2016-02-25, 03:48
Medlem
spermahundens avatar
Är hon less på sitt jobb får hon väl söka sig ett nytt. Liknande resonemang borde fan klassas som försäkringsbedrägeri.
Citera
2016-02-25, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Hejsan! Jag skriver här åt min sambo och hoppas på att ni har några förslag eller tips på hur man ska göra!

Min sambo har arbetat på samma butik nu i 10 år och hon är fruktansvärt less på det, hon har ångest varje dag innan hon ska till jobbet och går nu i tankarna på att säga upp sig eftersom hon har varit med i akassan nu i snart två år.

Grejen är dock att för 1.5 år sedan ca så började hon streama, alltså att spela tv-spel och sända ut det på internet, hon har väl inte supermycket följare (omkring 4000) så det är inte tillräckligt för att kunna försörja sig på det, hon gör det mer som en rolig grej och har träffat många nya vänner genom det. Hon brukar få lite donationer titt som tätt, för ett par månader tänkte hon testa en tjänst som gör att folk kan prenumerera på hennes kanal och hon får nu ungefär 2000kr i månaden från det, men eftersom hon är tvungen att skatta på pengar hon får genom prenumeranter (tror inte hon behöver skatta på donationer eftersom det är gåvor?) så startade hon upp ett eget företag så hon kan skatta på dessa pengar så det inte blir några strul.

Det är väl lite bakgrunden, hon ringde idag och kollade med Handels vilka alternativ hon har, det hon vill göra är att säga upp sig och få akassa, samtidigt som hon kan fokusera mer på att streama och söka ett nytt jobb. Men alternativen hon fick av akassan är dessa:

Säga upp sig och inte få någon akassa men fortsätta att ha eget företag.
Säga upp sig och få akassa men lägga ner företaget.
vilket är lite utav pest eller kolera. Går det inte att ha båda delarna? Som jag t ex, jag är timanställd, men jag stämplar upp och får akassa till heltid. Går det inte att göra liknande för henne? Hon vill hemskt gärna inte lägga ner hennes nystartade företag eftersom hon verkligen vill satsa på det.

Tack för alla förslag eller tips!

orkar inte läsa klart eller läsa andra kommentarer men du och hon verkar vara exceptionellt korkade. Skriv över firman på dig bara och låt henne sitta hemma och spela dator istället för att jobba. Samhällsparasiter.
Citera
2016-02-25, 05:56
Medlem
TheSituations avatar
Jag loggade in på min a-kassa bara för att se hur länge jag varit medlem. Sedan 2015-01-01 står det, under den tiden har jag haft ett heltidsarbete som jag dock inte registrerat till a-kassan (behöver/kan man det?). Är jag berättigad till a-kassa?
Citera
2016-02-25, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topracing
varför öht bry sig.

väck inte dne björnen som sover, ha din firma och a-kassa samtidigt. det är inget som a-kassan kollar upp, det märks bara när ni frågar OM det är ok.

Precis. Förstår inte heller varför starta företag heller när hon bara tjänar 2000kr i månaden? Inget som skatteverket kommer sniffa upp precis.
Citera
2016-02-25, 08:02
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag loggade in på min a-kassa bara för att se hur länge jag varit medlem. Sedan 2015-01-01 står det, under den tiden har jag haft ett heltidsarbete som jag dock inte registrerat till a-kassan (behöver/kan man det?). Är jag berättigad till a-kassa?

Du behöver inte registrera dina jobb till a-kassan.

Allt du behöver göra är att gå med i a-kassan och betala månadsavgiften.

Först när/om du anmäler dig som arbetslös så skall du skicka in underlag. Bland annat ett arbetsgivarintyg som ligger till grund för hur mycket du får om du nu uppfyller ett sk arbetsvillkor.
Citera
2016-02-25, 08:40
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Hejsan! Jag skriver här åt min sambo och hoppas på att ni har några förslag eller tips på hur man ska göra!

Min sambo har arbetat på samma butik nu i 10 år och hon är fruktansvärt less på det, hon har ångest varje dag innan hon ska till jobbet och går nu i tankarna på att säga upp sig eftersom hon har varit med i akassan nu i snart två år.

