyg som visar det, om du har stämplat ut din ersättningsperiod och har aktivitetsstöd. Hur det förhåller sig under pågående ersättningsperiod minns jag inte helt säkert, men tror de räknar ut ny nivå så snart de fått in uppgifterna från dig. Enklast är väl att maila a-kassan och fråga?

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa/Fakta-om-ersattningen.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in