Grejen är dock att för 1.5 år sedan ca så började hon streama, alltså att spela tv-spel och sända ut det på internet, hon har väl inte supermycket följare (omkring 4000) så det är inte tillräckligt för att kunna försörja sig på det, hon gör det mer som en rolig grej och har träffat många nya vänner genom det. Hon brukar få lite donationer titt som tätt, för ett par månader tänkte hon testa en tjänst som gör att folk kan prenumerera på hennes kanal och hon får nu ungefär 2000kr i månaden från det, men eftersom hon är tvungen att skatta på pengar hon får genom prenumeranter (tror inte hon behöver skatta på donationer eftersom det är gåvor?) så startade hon upp ett eget företag så hon kan skatta på dessa pengar så det inte blir några strul.

Det är väl lite bakgrunden, hon ringde idag och kollade med Handels vilka alternativ hon har, det hon vill göra är att säga upp sig och få akassa, samtidigt som hon kan fokusera mer på att streama och söka ett nytt jobb. Men alternativen hon fick av akassan är dessa:

Säga upp sig och inte få någon akassa men fortsätta att ha eget företag.
Säga upp sig och få akassa men lägga ner företaget.
vilket är lite utav pest eller kolera. Går det inte att ha båda delarna? Som jag t ex, jag är timanställd, men jag stämplar upp och får akassa till heltid. Går det inte att göra liknande för henne? Hon vill hemskt gärna inte lägga ner hennes nystartade företag eftersom hon verkligen vill satsa på det.

Tack för alla förslag eller tips!

Streamar hon varje dag?. Om hon slutar jobba så kan hon ju gå in helhjärtat för att att streama varje dag och få mer pengar.
Citera
2016-02-25, 08:48
Medlem
Muwltipliers avatar
Som någon annan sade, varför inte skriva över företaget på dig? I värsta fall kan hon ju vara anställd och då borde det definitivt räknas som en bi-syssla.
Citera
2016-02-25, 08:54
Medlem
Jimbos avatar
Skriv över företaget på någon annan.
Påbörja a-kassa.
Efter några månaders arbetslöshet får hon möjlighet att söka praktik som en arbetsmarknadspolitosk åtgärd.
Påbörja praktik på ovan nämnda företag.

Då för företaget bidrag av staten för att din tjej ska praktisera där.

Om nu inte reglerna ändrats. Funkade så förra året iaf.
Citera
2016-02-25, 09:16
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermahunden
Är hon less på sitt jobb får hon väl söka sig ett nytt. Liknande resonemang borde fan klassas som försäkringsbedrägeri.

Vänta lite, skrev jag att hon inte ska söka nytt jobb? Isåfall ber jag om ursäkt om jag skrev lite klumpigt, givetvis är ju tanken att hon ska söka ett nytt arbete, bara det att hon inte vill förlora sitt företag och sina subs för att få tillgång till akassa.

Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
orkar inte läsa klart eller läsa andra kommentarer men du och hon verkar vara exceptionellt korkade. Skriv över firman på dig bara och låt henne sitta hemma och spela dator istället för att jobba. Samhällsparasiter.

Vaknade på fel sida av sängen? Som jag skrev ovan är ju tanken att hon ska söka nytt arbete. Vi har båda jobbat sedan 18 år (båda är 30+) så samhällsparasiter skulle jag inte vilja kalla oss, staten har definitivt gått plus på oss. Men har man sådan ångest att gå till jobbet att man knappt tar sig upp ur sängen på morgonen pga all stress på jobbet, då kan det väl vara dags att säga upp sig, man betalar väl in till akassan varje månad av en anledning eller hur?
Men bortser man från din elakhet så har du givetvis rätt, skriva över firman på mig hade jag ingen tanke på alls. Tack för förslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av paresandefot
Precis. Förstår inte heller varför starta företag heller när hon bara tjänar 2000kr i månaden? Inget som skatteverket kommer sniffa upp precis.

För hon vill göra rätt för sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Skriv över företaget på någon annan.
Påbörja a-kassa.
Efter några månaders arbetslöshet får hon möjlighet att söka praktik som en arbetsmarknadspolitosk åtgärd.
Påbörja praktik på ovan nämnda företag.

Då för företaget bidrag av staten för att din tjej ska praktisera där.

Om nu inte reglerna ändrats. Funkade så förra året iaf.

Ska kolla upp det med att skriva över företaget på mig, det kan vara en lösning. Även om det andra låter intressant så är egentligen det enda hon vill är att kunna ha tillgång till akassa och företaget samtidigt så hon kan söka nytt jobb samtidigt som hon streamar 2-3 dagar i veckan som vanligt. Tack för hjälpen!
Citera
2016-02-25, 10:28
Medlem
Citat:
Vänta lite, skrev jag att hon inte ska söka nytt jobb? Isåfall ber jag om ursäkt om jag skrev lite klumpigt, givetvis är ju tanken att hon ska söka ett nytt arbete, bara det att hon inte vill förlora sitt företag och sina subs för att få tillgång till akassa.

Vaknade på fel sida av sängen? Som jag skrev ovan är ju tanken att hon ska söka nytt arbete. Vi har båda jobbat sedan 18 år (båda är 30+) så samhällsparasiter skulle jag inte vilja kalla oss, staten har definitivt gått plus på oss. Men har man sådan ångest att gå till jobbet att man knappt tar sig upp ur sängen på morgonen pga all stress på jobbet, då kan det väl vara dags att säga upp sig, man betalar väl in till akassan varje månad av en anledning eller hur?
Men bortser man från din elakhet så har du givetvis rätt, skriva över firman på mig hade jag ingen tanke på alls. Tack för förslaget.

För hon vill göra rätt för sig.

Ska kolla upp det med att skriva över företaget på mig, det kan vara en lösning. Även om det andra låter intressant så är egentligen det enda hon vill är att kunna ha tillgång till akassa och företaget samtidigt så hon kan söka nytt jobb samtidigt som hon streamar 2-3 dagar i veckan som vanligt. Tack för hjälpen!

Om företaget är skrivet på dig och hon får a-kassa så kan ju företaget istället för att ge lön köpa in saker som företaget behöver, datordelar, kaffe etc; sen finns det en del andra saker ett företag kan ge sina anställda utan att det är skattepliktigt som gymkort osv.
Citera
2016-02-25, 10:32
Medlem
Gemenis avatar
Hon får göra som Pewdiepie gjorde när han ville försöka sig på en karriär som youtuber. Han hoppade av universitet och började jobba i en korvkiosk och han jobbade där ett bra tag för att sedan slå igenom.

Klart att det rimmar dåligt att sitta hemma och streama samtidigt som man lyfter a-kassa. Meningen är ju att hon då ska söka jobb och vara till arbetsmarknadens förfogande. Detta kan innebära en flytt då man ska vara beredd att söka jobb i annan kommun.

Bättre hon går ner i tid på sitt nuvarande jobb istället.

Tror jag ska börja leta tomburkar för 2000 kr i månaden och starta ett företag som heter "Tomburk AB" så ska jag säga upp mig så jag kan lyfta a-kassa samtidigt.

Mer eller mindre samma logik...
Citera
2016-02-25, 11:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Är tanken att din sambo ska utveckla företaget så pass att hon kan leva på det?

Har hon verkligen registrerat ett företag? I så fall vilken företagsform? Enskild firma, troligen? Har hon F-skatt? Är hon momsregistrerad?

Som du beskriver verksamheten fanns det absolut ingen anledning att startat ett företag för det.

Givetvis är inte a-kassan till för att man ska sluta sitt jobb och bygga upp sitt företag i stället. Men om man kan visa att man arbetat i företaget parallellt med sitt arbete kan man få fortsätta att ha de som bisyssla, dock utan att verksamheten utökas.

Hon kan också få Starta-egetbidrag. Det är samma som a-kassan och brukar ges i 6 månader. Tanken är då att du ska starta ett företag under tiden. MEN, det måste vara nåt helt nytt. Hon få inte fortsätta med det hon redan gör. Man får inte göra något som helst för att förbereda företagandet innan man fått godkänt av Arbetsförmedlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in